• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Polly skrev 2011-06-21 14:57:02 följande:
    Är det ok att packa hur mycket man vill i bagaget på bilen? Tänkte att det kanske var/är smart att lägga förtältet i mitten av vagnen? Vi får väl försöka fråga hur dom brukar göra. jag hoppas också att vi hela familjen kommer tycka att det är kul och mysigt och vi inte slår ihjäl varandra  
    Nej, mord får vi väl hoppas att det inte blir!

Nu är inte jag helt rätt person att svara på frågor om vikter, men du får ju inte lasta så mycket i bilen att du överskrider ens totalvikt. Dessutom påverkar ju lasten i bilens bagage dragets vinkel...vart katten har orden tagit vägen? Sedan är det ju lite "töligt" att behöva packa i och ur från bilen sådant som man ska i vagnen, däremot saker som ska vara i förtältet kan man ju lägga i bagaget...stolar och sådant om man nu får plats med dem, det får inte vi i vår lilla golf.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-06-21 23:22:33 följande:
    Polly, ni får ju kika i bilens reg bevis hur mycket ni får lasta i den, där kan ni oxå utläsa hur mycket släpet(vagnen) får väga med det körkort ni har.
    Sen som Tolta skrev, allt väger mer än man tror o i vagnens regbevis kan ni utläsa hur mycket ni får lasta enligt pappret, den verkliga vikten är oftast mindre dessutom har säkert ägarna gjort något tillval i vanen som plockar på lasten o liskaså har de väl glas o tallrikar kastruller etc som redan väger i vagnen.... men som någon skrev, de e viktigt hur kultrycket är för hur vagnen beter sig på vägen, hellre för högt kultryck (för mycke last fram)än för lågt( för mycke där bak) detta pga att lysenapå bilen kommer fel med negativt kultryck, 

Lycka till o hoppas ni blir lika bitna som oss andra i denna tråden

ps, kolla upp så att ägarna till vagnen har den försäkrad (gärna hel försäkring) om något händer så täcker de annars bara den andra partens skador vid krock ( det är försäkrat genom er bil) Gör gärna oxå en deal om vad som händer om ni råkar skada vagnen på något sätt. de där med att hyra /låna ut sin vagn har vi haft på tapeten i tråden förr
    Jag måste ha varit mer än lovligt vimsig igår, kultryck heter det ju. Jag skyller på att jag vabbade. Oskyldig

Fast påverkas inte ljuset mer negativt vid för högt kultryck? ...eller det påverkas väl både vid för lågt och för högt, men är det för högt så påverkar det ju även mötande som blir bländade, väl? Fast som du skriver så är väl ändå köregenskaperna viktigast. Det har hänt nån gång att vi fått stanna och flyttat på nåt tungt bara för att min man känt att ekipaget inte uppfört sig som önskat på vägen.

Detta med last är lurigt! För någon dag sedan var det en lastbil som stoppade trafiken på E18 pga av att ett plåtrör kommit "på vift" och åkt fram och slagit sönder både trailer och hytt. Som tur var så blev inte chauffören skadad och ingen annan heller, men trailern är nog troligtvis skrot...hur det går med dragbilen vet jag inte, men det är skador på den. Läskiga krafter när man sätter material i rörelse!  Jag är glad över att min man är en ansvarstagande (lastbils-)chaufför och som kollar att alt sitter fast som det ska både en och två...och fem gånger!  Ibland kan jag bli lätt tokig på honom när vi ska åka med husvagnen. Då kollar han allt flera gånger och vill sedan att jag ska göra det samma innan vi kan åka...är glad över att jag inte måste vara med honom när han jobbar.  
  • Wilowa

Vart man lägger tältet beror nog mycket på vad man har för bil. Vi har ju en Golf sedan (heter det så när det inte är kombi?) jag kan säga att vårt lastutrymme i bilen är minimalt så vi brukar ha stolar och bord i vagnen och tältet i bilen. Hur vi ska göra i vinter när vi ska upp till Sälen vet jag inte! Då har vi ju inte vagnen att lasta i utan måste få in ALLT i bilen...den blir ju full bara av pjäxväskorna. Vi hade inte riktigt vinteruppställning i huvudet när vi köpte den bilen, då åkte vi inte ens slalom. Vi resonerade så att när vi åkter på någon längre tur så har vi husvagnen med...tur att vi i alla fall har en takbox att lägga skidorna i. Fast vem vet, vi har kanske bytt bil tills dess. jag börjar som sagt bli mer än lovligt less på alla omlackeringar på den bilen.

Ja överlass är nog betydligt vanligare än tvärt om. Jag ska gå ut i vagnen och rensa bort allt onödigt nu inför vår resa till Danmark. Fast jag har gott om tid, för vi åker inte än på en månad. Innan dess blir det nog en tur till mina föräldrar, men de bor inte så långt bort.

• Wilowa
    Chris skrev 2011-06-22 09:23:54 följande:
    Kan tillägga om att lasta med för lågt kultryck så är det största problemet att ekipaget betydligt lättare hamnar i svänging eftersom "baken" på bilen blir lättare. Det med ljuset är inget problem iaf i moderna bilar för där justeras ljuset automatiskt ner då man lastar mycket bak.

Rek. kultryck brukar ligga på 80-100kg.

Imorgon dra vi till Falkenberg där vi skall fira midsomaren tillsamman med 3 andra familjer. Blir första turen efter vintern för oss
    Det var typ det jag menade med man vill att bilen ska uppföra sig som önskat längs vägen...att vabba med friska barn tog hårt på mig tror jag. Om man föreställer sig ett ekipage med överdrivet högt kultryck och ett med överdrivet lågt kultryck så är det ju lätt att inse vilka problem det kan medföra. Ett ekipage med för lågt kultryck blir ju lite som en larv (som rör på sig) och stabiliteten på mitten (läs draget) blir ju inte det bästa. Det är inte svårt att inse att det blir svajigt då. Självklart ska man inte köra med så överdrivet kultryck, men köregenskaperna påverkas ju även om det inte är SÅÅÅ överdrivet. För högt kultryck ger ju större stabilitet vid draget, men ska som sagt inte överdrivas det heller...lagom är bäst!
  • Wilowa
    libero skrev 2011-06-22 12:33:52 följande:
    Ska ni iväg allihop i helgen? Här stannar vi hemma och umgås med goa vänner och husvagnen står tom och övergiven. Måste snart åka till den och klippa gräset så det inte ser för illa ut. Som tur är så har vi goa grannar som sköter mina blommor utanför den.  Vi har fått köpa nytt porslin i år för dörren öppnade sig när vi åkte sist och det var ingen rolig syn. Aj aj på våra nya fina Green gate muggar.

Har nu förstått att detta händer ofta på Hobbyvagnar så nästa gång ska jag ta ur allt porslin och lägga det i korgar på golvet. Har aldrig tidigare varit med om detta i våra andra vagnarGråter
    Det gäller inte vår Hobby i alla fall, för vissa skåp får vi knappt upp. Badrumsskåpet fixade de med när vagnen var in på lagning/service i höstas så nu klarar barnen att få upp det själva och jag slipper slita armarna av mig. Inte lätt att få nåt bra och starkt grepp om ett litet handtag. Fast i vår förra vagn så glömde vi att stänga ordentligt om ett skåp och det som var där i låg överallt! Som sagt vilka krafter! Det gäller ju att packa så att grejerna inte kan åka omkring för kommer de i glid så åker ju luckorna upp om man har otur. Vi brukar baxa in hushållspapper och liknade och se till att luckorna går igen ordentligt.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-06-22 13:59:04 följande:
    Vi har inte packat på något speciellt sätt i våra skåp. Allt står som vi vill ha det då vi använder vagnen. I vissa skåp ligger grejer för sig och i vissa skåp i små platskorgar. Vi har aldrig råkat ur för att nån dörr öppnats och grejer åkt ut. Det enda som vi sett är typ att nån kudde eller sängöverkast kommit på glid eller åkt ner på golvet. Då har vi ändå kört ca 1000mil dom senaste 4åren...på allt från motorvägar till mindre grusvägar och krokiga norrlandslandsvägar :)

Tänker på Polly som skall iväg på sin första tur, det mesta funkar bra bara man tänker efter lite, man skall så klart inte ha tunga saker liggandes löst som kan börja glida men man behöver inte överdriva med att "spänna" fast allt heller.
    Det är mest i de skåpen där vi har sånt som kan gå sönder som vi gör så, vi har bland annat riktiga porslinsmuggar...kaffe går bara inte att dricka ur plastmuggar, i alla fall inte varje dag under en längre tid. Sedan har vi besticken stående i en korg som vi ställer in i skåpet där vi har plastglasen och där vill jag inte heller att det ska åka runt. Vi har alltså inte haft några problem med luckor som åker upp...att lasta rätt handlar mer om att jag är rädd om grejerna i skåpet. I övriga skåp ligger grejerna så som vi vill ha dem både under färd och annars. Vagnen som skåpet åkte upp i var vår förra Eifelland.
  • Wilowa

Vill bara förtydliga, vi håller inte på att packar om nåt. Vi vill inte ha lösa saker i vagnen och när vi ska åka så lägger vi in lösa saker så som hushållspapper (har bl a ett sådant där fodral som man river papper ur sattfast i förtältet) så att det hjälper till att stötta upp sånt vi är rädda om. Det ska mycket till om våra skåp ska åka upp.

I Effellanden hade vi ett hörnskåp där vi hade porslinet i och det öppnades ju mer i färdrikningen och blev ju därför mer utsatt för rörelseenergi...fast det hände en gång och vi kan ha slarvat med att stänga det ordentligt. Fast sakerna låg utspridda i hela vagnen!

Kommer ni ihåg att jag länkade till en artikel om en man som de misstänkte ha förgripit sig på barn? ...han som var vår granne på campingen förra sommaren. Han blev fäld och fick 2,5 år för brotten. Usch, detta har lite tagit udden av campingglädjen...jävla idiot!

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-06-22 18:59:15 följande:
    Tolta: skönt att han fälldes!!! Men fy va läskigt för er som legat så nära ett sånt äckel. Man får verkligen hoppas att de svinen är få o därmed ovanliga.
    Tyvärr så är de nog inte det. Det gav mig en ordentlig tankeställare, det går inte att lita helt på nån. Fast jag tycker nog att 2,5 år är alldeles för kort straff. Jag tror han dessutom fick betala 35.000 i skadestånd var till de båda flickorna. Jag tycker det är VIDRIGT!!! Kräks Jag hoppas att jag aldrig kommer träffa någon av dem igen, fast de är tydligen inte ett par längre. Vi känner flera som fortfarande har sina vagnar där på campingen så vi får lite insideinformation.
  • Wilowa
    Polly skrev 2011-06-22 22:43:39 följande:
    Nu har vi hämtat vagnen Skrattande  Allt är packat, men det regnar så vi får lasta ut det imorgon!
    Spännande! Hoppas ni får en fin tur! Solig
  • Wilowa
    nericia77 skrev 2011-06-23 14:02:20 följande:
    halloj alla, ja här far jag runt som en galning, o fixar med än det ena o det andra. min son har varit sjuk så har inte fått nått gjort under veckan,  men nu så börjar allt ordna upp sig. och vi inväntar våra kompisar o deras husbil. sedan ska vi ge oss iväg. såg nu på kartan att vi fått strandtomter, gött

men nu en sak som vi inte fått ända ur vagnen o gjort tidigare. den här cc skylten, måste man sätta upp den på vagnen eller kan man ha den i fönstret .

Ha en riktigt bra midsommar allihop, o hoppas Solig  får lysa på er. här har det regnat men nu börjar det ordna upp sig
    Vi har inte vår cc-skylt på vagnen, vi ställer den i fönstret när vi står på cc. De vill ju att den ska sitta synligt så vi medlemmar kan hälsa på varandra i trafiken, men det skulle inte falla mig in! När vi var upp till Tandådalen i vintras så såg jag att vi inte var ensamma om att ha skylten på insidan av fönstret.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !