Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Juni, hon har en svart och en prickig - den prickiga är inte riktigt min färg, men jättesnygg modell! Den svarta, tja den är svart  Och där tycker jag byxan ser så låg ut, min häck kommer trilla ut, blir en sån där ränna därbak, hahaha!

• malinkat

Morrn alla, vill bara säga hej! Elvira står vid dörren och vill ut, så det ska vi snart. Kallt men liiite sol i alla fall, mysig stuga men allt för tidiga mornar. Kan inte barnen förstå att man får sova länge när man har semester??? 5.30 är allt för tidigt....

Läser ikapp sen!
    Kram
  • malinkat

Mandra, hur går det med tösabiten? Är hon bättre? Hoppas det snart lägger sig, inte roligt med så långvarig feber och hosta. De kan ju inte få upp slemmet som vi kan heller

Assar, grattis, ändå! Härligt!
    Och Milla med, det är full fart på dig, snart har du napp!
    Vägkritor är super! Vi köpte en boll igår också så fick vi upp lite värme Finne en slags cykel på området också, med en vagn man kan hänga bakpå. Där satt Elvira glatt igår medan A cyklade
    Mandra, tackar som frågar, här har Elvira u blivit dunderförkyld, hostar som en tok.... har haft hemska nätter i över en vecka nu, några värre än andra. Två senaste nätterna har vi varit mer vakna än sovit, men inatt kunde maken i alla fall avlösa - regnväder och därmed ingen flygning idag. Men även om hon sover som en kratta så ska hon ändå upp 5.30 ZzzZzzZzz..... Gäääääsp! Vi kom fram till att hon nog är jättehungrig, så imorse gav jag henne en banan, hon visade sen att hon ville ned i sängen igen, men all hostan gjorde at hon ville upp igen... jaja, bananen resulterade i alla fall i bättre humör så vi kan vänta lite med frukosten
    Det är så kallt här, burr! Ville ha sommarvärme!!
  • malinkat

Hej alla, läser med stort intresse över funderingar över era små, hur framåt eller försiktiga de är etc. Men jag är alldeles för trött för att svara med alla reflexioner jag får in i huvudet. Känner mig faktiskt som en urvriden disktrasa. Elvira (och Alfred nu också förståss) fortsätter vakna 5. - 5.30, ibland tidigare ändå. Utan att somna om . Igår kväll var resedag och då somnade Elvira inte förrän 22. Vaknade ändå 5.30. Gaaahhhhh! Inte nog med att man är fysiskt och psykiskt slut, tålamodet är i totalbotten, vilket tyvärr går ut över Alfred :(  Brister och blir arg för fort. MEN - vi hade en bra dag på hans födelsedag, nästan helt konfliktfritt

Nå, nu är vi hemma i Hamburg igen, sen ett par timmar. Snart kommer pizzan, och när ungarna somnat, så är det också dags för mig att gå i säng
    Till sist - GRATTIS till Milla!!!
  • malinkat

Tack Mandra

Vi jobbar på dagssömnen, har nu tagit bort powernappen på morgonen, så hon bara får EN lur. Den varade igår 1 h 15 min, bör vara 1½-2 h. Men det duger väl Lite jobb med att hålle henne på fötter på fm men det är det förhoppningsvis värt i längden. Vora problem är ju dock inget jämfört med skogshuggarpojken
    Måste bara dela med mig av nästa ridresedröm, bara börja spara
  • malinkat

Mandra, stackars lilla Tyra! Måste ju slita på henne också, på immunförsvaret. Har ni en bra barnläkare?

• malinkat

Mandra, tack för uppmuntran! Och ni andra med!

Vi4, vi har tidigare lagt Elvira 19.30, även om vi märkt att hon varit trött tidigare. Provat att lägga henne senare = vaknar samma tid men är trött och grinig. Provar nu att lägga henne 19 och gör småååå framsteg! I USA (en kompis som bott där) rekomenderar man visst att lägga morgonpigga barn tidigare på kvällen, för att de inte ska vara övertrötta och få dålig sömn. Vi hoppas det håller i sig, och blir bättre. På dagen, nu när vi tagit bort powernappen på morgonen, sover hon 1-2 h, jag vill att det ska vara 2. En kram till dig med, vet vad du kämpar med, med många andra....
    Juni, du kanske ska med, när lillfisen i magen växt till sig
  • malinkat

För Alfred har springcykeln varit en succé! Hans balans är super och han kan nu cykla på vanlig cykel, även om han inte orkar cykla lika långt, och har svårt att liksom börja cykla. För Elvira, som är mer av ett yrväder, får vi se om vi vågar sätta henne på en sån  

Mandra, vilken härlig dag du fick!!! Den var du värd! Skönt när de kan läsa oss så bra - ibland tror jag att det oftare är JAG som har den där storlek 54 i skor....  
    Och lilla Vilya, vilken tapper tjej! Hoppas det inte kommer leda till jättebesvär när hon växer till sig?
    Milla, hejja hejja! Suveränt ju!
    Åh visst ser man många tecken på att våra "småtroll" blivit stora. Om inte annat säger A det alltid själv, om man råkar säga lilla gubben, lille vän eller dylikt, att han minsann är stor nu. Och pratar iblans som en stor kille, och vill INTE pussas i ögonblicket. Men kramas går
    Mamma och pappa har varit här sen i fredags, har åkt hem nu. Riktigt trevligt faktiskt!
  • malinkat

Assar, han kan cykla - men inte superstadigt än, och han orkar inte så långt. Men det går!
    Härligt att det börjar kännas bra på jobbet, och ännu härligare med Mallis..... skönt med en paus i början av ett nytt jobb, det tar ju så mycket energi. Hoppas G:s utslag är något ni får bukt med också.

Pyttis, skönt med en bra natt igen!

Mandra, tackar som frågar! Vi har nu lagt henne kl 19 i två veckor tror jag, och det hjälper definitivt! Hon har vaknat kl 5 EN gång sen dess, och det var för att A vaknade och skrek     Hon vaknar nu mellan 5.45 och 6.15 vilket i vår värld är helt ok Så himla skönt! Lite uppvak om nätterna fortfarande, där jag har svårt att somna om, men det är ju mer mitt problem...

Jag och Thorsten har kommit överrens om att sätta oss ned och göra en plan, eller en översikt eller vad man nu vill kalla det, över "uppfostran" för att sammanfatta det i ett ord. Jag känner att det blir många onödiga fajter med A, att jag ofta är trött och får dåligt tålamod etc. Vi ska försöka komma fram till lite av följande : Vad är INTE ok och därmed nolltolerans (tex slåss)? Vilka fighter kan vi släppa, för att de inte är så viktiga, eller för att A inte är redo att förstå (tex att vi pressar honom till att säga hej och hej då, för att det är något man bara ska)? När kan vi ge A möjlighet att själv välja mellan A och B? Hur ska vi hantera olika situationer? Vad vill vi att han ska lära sig här i livet, och hur kan vi hjälpa honom dit? Tex tänker jag ofta när jag kör med "om du inte...." metoden i vissa situationer, som när han inte säger förlåt, att det blir helt fel. Jag vill ju inte att han ska säga förlåt för att han annars inte får leka med en viss leksak eller se film på kvällen, vill ju att han ska lära sig varför man säger förlåt. Hur kommer vi dit? Såna saker har jag tänkt mycket på, vi hamnar allt för ofta i återvändsgränden "om du inte....", bara för att VI ska få vår vilja igenom... Någon av er som gjort liknade listor eller planer? Tips mottages

• malinkat

Pyttis, säger som Assar, många bra tankar där! Det är ju också såna tips och tankar vi ska dela med oss av

Ni med killar - har de börjat få stånd än??    
    Alfred pillar sig en del på snoppen, vilket ju är helt normalt, och när han blir kissnödig har jag märkt att han får lite stånd. Men nu ikväll när vi skulle läsa saga, sa han att det kändes lite konstigt och gjorde ont på snoppen. Tänkte att kalsongen kanske satt konstigt och klämde åt, så vi drog ned brallorna för att fixa till det- då sa han, "men den är helt hård mamma"    Och han verkade inte tycka det var helt bekvämt.....  Försökte säga att det är helt normalt, att snoppar gör så ibland. Men jag blev lite paff måste jag säga! Är det inte tidigt? Hur säger ni - både med tjejer och killar - när de pillar sig på de mer privata delarna? Vill ju att han ska känna att det är ok, samtidigt som jag vill markera att det inte är ok att göra det vart och när som helst om ni förstår vad jag menar.... Om man tycker detta känns svårt NU - tänk då när man ska prata blommor och bin...  

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*