Inlägg från: nericia77 |Visa alla inlägg
  • nericia77

Campingtråden längtar efter våren !

Hej på er!

underbart väder det har varit. även här i närke . tyvärr har man då åkt på en riktig förkylning, e så typiskt. ivarje fall. Detta med vikt. man blir ju lite smått galen . Vad jag har förstått så får vi dra 1280 o vagnen väger 1260. så inte så mycket till övers.

vi hade en v70 förut, men det var med lilla motorn, o vi kände att det var för slött. så vi bytte bil till en cross country, o tänkte inte riiiiktigt på vad vi får dra. o eftersom det är 20 kvar så är det väl bara det vi får packa?

• nericia77

Nu förtydligar jag mig lite.

bilen: Tjänstevikt 1740, totalvikt 2220, max släp 1800. men vid b körkort max 1280

husvagnen: totalv 1350 och tjänstevikt 1260.

Det e väl tjänstevikten man går på?

• nericia77
    Chris skrev 2011-04-28 07:43:42 följande:
    Har du BE så får du ju då lasta tills vagnen väger 1350kg.  Nu är jag inte säker men har du bara B så tror jag inte du ens får dra den vagnen även om du bara lastar den till 1280kg. Om jag inte kommer ihåg fel så har man bara B kort så går man efter totalvikten. Har man BE så går man efter vad vagnen väger. Alltså med BE så kan man dra en vagn med för hög totalvikt om man inte lastar den mer än vad bilen får dra.

Det är ju pga av detta som vagnar finns att beställa med typ 10kg i lastvikt för att man skall få dra dom med endast B-kort efter vissa bilar.
    vilken totalvikt går man efter vid b körkort? menar du att husvagnen väger 1350 o det överstiger bilens släpvagnsvikt?
  • nericia77
    Chris skrev 2011-04-28 07:47:44 följande:
    hittade denna lämnk på transportstyrelsen
    www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordo.../

Enlig tdenna så får ni inte köra ert ekipage på B -kort eftersom totalvikten för bil + husvagn överstiger 3500kg.
    oups detta vart ju lite dumt. vi som ska ut i sommar. ojoj. tack för länken.
  • nericia77

Jag hade tänkt o ta Ekörkort. men trodde inte jag hade så bråttom. men nu jäklar ska här pluggas.

Har beställt körkortstillstånd, sen iväg till körskolan. Sen fick jag själv boka uppskrivning när jag känner att jag kan klara det. o sen ta nån körlektion berodde på hur många jag ville. o sen kunde uppkörningen ta lite tid. men hoppas det ska gå fort allt. men räknar med att denna sommar lär nog gå åt. så får ta o låna farsans bil inför semestern .

jag är nervös för allt som har med kullager o allt va det heter, körningen i sig är jag inte nervös för. men allt som man ska kunna runt omkring.
    Men klart vi tjejer KAN !!!

• nericia77
    jmmm skrev 2011-04-28 11:23:08 följande:
    Kullager??
    Tänker du på bromsarnas funktion?
    De kommer ju en del frågor om säkerheten o funktionen på uppkörningen, men de väljer oftast ut en grej o kan man de nöjjer de sig oftast där sa min körlärare iallafall
    Om du inte redan kan så träna på att backa till o koppla, man får inte nudda vid släpet med bilen då e man kuggad.... o träna på in o utvändig säkerhetskontroll så den sitter, jag hade med mig en liten fuskis, så länge man bara har stödpunkter om vad som skall kollas o inte hur så är det godkännt. kändes tryggt när man va lite nervös skaffa koner eller spannar så ni kan ut o träna själva på nån plan   sen e de ju att at om hela b teorin, jag ttog körkort 10 år tidigare o de hade hänt lite + att man glömt en del vi fick en kod till deras hemsida så vi kunde plugga teorin hemma istället för körskola så vi satt i husvagnen o läste, turades om m böckerna o sen gjorde vi proven så de glöd vilken semester fråga om du undrar nåt, tror jag minns lite
    ja menar allt runt om o det om det kommer nått om med vikter o så. ok men om man backar o inte har nån som säger till hur nära man är, som jag då alltid har. ojjoj nog bäst o ge sig ut o träna. får ta släpkärran istället, för tar jag husvagnen så ryker ju körkortet om nån polis ser mig.
    jag tog körkort -02, men håller med. har säkert hänt en del så man inte hänger med. men har gjort lite tester nu på nätet o jag har fått rätt bra i resultaten, men ändå inte full pott så plugga lär det behövas. de sa att jag skulle få hem på skiva olia tester. teorin för be låg på cd till datorn.

hur många frågor är det på uppskrivningen, är det lika många som när man tog b körkort?
  • nericia77
    jmmm skrev 2011-04-28 21:08:26 följande:

Tolta bra idé
    hmmm antal frågor på testet tro de var samma antal som b. fast e lite osäker.
    Vikterna är en djungel, men nrä man fått in de i huvudet känns de som att de sitter
    Du får gå ur bilen hur många ggr du vill för att kolla hur nära en kon eller så du är. Man man har ju en maxtid man ska klara banan på. Men tydligen ser de positivt på att man kikar ut nån gång, de visar på att man är anvarstagande. när man kör får man dock inte ha huvudet genom rutan o hänga ut så att säga.

mrserkisson: bara ett tips, prova o kör med vagnen någon gång, i fall i fall. tycker de känns skönt (även innan vi hade e kort) att veta att man fixar de om de skulle hända mannen något Tänker lite på sunes sommar

Imorgon åker vi återigen till vår vagn  

ok går det på tid. ojoj då lär jag bli superstressad . nejdå det ordnar sig nog.

här är det jag som kör oftast, min man har knappt kört vagnen, fast han å andra sidan kan men jag har från första början sen vi skaffat den, kört  jämnt, vill så gärna lära mig, så man kan det där.

nu har vi ivarje fall fixat bil i sommar. tur man kan byta med föräldrarna, men de klaga inte. de får ju en relativ ny bil att åka i bara för att vi klanta till oss lite
  • nericia77
    Flissi skrev 2011-04-29 08:50:07 följande:
    Necia77 vi har samma problem,  inget E körkort. Dessutom har vi både för tung & svag bil så den får bara dra 1300kg vilket inte ens E körkortet rår över.
    I sommar ställer vi upp på säsong.
    Jag är inne på att ta E kort till nästa år.
    Samtidigt sa transportstyrelsen att totalvikten på B kort ska höja s till 1410 (?) kg (minns inte exakt, men över 1400kg iallafall, innan 2013.
    Fick dock inte svar op om nån test ska utföras, det har jag hört, men inte från söker källa.

Om fyra timmar susar vi till Tylösand & ställer upp. Min gulliga pappa ställer upp som chafför med lånad bil :O)
    Kompisen som lånade ut va måttligt road av att få köra trög Toyota familjebil till jobbet idag hehe...

Ha en underbar helg!
    skönt att fler än oss har fått detta problem haha nädå, men det ju så typiskt eller hur. ok ska det höjas, måste jag kolla upp, e ju bra men jaja, jag tar ändå. För då kan vi byta upp oss till en större vagn, förhoppningsvis blir vi fler i familjen om några år .
  • nericia77

ja nu har jag mycket i görningen. bokat camping över midsommar. o så är det plugg inför körkortet. o så bröllopsplanering(inte jag som gifter mig).

ska bli härligt med semester i sommar, men vi har inte bokat nått. e lite kluvna om vi ska boka eller bara åka. men just nu känns sommaren långt borta när det snöa idag . men som tur är e det borta redan.

• nericia77

Hej på er. ni som tagit BE körkort, sitter här o läser o försöker få in nått i min tröga skalle (känns som att den e det ivarje fall). står lite om det här när man kör upp o så. å då undrar jag lite runt det här med säkerhetskontroll/funktionsbeskrivning, då frågar de väl om nått av alltihop? sen står det att om man blir underkänd på detta så kan man få göra om bara denna delen, e det vanligt att man kuggar i det där eller?

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !