Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Ja visst är det härligt med tråden - vart annars skulle man hitta ett sånt här utbyte av erfarenheter och stöttning och peppning (och folk som orkar höra när man spyr galla   Underbara! Även när man inte har ork att skriva är det så skönt att bara sitta och suga i sig det andra skrivit. 

Juni, ja det var kul att fota igår! Fortfarande inte någon jag ska fakturera dock...... jag gjorde det som en gentjänst till ett par som ska låta mig hänga lite bilder i deras café. Underbara människor! Och det var nyttigt att försöka dirigera någon på tyska, hmm  vi fick oss några goa skratt, man får ju bjuda lite på sig själv när språket inte sitter som ett smäck.

Spyorna var mindre kul, men min fantastiske make kom cyklandes hem på momangen så vi kunde hjälpas åt, behövde ju också handla och fixa mat. Hon kräktes en gång till på kvällen efter hon kommit i säng, men efter det har det inte varit mer än att hon är dundertrött och gnällig. Alfred däremot vaknade på natten, så jag har varit uppe 3 gånger och sen har jag sovit med honom som ett plåster på mig. Tja, sovit var kanske inte rätt ord Men, nu sover E och Alfred kollar på Boog & Elliot och så går vi till lekparken i em. Det är ju sol!

Drutten, klart det har varit mycket för dig! Gå inte in i väggen nu, lyssna på kropp och själ!

Nä, nu ska jag lägga huvudet mot kudden!
    KRAM på er alla fantastiska! 

• malinkat

Mandra, vilken tjej som kan natta en liten! Wow! Och vad skönt att du ändå kan släppa lite på det att alltid vara 100% förberedd och perfekt och klar för allt. Stora framsteg som gör gott för själen.

Vi4, så kloka ord! Och så fantastiskt att ni kan ses och utbyta en massa "på riktigt" också, du och Mini!

Hej gbg!

Nu är det jag som vill suga åt mig goda råd......
    Sitter och bläddrar igenom Jesper Juuls Ditt kompetenta barn, har ju läst den men behöver uppfriskas. Thorsten och jag ska diskutera hur vi gör med barnen i olika sammanhang, och jag vill ha diskussionsunderlag. Vet att jag sagt förut att vi skulle göra detta... men det blev aldrig av. Men Alfred verkar ha gjort entré i en tidig pubertet eller så så nu vill jag ha kött på benen från er också
    Alltså, för det mesta är han fantastisk, och vi försöker komma ihåg att berätta och visa det för honom, så att han kan känna sig fantastisk. Han tar hand om Elvira, han vill ofta hjälpa till med olika saker, cyklar sin långa dagis-sträcka utan klagomål, är lugn och självständig, vill gärna kramas och talar om när han tycker om folk. Sen har vi dagar som idag, som bara verkar bli fler. Jag är risig och har sovit en massa, lade mig sen på soffan för ombyte och sällskap. Mös lite med barnen, lästa lite. Sen börjar A leka med en bil som han trycker ner i golvet så att den låter jättehögt - något jag inte klarade av idag. Ber honom vänligt sluta eller gå in till sitt rum och leka med den. Han fortsätter  och tittar utmanande på mig, som att "kom igen då, kan du inte bättre?" Nu vet jag att han inte vill jäklas i sig, han testar väl gränserna. Men oj så provocerande det är. Ber honom igen. När han då fortsätter tar jag bilen. Han går fram och börjar riva och slå bland pusslen. Jag lyfter upp honom och sätter honom i hans säng, säger att han får stanna där tills han kan uppföra sig ordentligt. Han börjar skratta mig rakt upp i ansiktet, och då går musten liksom ur mig. Idag var ju också en dålig dag.... Jag lyfter ut honom i badrummet där Thorsten är och säger att han får ta Alfred en stund, innan jag exploderar. Fler saker hände under dagen, bra och tråkiga, det slutade med att han fick gå i säng 18:15. Vi visste inte vad vi skulle göra mer! Fattar ju att det kommer att komma massor av konflikter framöver, men känner mig slut på verktyg, det enda vi verkar ha att ta till som funkar (en stund) är att ta bort film, fredagsgodis etc. Försöker prata med honom när det är lugnt och bra allt, men jag vet inte om han förstår.

Tänker då också på mitt eget beteende förståss, som han ju ser och säkert efterhärmar till stor del. De gånger jag verkligen tappar tålamodet, skriker (jag avskyr att jag skriker när jag tappar taget), eller avbryter honom när han pratar för att jag inte tycker att han förstått något jag nyss sa (blev medveten om att jag avbryter när han sa Mamma, du får inte prata när jag pratar!). Vet att jag säkert många gånger kränker hans integritet med såna här småsaker som man inte ens själv tänker på.  Och det gör mig så ledsen. Jag tror på det Juul säger om att barn vill samarbeta, men det är inte alltid vi fattar det. Jag älskar ju min stora kille och vill så gärna ge honom utrymme att vara sig själv, växa. Och vi sitter fast i konflikterna, vet inte hur vi ska lösa dem, blir bara trötta och uppgivna, och det märker väl också A. Och Elvira, hon är ju som en bisittare som säkert suger i sig allt som pågår runtom.

Skulle kunna skriva hela natten tror jag. Tips, mina vänner....?

• malinkat

Tack alla ni söta rara för era svar! Och vad skönt att höra att det inte bara är jag som blir så där vansinnigt triggad ibland...... Kände mig bara som världens sämsta mamma och tyckte att jag gjorde noll rätt Idag har det dock varit en mycket bättre dag (ja utöver att E fortfarande är lite risig och surig och inte vill äta
    Gbg, gillar det där med giraffspråk ! Det med att komma ned på samma nivå försöker jag verkligen men glömmer nog av mig ibland. Bra att få en tankeställare!
     Mandra, jag känner mig lite som Latinamerikanerskan ibland - dvs ger inga chanser utan reagerar med en konsekvens direkt. Inte alltid men ibland. Ska försöka oss på att prata med Alfred, kalla in ett familjemöte Tack för tipset!
    Pyttis, tuggummi kanske vi ska testa, Alfred har fingrarna i munnen jäääämt nu förtiden. Och det är inte nappabstines, vet inte var det kommer från. Men nog värt ett försök.
    Juni, djur och människor är ju rätt lika... så varför inte? Jag har sett det där hundprogrammet några gånger, han som pratar med hundar eller vad det heter, och tänkt att "det ska jag testa med Alfred"
    Vi4, först och främst, vad underbart!!! Håller alla tummar och tår för att det växer, gror och blir bebis! Fantastiskt!
    Och det är väl som du säger. Skulle det funka varje dag så vore det ju kanske konstigt? Om allt alltid var ro, ordning och reda? Man kanske ska acceptera att man inte är perfekt...

Nä, mer finns att tillägga, men jag är trööööttt.... blir nog en till dag hemma med lilla E imorrn, hon verkar inte riktigt i form. KRAM på er alla underbara! 

• malinkat

Oj, ni är så flitiga med att skriva!
    Först av allt gbg, en svår sak att ställas inför! Jag har svårt att föreställa mig själv hur det skulle kännas om det var min syster eller en god väninna det handlade om... det är ju lätt att ha åsikter om vad folk man läser i tidningar om har för sig, men när det är någon vi står nära blir allt så mycket svårare, vi har inte råd att bara avfärda dem för att vi inte håller med. Tycker att du är stark och klok som ber om stöd och input för att kunna finnas där! I en sån situation är det annars lätt att reagera med känslorna först. Och Mandra, vår Mandra! Du säger så kloka saker! Något att ta till sig för oss andra också, dina ord gäller ju i många situationer.... Kram på dig gbg, VARM kram!

Mandra, du är för söt, tack för dina värmande ord! Jag antar att man har dagar när man bara känner sig usel som mamma. Men jag vet att jag är rätt ok Men det är så skönt med feedback från er ALLA i tråden, man får verkligen stöd och känner att ens tankar får ta plats och "bollplankas".
    Och Kaz, A är också dagdrömmare, känner igen det där Hoppas du kom fram till Lund förresten! Hel och med sinnet i behåll

pyttis

Milla, hur känns det idag? Hoppas fler dyker upp - men jag säger som pyttis, boka inte av systers inbjudan "bara för att"...

Idag har jag handlat julklappar BR har öppnat här i närheten, 25% rabatt. Blev någon playmobil - rymd-grej till Alfred, ett spel till honom/oss som ska vara ett roligt sätt att lära sig hur man beter sig i trafiken, några Cars-bilar och så ett "sko-hus" med tillbehör till E. Mer än vad jag tänkt, men.... nu var det klart Dags att sussa - är gräsänka ytterligare en dag, imorrn seeeeent kommer T tillbaka. Ska försöka vara lite pigg och jobba lite med bilder när jag lämnat mina GLADA dagisbarn! 

• malinkat

Assar, vi har haft en sån dag idag - bägge hemma från dagis, och jisses.... även om jag inte är redo att sälja barnen på blocket skulle jag gärna hyra ut dem ett tag Däremot tror jag inte det är ett fredags-syndrom här, beror helt på dagen. Men har definitivt med trötthet att göra, och rastlöshet/aktivitet/etc....

• malinkat

Mandra, vilken härlig tanke du delade med dig av! Den ska jag ta med mig! Och förutseende vet jag inte - det var impuls när de hade rea

Assar, en sak som hjälper ibland, är att vi pratar om det innan, att när det är dags att stänga av TV eller dyl, så ska vi gå och borsta tänder och kissa utan bråk och krångel. Liksom se på varandra och "komma överrens".  Som sagt, hjälper ibland  

• malinkat

Assar

Pyttis, ja hua. T klagade någon gång på att han kände trådarna från min spiral.... men dem kunde man ju korta av, så det är ju något annat! 

• malinkat

Kaz, det är tufft att resa med två ensam, men det brukar gå om man är väl förberedd med snacks och pyssel Jag flyger med bägge själv ibland, och i somras gav jag mig iväg från Stockholm till Karlskrona själv med kidsen. DET gör jag inte om! Barnen uppförde sig (nästan) exemplariskt, men inte SJ

Elvira har inte kommit in i kläd-krångel-åldern än, Alfred har ju däremot ideer om vad han vill ha. Men som Juni säger, bara de har kläder på sig Han vill ju ha sin Blixten-tröja och linne jämt, T-tröja ovanpå en långärmad ser ju ok ut, men han ser rätt kul ut när han går till dagis i en mönstrad långärmad och ett randigt linne över, med Blixten på.....

Drutten, vilken helg!

Nu ska jag ut och få lite luft, A vaknade 5.30 och somnade inte om.... ZzzZzz. Passar på att handla, sen ska jag fixa bilderna till bröllopsmässan, de ska bli stoooooora! 

• malinkat

Hahaha, Juni, det låter....eget? Vi måste sätta stopp efter två tröjor, annars svettas han ihjäl. Han är en riktig stor-svettare...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*