jmmm skrev 2011-06-21 23:22:33 följande:
Polly, ni får ju kika i bilens reg bevis hur mycket ni får lasta i den, där kan ni oxå utläsa hur mycket släpet(vagnen) får väga med det körkort ni har.
Sen som Tolta skrev, allt väger mer än man tror o i vagnens regbevis kan ni utläsa hur mycket ni får lasta enligt pappret, den verkliga vikten är oftast mindre
dessutom har säkert ägarna gjort något tillval i vanen som plockar på lasten o liskaså har de väl glas o tallrikar kastruller etc som redan väger i vagnen.... men som någon skrev, de e viktigt hur kultrycket är för hur vagnen beter sig på vägen, hellre för högt kultryck (för mycke last fram)än för lågt( för mycke där bak) detta pga att lysenapå bilen kommer fel med negativt kultryck,
Lycka till o hoppas ni blir lika bitna som oss andra i denna tråden
ps, kolla upp så att ägarna till vagnen har den försäkrad (gärna hel försäkring) om något händer så täcker de annars bara den andra partens skador vid krock ( det är försäkrat genom er bil) Gör gärna oxå en deal om vad som händer om ni råkar skada vagnen på något sätt. de där med att hyra /låna ut sin vagn har vi haft på tapeten i tråden förr
Jag måste ha varit mer än lovligt vimsig igår, kultryck heter det ju.
Jag skyller på att jag vabbade.
Fast påverkas inte ljuset mer negativt vid för högt kultryck? ...eller det påverkas väl både vid för lågt och för högt, men är det för högt så påverkar det ju även mötande som blir bländade, väl? Fast som du skriver så är väl ändå köregenskaperna viktigast. Det har hänt nån gång att vi fått stanna och flyttat på nåt tungt bara för att min man känt att ekipaget inte uppfört sig som önskat på vägen.
Detta med last är lurigt! För någon dag sedan var det en lastbil som stoppade trafiken på E18 pga av att ett plåtrör kommit "på vift" och åkt fram och slagit sönder både trailer och hytt.
Som tur var så blev inte chauffören skadad och ingen annan heller, men trailern är nog troligtvis skrot...hur det går med dragbilen vet jag inte, men det är skador på den. Läskiga krafter när man sätter material i rörelse!
Jag är glad över att min man är en ansvarstagande (lastbils-)chaufför och som kollar att alt sitter fast som det ska både en och två...och fem gånger!
Ibland kan jag bli lätt tokig på honom när vi ska åka med husvagnen. Då kollar han allt flera gånger och vill sedan att jag ska göra det samma innan vi kan åka...är glad över att jag inte måste vara med honom när han jobbar.