• Bille

Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!

Hej!

Vår 2,5 åring har de senaste 2 månaderna kört seriös manipulationsteknik vad gäller att sova på kvällarna....Det är det klassiska med att vilja ha vatten, en bil osv osv..OCH så skall jag (mamma) sitta brevid honom. Jag gör gärna detta såvida det inte tar hela kvällen OCH om han inte spelar upp halvägs med nya krav och t o m är taskig mot mig....Då får jag nog, går iväg, och den RIKTIGA showen startat när hans pappa kommer och säger till att det är sovdax...

Det är Mamma, mamma, mamma i desperata tonlägen och INGET får honom tyst tills jag kommer tillbaka och åter sitter som ett fån brevid hans säng och håller handen. DÅ somnar han, men det är typ 1,5h efter det jag satt där ursprungligen...

Nu börjar vi få nog av detta. Klockan är över 21 när han till slut somnar utmattat och jag somnar kort därefter. What a life!!

Vi lägger honom runt 19.30 och vi har en kvällsrutin med bad, pyjamas, borsta tänder, säga godnatt till pappa, läsa 1-2 böcker i sängen och sedan god natt, och jag har på sista tiden då suttit brevid honom. Ibland har jag lite klassisk musik i bakgrunden...

Hur kan vi undvika cirkusen med gallskrik och spring ut och in från rummet? VI vill köra på en strategi som håller i längden....NÅgot effektivt...NÅgra tips, please?

Dessuom vaknar han varje natt och sover hos oss...Det har han aldrig gjort tidigare men det accepterar vi.....Det är bara mentalt så jobbigt att vajre kväll slutar på samma sätt!

Tackar ödmjukast för alla tips på förhand!

Desperat utlandssvensk som är 4-månaders graivd dessutom.

• Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
  • snootie

ja det är så frustrerande! Sitta en halvtimme är väl ok, men börjar det bli mer då tröttnar man.

Vi har slutat helt med sova middag nu, det går bara inte. Visst, ibland behövs den lilla luren på dagen, men då är vi genast där igen, svårt att somna på kvällen!

Ingen vila på dagen- somna utan för mkt strul på en kvart på kvällen! Mamma och pappa får vila och ta igen sig- ja tack! :)

Lycka till!

• Nasse7

Vår son är likadan. Det tar jättelång tid för honom att somna. Vi har försökt att dra ner på sovtiden på dagen, men får han sova mindre än han timme, går han inte att väcka.
    Vi har försökt att ta bort dagsömnen helt också, men det slutar bara med att han somnar helt utmattad vid 4-tiden.
    När han är på förskolan på dagarna, så brukar vi få honom att somna runt 21, men annars kan klockan bli både halv 10 och 10 innan han somnar. Och då har vi ändå försökt sedan 8-halv 9.
    Någon gång måste vi försöka gåra någonting åt problemet, men har inte haft riktigt orken än....

• ploten

Första tipset skulle vara att ni tar varannan kväll var, du och pappan, så du får lite avlastning i allt det jobbiga. Även om du skriver att han blir ännu mer vild när pappan kommer in så tror jag att det kommer att ändra sig efter ett tag om ni bestämmer er för och visar tydligt att det är varannan kväll som gäller. Visst kommer det att bli jobbigt under en övergångsperiod, men som jag läser dina inlägg kan det knappast bli så mycket värre i alla fall. Detta är alltså för att du inte ska gå under.

Andra tipset skulle vara att prova att lägga honom lite senare. När vi försökte lägga vår kille vid 19 tog det över en timme att få honom att somna (vi ligger alltid hos honom tills han somnat). När vi provade med kl 20 istället tog det bara 5-10 minuter. Även om ni tycker att han "borde" sova senast 20 är det ju inte säkert att han är trött när ni lägger honom. Och det är väl trevligare att vara uppe en timme extra och leka med sitt barn än att bråka om att han ska sova under lika lång tid?

• lia 80
    Trots fasta rutiner och hela köret har vår tjej som är jämngammal med er gjort så ett tag. Verkara vara något språng som inte går över snabbt. Det ska kissas, bajsas och allt annat förutom att sova på kvällen.  det desperata tonläge känner jag igen också....
  • Lille Skutt

Min son är snart 2 år och jag känner också igen det där! Det börjar att bli lite bättre nu efter ett några månaders stökande. Vi har under några månaders tid fått sitta hos honom någon timme varje kväll eftersom han blev hysterisk när vi lämnade rummet, men det har blivit bättre. Han verkade en period rädd att somna och försökte verkligen hålla sig vaken. Ibland har det dock varit svårt att avgöra om han verkligen är rädd eller om det bara är för att han inte vill sova. Jag tänker att om han får trygghet under denna perioden så blir han kanske tryggare i sig själv sedan. Vi försöker att turas om eftersom läggningen bli en lång historia många kvällar.
    Vi också läser någon saga och sjunger när han lagt sig i sängen. Där efter nynnar jag på en slags godnattsång (bara entonig melodi, ingen text) som vi använt sedan han var bebis. Han känner väl igen den och vet vad som gäller. Efter någravarv på den brukar han ligga ganska stilla i sängen även om han absolut inte sover. Då brukar jag (som också är gravid) skylla på att mamma måste gå och kissa, kommer snart tillbaka. Jag lämnar dörren lite öppen och svarar honom att mamma kommer snart när han ropar. Så väntar jag en stund. Ibland somnar han då av sig själv. Ibland blir han ledsen och jag måste gå in igen, sitta hos honom och hålla handen eller försöka med ny sång och "mamma ska bara kissa...". Iband säger jag åt honom att han ska sjunga trollmor själv. Det fungerar ibland. Han är ganska duktigt på melodin även om han inte riktigt kan orden och är då sysselsatt ett tag tills han blir trött. Även om allt fungerar väl tar läggningen med alla moment ganska lång tid, men det ska ju vara lite mysigt också så att han verkligen kommer ner i varv och känner att det är tryggt och mysigt i sängen. Turas man om som föräldrar så får det väl vara så en period även om det är påfrestande när det tar lång tid. 

• MymlanB

Halloj -
    Detta var min son för ett tag sedan. Nu är han 2 år och 11 månader och somnar som en stock. Så här gjorde jag när han var ca 2 och ett halvt...

1. Ingen mer sömn på dagen. Jag tänkte att orkar han hålla på i en och en halv timma så är han alldeles för pigg. Han fick inte sova på dagen helt enkelt. Och nu om han av misstag somnar på dagen så märker jag direkt att han börjar röja vid läggdags.

2. Absolut ingen mat med socker i  från kl 4 och framåt. Bara massor bra middag och välling.

3. Rutiner vid läggdags - men det verkar ni köra redan så fortsätt med det.

4. Kör fullständigt slut på honom. Utelek till max. Min man jagade honom runt huset och upp och ner för gatan tills han skrattade tills han nästan grät. Sen somnade han nästan under tiden jag borstade tänderna på honom.

Hoppas något av tipsen är till nytta...
    Mymlan

• idacathrine

Varför inte sitta bredvid tills han somnar?
    Jag eller maken nattar vår 2åring. Vi lägger oss bredvid henne i sängen och kramar om henne tills hon somnar. Sen går vi ut. Ibland tar det 5 minuter, ibland 1 timma.

Föstår inte grejen med att barnen måste somna ensamma.

• Kaffemums

Åh, vad jag känner igen mig! Min dotter närmar sig två år och under julledigheten märkte vi att det inte funkade längre med våra sovrutiner.

Vi nattar vid 19 och då helt plötsligt kunde det ta upp till två timmar innan hon somnade. Från att ha fungerat helt fläckfritt. Märkligt hur det kan vända. Vi har iaf gjort så här och det har funkat för oss:

1.       Max en timmes sov på dagis och ingen på dagen om vi är hemma (däremot kan hon somna en stund i bilen om vi åker nånstans, men det brukar inte göra något).

2.       Fortfarande nattning vid 19. Samma rutiner varje kväll; pyjamas, tandborstning, saga och välling.

3.       Kramas och pussas och säga god natt. Vi talar även om att vi går ut i köket och fixar och att vi finns där hela tiden. Vi sparar alltid disken efter maten till denna tidpunkt så att vi kan slamra lite i köket helt naturligt…

4.       Kommer hon upp så lägger vi tillbaka henne i sängen lugnt och tyst. Det brukar oftast bli ett par vändor och sedan så sover hon plötsligt.

Har hon sovit längre på dagis så får vi genast problem. Då tar det åter upp till två timmar för henne att somna. Vi nattar varannan kväll vilket är väldigt skönt. Dels så spelar det ingen roll för dottern vem som nattar vilket är skönt och dels så får vi lite egen tid för TV eller bok eller liknande.

I början var det svårt med punkt nr 3, speciellt för mig (med pappa var det inga problem). Så jag fick snällt sitta hos henne några nätter till hon somnade och sen smyga ut. Men jag stod inte ut med det och tyckte inte att det skulle vara nödvändigt. Hon somnade ju så bra alldeles själv när pappa nattade, så varför skulle hon inte kunna det med mig? Så jag minskade sakta på tiden som jag satt hos henne för varje kväll och ökade min tid i köket så att säga. Till slut räckte det med att jag sa god natt, gosade lite och sen gick ut i köket.

• Glaadis
    idacathrine (Visa endast)

Idag 12:33

Varför inte sitta bredvid tills han somnar?
    Jag eller maken nattar vår 2åring. Vi lägger oss bredvid henne i sängen och kramar om henne tills hon somnar. Sen går vi ut. Ibland tar det 5 minuter, ibland 1 timma.

Föstår inte grejen med att barnen måste somna ensamma.

Det handlar inte om att de måste " sova själv "

Det handlar om att hela kvällen går åt att lägga dem och få dem att sova.

Nästan alla här ligger med våra barn och försöker att gosa med dem men saken är att det tar sån tid att när man väl kommer upp eller ut ur rumen är det dax att sj'älva gå och borsta tänderna.

Man vill ju ha lite kvalitets tid med sin partner plus att man kanske måste fixa lite hemma fast man har barn.

Du har väll tur att ditt barn somnar snabbt för en timme är ju kort tid för de flästa här inne på denna tråd.

• Trulsa00

Så här gör jag med mina killar.... Bok läser vi i soffan innan vi går och lägger oss. De får ta med sig något till sängen som de vill sova med. Vi borstar tänderna, byter till pyjamas. När vi ligger i sängen är det ingen sång ingen bok inget prat. Det är mörkt och jag ligger i mellan dem tills de somnat. Tar 10-30 minuter beroende på hur den lilla sovit på dagis. Så här har vi kört från början och stora killen som nu är 3 har alltid sovit hela nätterna och somnat på en gång. Lillen krånglade till 8 månader sen började vi med detta och hur lätt som helst blev det.

Sängen ska sovas i, inget annat... Leker man eller stojar och läser i sängen så förknippas den med det.

Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!