• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Trollie skrev 2011-08-02 22:16:05 följande:
    Hej!
    Har haft ett par veckors dataförbud (kände att det blev för mycket)

Tolta, "Brevika"  är inte fel det heller, men Lysvik är mysigare    Låter som en härlig tur i Danmark!

Vi har åkt via Läckö och Ullared  för att tillslut hamna på Hagöns caping i Halmstad, här sitter vi just nu och njuter, har haft några underbara dagar här!

Ja vi hade ingen datoruppkoppling i Danmark och det var skönt.

Ja jag tycker också att campingen egentligen fortfarande heter "Brevika" Fast det är ju en enda stor norskkoloni, känns inte alls som att komma hem när man bor där.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-08-07 17:24:54 följande:

Så nu är en helg i vagnen över. Åkte till ett strövområde, så igår gick vi i skogen. Målet var att hitta kantareller till kvällsmackan.... men nja 20 kantisar kanske o 2 dl blåbär men mysigt va de. Igår kväll kom regnet o natt kom åskan utav int denna värld....... ja ja vi har haft de mysigt

Kom att fundera lite när vi låg på den campingen, vad prioriterar ni andra när ni väljer camping. (låt säga för en helg eller bara några dagar?) alltså närhet t affäör, skog, bad? hur servicehuset ser ut o vad de innehåller  eller???

Är det bara för en helg så får inte resan dit vara för lång, det är viktigare än allt annat. Då är valmöjligheterna vi har ganska snarlika och vi väljer nog utifrån våra andra behov just då ser ut. Vill vi ha billig gränshandel så åker vi till Charlottenberg med omnejd, bara lugn och ro så blir det vår egen camping, vill vi hälsa på mina föräldrar och gamla vänner så styr vi norrut i länet osv. Bomstabadens camping som jag tipsade er om går bort eftersom den är för nära för att jag ska kunna njuta av den fullt ut. Då vet jag hur nära det är till Bergviks köpcentrum och IKEA och skulle bara vilja dit hela tiden. Annars skulle det nog vara mitt självklara val av nära camping. Vill jag ha det där lite fina och lyxiga så blir det nog istället en tur till Gustafsvik i Örebro.
  • Wilowa
    Linda5 skrev 2011-08-09 11:39:49 följande:
    Har varit i Danmark i 4 dagar. Först på Stevens camping (tror jag det hette), allt kostade pengar plats ,personer, vatten,el, kortavgift 

Sen åkte vi till Arrilds Ferieby KANON. Där tog dom för personer o el, Fick ett kort laddat med 100:- till duscharna.

Service huset var så nytt att snickarna var där o satte den sista panelen.

Min uppfattning är att Danska campingar är mycket renare än de svenska.  

Vill också passa på att göra er uppmärksamma på att en del tar "kort gebyr" som är en avgift på kortuttag som kan variera upp till 7% av beloppet.
    Lärde mig att LIDL inte tar avgift och man fick ta ut pengar över summan många +++ till dom.
    Campingplatserna vi tittade på landade mellan 350-500:- / natt 2 v 1b 10år, 1b 17år.

Kortavgiften är väl egentligen bankens avgift för att vi betalar med ett svenskt kort i Danmark? Mina föräldrar har affär och jag har för mig att pappa sagt att de förlorar på t ex norskar som betalar med kort. Samma sak är det med t ex Allkort från Handelsbanken, det kostar affärerna mer än deras andra "vanliga" kort. Sedan är det upp till affärerna att avgöra om de ska ta en avgift av kunden eller inte. Vi tog faktiskt ut kontanter som vi gjorde mindre inköp med.

Jag delar din uppfattning om att de danska campingarna var renare och mycket tror jag beror på att de har en helt annan campingkultur där.
  • Wilowa
    reb80 skrev 2011-08-11 21:59:47 följande:

Imorgon ska vi hämta MIN nya bil. Så nu kommer maken vilja ut och åka lite i höst bara för att testa dra husvagnen.
    Vi står ju på säsong till slutet av sept och sen ska den till sälen.
    Men ska till Ö-vik på en 30 års fest hade tänkt bo på hotell, men nu blir det nog husvagnen bara för att testa nya dragbilen. Så kommer hinna med en helg till på campingen vi står nu, sen är det Vinter camping som gäller.
      Fast det längtar jag oxå efter!!

Ja lite konstigt att man kan längta efter vinter så här i sommaren. Fast här har det varit höstväder de senaste dagarna.

Vet du om det finns snökäppar att låna eller köpa på campingen i Sälen? Annars får vi väl ge oss ut och "låna" några.
  • Wilowa
    reb80 skrev 2011-08-11 22:42:44 följande:
    Jag tror man kan köpa i receptionen... Vi " hittade" nog våra första året. I år har vi hörnstolpar på golvet så tror det ska räcka.
    Tänk på att man måste ha en lampa som lyser så att de som har campingen kan se om det lyser för att se om strömmen är på eller inte.

När hade ni tänkt åka upp då? till inkörningshelgen?
    Ja den där lampan vet jag inte hur vi ska få till. Vi har ingen el på utsidan utan har en originalgren på vår elsladd, frågan är om den är godkänd. Själva lampan är ju egentligen inget problem, det är ju bara att fixa nån julprydnad av nåt slag antar jag.

Ja vi åker nog upp första helgen om inget annat dyker upp då. Fast det är ju en tid då barnens sommarsporter lugnat ner sig och vintersporterna ännu inte dragit igång, så det är en lugn period. Dessutom så passar det mitt schema bäst, men hur min man jobbar har vi inte en aning om. Ni då, när åker ni upp?
  • Wilowa
    reb80 skrev 2011-08-12 09:34:01 följande:
    Vi har ännu inte bestämt när vi åker upp.
    Beror lite på när vi får fukttestet gjort.
    Inkörningshelgen är det bra att åka upp till för då är det rea på alla affärer.
    Men det är även rörigt vid inkörningen. Ganska lugnt och skönt om man kommer upp en helg lite senare.
    Vi brukar hålla koll lite på vädret. Inge kul att åka upp om det är regn.
    Sätter ni upp tältet när ni kör upp vagnen eller åker ni upp nån annan helg och gör det? Vi får nog inte med oss allt så vi funderar på att åka upp nån helg senare då jag fyller år. Vet du när det brukar vara snö där uppe? Kan det vara dumt att vänta några veckor med tältuppsättningen?

Rea i affärerna? Menar du sportaffärer och sånt? Vi behöver nya pjäxor till våra barn, så i så fall kanske vi ska se till att få tid för lite shopping med...shopping är aldrig fel. Fast frågan är hur man ska hinna med allt, det var ju nåt möte med som de ville ha oss på också. Vi hinner nog bara stanna en natt så vi har ju några timmar i bilen varje dag med. 
  • Wilowa
    reb80 skrev 2011-08-12 22:02:51 följande:
    Vi har en stor skåp bil så vi får med oss allt upp, och vi brukar göra klart allt när vi väl är upp, så det bara är en helg som blir förstörd, så man kan njuta sen.

Ja det är sportaffärena, de säljer ut förra säsongens saker. Men ett tips på pjäxor är att handla hemma, för vi kollade på pris för 2 år sedan till våra barn, och då fick vi samma pris för ett par nya hemma som ett par beg där.
     De har ju lite " finare" märken. Beror ju på vilken ålder dina barn har. Mina är ju små till växten så har legat på stl 29 förut.
    Tror vi har pjäxor i stl 29 och 30 till salu, om du vill köpa.

Vi har inte varit med på nåt möte, vi har ju svärmor och svärfar som stått där sedan -94 så vi litar på dem ;)
    Tack, men mina har passerat de storlekarna. Förra säsongen gjorde vi misstaget och köpte billiga med endast ett spänne. Enligt slalomklubben ska det vara minst tre spännen på dem och så ska man tänka på flexen...ja det är en djungel att vara tävlingsförälder. Fast vi kommer väl in i det tids nog med, vi har ju bara varit det en sedan i slutet av den senaste säsongen. Vi har tänkt köpa hemma, men trillar man på fynd så är det aldrig fel. Några i klubben köpte riktigt billiga och bra pjäxor där uppe förra året.
  • Wilowa

Katastrof! Jag städade bort den här tråden! Bäst att skriva nåt så den hamnar i favoriterna igen.

Vi har tyvärr konstaterat att det nog inte blir någon mer camping för oss innan vi drar upp till Sälen. Det skulle i så fall vara mysig höstcamping i september.

• Wilowa
    nericia77 skrev 2011-08-15 17:59:19 följande:
    hej på er. ett tag sedan jag var inne. Nu ligger våran husvagn ute för försäljning. Vi har insett att detta sättet inte var ritkigt vårat sätt o campa på. Vi föredrar vattenvägen.
    Ja som reb80 säger, alla tycker inte lika. Bra att ni testade, det hade ju kunnat vara nåt för er. jag för min del skulle inte fixa att ha båt och det eviga gungandet.
  • Wilowa

Var ni tvungna att påminna mig om att vagnen inte är städad än? Just nu funderar jag på hur jag ska klara av vardagens alla måsten...tufft att börja. Inte nog med att jag börjat nytt jobb med tidigare morgonar än jag är van vid, vi hade friidrottstävling hela förra helgen och då var jag funktionär...imorgon är det tävlingsdags igen, men inte i vår klubbs regi. Hade det varit bättre väder hade vi tagit husvagnen med oss dit redan ikväll och stannat över helgen.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !