Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
Min son är snart 2 år och jag känner också igen det där! Det börjar att bli lite bättre nu efter ett några månaders stökande. Vi har under några månaders tid fått sitta hos honom någon timme varje kväll eftersom han blev hysterisk när vi lämnade rummet, men det har blivit bättre. Han verkade en period rädd att somna och försökte verkligen hålla sig vaken. Ibland har det dock varit svårt att avgöra om han verkligen är rädd eller om det bara är för att han inte vill sova. Jag tänker att om han får trygghet under denna perioden så blir han kanske tryggare i sig själv sedan. Vi försöker att turas om eftersom läggningen bli en lång historia många kvällar.
Vi också läser någon saga och sjunger när han lagt sig i sängen. Där efter nynnar jag på en slags godnattsång (bara entonig melodi, ingen text) som vi använt sedan han var bebis. Han känner väl igen den och vet vad som gäller. Efter någravarv på den brukar han ligga ganska stilla i sängen även om han absolut inte sover. Då brukar jag (som också är gravid) skylla på att mamma måste gå och kissa, kommer snart tillbaka. Jag lämnar dörren lite öppen och svarar honom att mamma kommer snart när han ropar. Så väntar jag en stund. Ibland somnar han då av sig själv. Ibland blir han ledsen och jag måste gå in igen, sitta hos honom och hålla handen eller försöka med ny sång och "mamma ska bara kissa...". Iband säger jag åt honom att han ska sjunga trollmor själv. Det fungerar ibland. Han är ganska duktigt på melodin även om han inte riktigt kan orden och är då sysselsatt ett tag tills han blir trött. Även om allt fungerar väl tar läggningen med alla moment ganska lång tid, men det ska ju vara lite mysigt också så att han verkligen kommer ner i varv och känner att det är tryggt och mysigt i sängen. Turas man om som föräldrar så får det väl vara så en period även om det är påfrestande när det tar lång tid.