• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Asap bläääää

• Mandra

Här har lilla T kräkts i 24 timmar i sträck men blev idag fri från dem. Blek, hålögd och liggandes för benen inte bär henne. Själv tror jag att jag dragit på mig bihåleinflammation. Vet inte om vi får ihop helgens planer men det visar sig väl.

Vi4, så härliga nyheter

Läser era tankar om överlämnande från fsk-klass till förstaklass. Inte kommit så långt än i mina tankar.

• Mandra

Jaa, vår helg gick av stapeln dock i en förkortad form.
    Nytankad på vuxenkontot går livet vidare, lite bättre och lite gladare

• Mandra

Kaz - åh nej, hoppas på snabbt tillfrisknande så modern får lite v40-vila i någon dag innan bebis kommer. Weeeeee, så nära nu

• Mandra

Drutten - det där har jag också funderat lite på, att det ser så olika ut på olika skolor. Kom inte lika långt i tanken om att det är konstigt och om det är bra. Bra reflektion, tack! :)

• Mandra

Drutten - jag tänkte precis som du. Jag oroade mig för allt möjligt, hur ska hon klä sig själv och komma ihåg allt ?, förhålla sig till osynliga staket för skolgården gränsade mot två fyrfiliga vägar utan staket. Men vet du vad, för två veckor sen när jag hämtade V. hade hon klätt på sig själv, packat regnkläderna i ryggan och stod på skolgården och väntade med orden att hon ville överraska mig. Samma tjej som jag i höstas inte trodde skulle få på sig sina ytterkläder på vintern för hon är så mycket i sin egen värld. Intressant var att en dag hade hon det, glömt överdragsbyxorna, och den dagen frös hon. Tror hon lärde sig av det även om jag vid det tillfället kände mig mest arg på pedagogerna och tyckte de hade dålig koll. Det är galet vad de växer när de får mer eget ansvar. Den tjej jag lämnade i höstas har utvecklats enormt.
    Ville nog mest säga att det läskigt att lämna dom till fsk-klass och jag känner precis oron i min mage, det var ju nästan igår . Att förändringarna med bla att Inte längre få rapporter om bajs, kiss och hur mycket de ätit (om man inte specifikt bett om det) är märkliga och stora. Men jag tror vi växer när barnen gör det och att alla barn är unika med just sina speciella bitar de behöver träna extra med

• Mandra

Haha, GHP, finns mycket i vår 'Konsumtionskultur' jag vill kalla för just dom orden . Hoppas hon blir nöjd

• Mandra

Vi4, verkligen en fin kalastrend du startat.

Assar, jag hade ett annat problem med Vs toabesök, få henne att våga låsa dörren. Det tränade vi på innan skolan. Hon tyckte det var läskigt och kunde inte förstå varför hon måste det *phu* Vi tränade även på det på plats på besöksdagen och på morgonen den första veckan vid lämning.

Billabong - den skriver jag på, stoppa tiden, det går för fort, jag hinner inte med.

• Mandra

Assar - åhh, haha. Vilket föräldratrick! Det borde jag tänkt på Kör den ibland när jag behöver ordna något men de vill att jag ska stanna, vid nattningen. "Jag ska bara" och sen kommer jag. De brukar somna medan de väntar

På Vs skola har de en trolldocka som får följa med hem. V som aldrig (i princip) lekt med dockor eller andra leksaker för den delen, bortsätt från böcker, spel och film tog sig an trollet på största allvar. Hela helgen pysslades han om och vi tittade förvånat på samt förde dagbok över det :)
    De är 42 i hennes klass men delas upp i 3 grupper om 15 så fort dom är inne. Den här nya skolan är fantastiskt pedagogisk utan att förvänta sig för mycket av sexåringarna. 2-2,5 timmar av de fem är de ute, varje dag och det oavsätt väder. De har musik, röris, lektioner om svenska språket, räkning, pyssel, gymnastik och en utflyktsdag på schemat. Vi hade sån tur med denna sista flytt för Vs skull och hon börjar få kompisar också
    Eftersom vi hunnit med två skolor sen i höst så kan vi skriva under på att det ÄR olika, väldigt olika på hur de lägger upp det hela.
    Jag ser tex alltid minst 5 vuxna ute på rasterna. Förra var det 2 ... som mest, mer övervakning och avbockningar än vuxentillgång. Stor skillnad.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*