• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • emelilla

Elaisa, okej det bringade lite klarhet.

Pilea, ja verkligen. borde kanske släpa ut fåtöljen på uteplatsen och få lite sol.

Helgen i sig har varit okej. Igår var det dock katastrof-smärtor och in till förlossningen och få bricanyl-spruta. Men så hade jag inte riktigt skött mig och trodde väl att om jag fick skjuts från dörr till dörr så skulle jag orka gå på konstutställning. Icke.

Summan av kardemumman är alltså en JÄTTEöm mage och rygg och väldigt trött
    så idag blir det ligg-läge.

Någon som varit inne på SÖS? Det var mitt första besök där och jag fick ett bra intryck av den bm som jag träffade, hon var jättefin mot oss båda. Läkaren var däremot något av ett monster. Hon hälsade inte på min sambo, var hårdhänt med gyn-instrumenten och var i rummet i mindre än fem minuter, konstaterade kallt att jag bör bli heltidssjukskriven av min mvc-läkare och gick. Riktigt trist.

Kram!

• Pilea
    emelilla skrev 2010-02-08 10:00:33 följande:
    Elaisa, okej det bringade lite klarhet. Pilea, ja verkligen. borde kanske släpa ut fåtöljen på uteplatsen och få lite sol. Helgen i sig har varit okej. Igår var det dock katastrof-smärtor och in till förlossningen och få bricanyl-spruta. Men så hade jag inte riktigt skött mig och trodde väl att om jag fick skjuts från dörr till dörr så skulle jag orka gå på konstutställning. Icke. Summan av kardemumman är alltså en JÄTTEöm mage och rygg och väldigt trött så idag blir det ligg-läge. Någon som varit inne på SÖS? Det var mitt första besök där och jag fick ett bra intryck av den bm som jag träffade, hon var jättefin mot oss båda. Läkaren var däremot något av ett monster. Hon hälsade inte på min sambo, var hårdhänt med gyn-instrumenten och var i rummet i mindre än fem minuter, konstaterade kallt att jag bör bli heltidssjukskriven av min mvc-läkare och gick. Riktigt trist. Kram!
    Jo, jag har bara bra erfarenheter av SöS, har fött bägge barnen där
    Nu har jag faktiskt suttit ute en stund i kylan, skönt med luft!
    Alve 060129 Tyra 071019
  • elaisa

Emelilla, åh stackare lät jobbigt men skönt att det gick å lugna ner och att du blev fortsatt sjukskriven. Tillhör också sös men hittills bara varit in till gynakuten är väl iofs samma läkare där som uppe på förlossningen. Min erfarenhet av alla jag träffat är att de flesta är väldigt proffesionella men att vissa är mer inkännande än andra.

Hade mensvärk/molvärk igår kväll och under natten också, blir så himla rädd då, men nu har det iallafall lungnat sig. Längtar till fredag då jag ska till spec.mv och mäta tappen och hoppas kunna se att moderkakan också flyttat sig uppåt, kom som en trevlig överraskning sist vi var där att min moderkaka nästan var föreliggande... kanske inte så ovanligt el farligt men det känns som jag har tillräckligt m komplikationer redan om man får gnälla{#lang_emotions_frown}

Ok, hoppas alla får en lugn måndag

Kram

• Pilea
    elaisa skrev 2010-02-08 10:54:50 följande:
    Emelilla, åh stackare lät jobbigt men skönt att det gick å lugna ner och att du blev fortsatt sjukskriven. Tillhör också sös men hittills bara varit in till gynakuten är väl iofs samma läkare där som uppe på förlossningen. Min erfarenhet av alla jag träffat är att de flesta är väldigt proffesionella men att vissa är mer inkännande än andra. Hade mensvärk/molvärk igår kväll och under natten också, blir så himla rädd då, men nu har det iallafall lungnat sig. Längtar till fredag då jag ska till spec.mv och mäta tappen och hoppas kunna se att moderkakan också flyttat sig uppåt, kom som en trevlig överraskning sist vi var där att min moderkaka nästan var föreliggande... kanske inte så ovanligt el farligt men det känns som jag har tillräckligt m komplikationer redan om man får gnälla Ok, hoppas alla får en lugn måndag Kram
    Jag "tröstade" mig med att det kanske inte är lika lätt att ungen "trillar" ut om man har moderkakan i vägen Nä, skämt o sido, vet känslan, ibland känns det som man drabbas av allt.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Svärdlilja

Vilka undersökningar bör göras då man kollar upp sina tidiga sammandragningar, skall in om en stund, är i v 24.

• Pilea
    Svärdlilja skrev 2010-02-08 12:04:11 följande:
    Vilka undersökningar bör göras då man kollar upp sina tidiga sammandragningar, skall in om en stund, är i v 24.
    Om man har mycket sammandragningar brukar de kolla med VUL o mäta livmodertappen + att de ser om man börjat öppna sig. De kan även göra vanlig vaginal undersökning o känna om tappen känns mjuk eller om den är tillbakalutad o sluten.
    Lycka till! 
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Svärdlilja

Jag har läst att det inte är bra att göra vaginal undersökning eftersom det även kan reta tappen och försämra läget ännu mer...

• Pilea
    Svärdlilja skrev 2010-02-08 12:30:28 följande:
    Jag har läst att det inte är bra att göra vaginal undersökning eftersom det även kan reta tappen och försämra läget ännu mer...
    De är försiktiga! jag har gjort sådana här koller ofta o jag har försvagad livmoderhals. Ibland "kikar" de in först för att se om det ser öppet ut o då kanske de inte vill in o peta.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Cherrybabe71

hej allihopa!
    Ännu en med massa sammandragningar och smärtor.

Jag är 38 med fem barn sen tidigare och
     har fött mina  barn i v 30 och v 35v 36v 35v och v37 .

Träffade en kille som är mkt yngre än mig som såklart vill ha egna barn så
     Detta är en sladdis och jag är nu i v24. haft mkt sammandragningar, ryggsmärtor och illamående och har varit sjukskriven sedan v10 tror jag.. fick missfall med tvillingen i v.9 så var rädd att tjejen som är kvar inte skulle hålla sig kvar men nu har jag snart gjort hela v 24 med TROTS massa sammandragningar och allt annat!

Var precis hos MVC och blev sjukskriven till sista mars då FK tyckte jag skulle söka HP från 1 april så jag hoppas det blir beviljat!

Har varit mer eller mindre som ett levande lik, bara vilat och vilat.. man känner sig som i ett fängelse hemma och man bara ligger och ser hemmet "förslummas" och de ggr man mått lite bättre har man ju fått för sig att man "ska Bara" fixa det och det nu när man för en gångs skull orkar.. vilket resulterar i MER ONT och akutbesök på förlossning osv..

Har dock gjort iordning barnrummet i stort sett och shoppat klart i stort sett allt... man har ju tid att nätshoppa som någon sa i tråden när man inte kan eller får göra något annat hela dagarna!

har beställt  vagn förra veckan efter att ha väntat ut det värsta veckorna.. känns som det är bra ifall(ja det blir det ju antagligen efter INGEN av mina tidigare barn hållit sig tiden ut...) hon kommer tidigare ( ja det är en tjej! )

LKänns som en besvärjelse typ: det MÅSTE gå bra nu när jag fixat allt!

Ja det blev långt men skönt att prata med andra som förstår!

• Pilea

Glöm inte bort "Familjen Annorlunda" nu kl.20! Kan ju vara skoj att fördriva tiden lite

Alve 060129 Tyra 071019
Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar