• Bille

Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!

Hej!

Vår 2,5 åring har de senaste 2 månaderna kört seriös manipulationsteknik vad gäller att sova på kvällarna....Det är det klassiska med att vilja ha vatten, en bil osv osv..OCH så skall jag (mamma) sitta brevid honom. Jag gör gärna detta såvida det inte tar hela kvällen OCH om han inte spelar upp halvägs med nya krav och t o m är taskig mot mig....Då får jag nog, går iväg, och den RIKTIGA showen startat när hans pappa kommer och säger till att det är sovdax...

Det är Mamma, mamma, mamma i desperata tonlägen och INGET får honom tyst tills jag kommer tillbaka och åter sitter som ett fån brevid hans säng och håller handen. DÅ somnar han, men det är typ 1,5h efter det jag satt där ursprungligen...

Nu börjar vi få nog av detta. Klockan är över 21 när han till slut somnar utmattat och jag somnar kort därefter. What a life!!

Vi lägger honom runt 19.30 och vi har en kvällsrutin med bad, pyjamas, borsta tänder, säga godnatt till pappa, läsa 1-2 böcker i sängen och sedan god natt, och jag har på sista tiden då suttit brevid honom. Ibland har jag lite klassisk musik i bakgrunden...

Hur kan vi undvika cirkusen med gallskrik och spring ut och in från rummet? VI vill köra på en strategi som håller i längden....NÅgot effektivt...NÅgra tips, please?

Dessuom vaknar han varje natt och sover hos oss...Det har han aldrig gjort tidigare men det accepterar vi.....Det är bara mentalt så jobbigt att vajre kväll slutar på samma sätt!

Tackar ödmjukast för alla tips på förhand!

Desperat utlandssvensk som är 4-månaders graivd dessutom.

• Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
  • twinstar

Är han trött? Sover han på dagen fortfarande och hur länge? Ett tips är att korta dagsömnen och väcka.

Vi får regelbundet korta dagssömnen i takt med att de behöver mindre och mindre sömn!
  • Glaadis

Är det mitt barn du menar ?
    Det låter nästan som våran son så jag hakar på här för att få se om det kommer in bra tips.
    Har kortat ner dagssömnen till en timme på dagis  men när han är hemma vägrar han sova midag men inte somnar han tidigare för det och inte utan ett helvete innan.

• Bille

HEj! Vi har dragit ner på dagssömnen också, från 2 timmar till 1h-1,5h. Vi började med detta för 2 veckor sedan. Ingen skillnad än så länge tyvärr! Kanske vi lägger honom för tidigt, 19.30? Men vi vill helst att han sover kl 20.00! Inte senare än så. Han är inte den som tar sovmorgon direkt så någon måtta får det ju vara! Har läst att de behöver 10h i hans ålder som nattsömn! Det är knappt han får det...

Glaadis - hur gör ni? Som vi eller? Vissa säger att man bara skall säga: "Sov!" och sedan gå, återvända när han sprungit ur sängen och lägga ner, lämna osv....Vi har prövat lite lätt men inget resultat utan vi är tillbaka till det som jag beskrev ovan....

Suck...Har ångest inför kvällarna nu! :(

Inga andra små tips? Please.....

• cii

Här har vi en till!

Vad som hjälper. Drygt i början men det lönar sig till slut.
    GÅ tillbaka med pojken in i sin säng. Inte ett ljud. Svara inte på vad han säger. Bara lugnt in i sängen och gå därifrån.

Jo man kan få springa 40-70 gånger första kvällen. (bär helst inte barnet, det är ju jobbigt att GÅ när man är trött)
    MEN det ger resultat efter ett par dagar då de inser att de inte får någon konversation eller gehör utan bara raka vägen till sängen igen. (SÅVIDARE det verkligen inte är något, att de är rädda, kissiga eller har ont)

Sonen har även börjat ropa i sängen(Mamma? Pappa? Hallåå?), men han slutar snabbt eftersom vi inte svarar. Men jag pratar gärna med min sambo eller bökar runt så han hör att jag är där. Och ÄR det något så märks det

• Midnattssolen

Även om de flesta barn i den åldern sover en stund på dagen, så är det inte säkert att alla barn faktiskt behöver det. Vi människor är ju så olika Min pojk var precis lika dan. vi fick sitta ibland 2-3timmar på kvällen. det var outhärdligt, funkade liksom inte. Och trots det så gick han upp tidigt på morgonen och var jätte pigg. Så han slutade faktiskt sova helt och hållet på dagen vid 2-2,5 nånting och det funkade bra. han var sen lite lättare iaf att söva, men ändå inte jätte trött.
    En del behöver helt enkelt inte lika mycket sömn. Och då är ändå min pojk väldigt aktiv på dagarna.

Det vi sen gjorde med pojken var att vi bestämde innan tillsammans att vi skulle läsa EN saga och sedan släcka lampan, så satt jag tyst på en stol bredvid sängen utan att säga något, Om han då börjar prata så behöver man ju inte ignorera honom, men man kan svara lugnt, tyst och kort eller bara säga shhhhh. det är ju lite likande som metoden du beskrev innan, men man lämnar ju inte barnet ensamt så det känns bättre. Första kvällarna tog det nästan lika lång tid som vanligt men blev kortare för varje gång, sen kan man stegvis förflytta stolen längre ifrån sängen och slutligen sätta sig utanför dörren. Han lärde sig till slut att somna helt själv på ca 30min.
    Nu är han visserligen inne i en period så att han är rädd för lejon på kvällarna så nu får vi sitta stilla vid sängen tills han somnar igen Men sånt får man ju räkna med att barnen kommer in i olika utvecklingsfaser, det återgår oftast till det normala efter ett tag.

• twinstar

Mitt barn är yngre än ditt och sover ungefär 10 timmar per natt och ca 30-45 minuter på dagen så det är är helt individuellt!

• Glaadis

När vi började att låta våran son sova i egen säng och rum så började vi med att sitta vid hans säng efter saga tills han somnade men efter ett tag kunde vi få sitta i timmar för så fårt vi rörde oss så vaknade han.
    Efter ett tag så sa vi att så här kunde vi inte hålla på så vi läste saga , satte på lungn musik och sa god natt, släkte lampan och gick ut.
    Han var inte med på noterna och vi fick bära tillbaka honom.
    Det skar i hjärtat när han grät och skrek men efter ett tag så försvann det och han började sova helt underbart i sin säng ,i sitt rum helt själv.

I julas gav han bort sina nappar till tomten och sen brakade helvetet loss.
    Mitt i nappavänjingen kom trotskillen fram med fantasier om onda troll,lejon , vargar osv så ligga själv var inte tanken och med lampa släkt kunde vi glömma.
    Vi har slitit håret av oss och varje kväll var allt ok tills vi sa godnatt.
    Nu sover han i vår säng, han gråter inte och vi får ha lampan släkt men vi måste ligga ner med honom i våran säng tills han somnar och när tex jag går upp så är det dax att gå och lägga sig i gen.

Måste ta tag i detta men har jag orken nu ?
    Han är ju mer kraftfull nu och mer bestämd än förr.
    Tja annars får jag väll dela säng med honom tills han flyttar hemmifrån och får han tjej får vi väll ligga skavfötters.

• Bille

hihi Glaadis, det där sista alltså med skavfötters! :)
    Senaste utveckligen (eller kanske steg tillbaka?) är att jag läser 1 saga sedan säger jag godnatt, sätter mig brevid honom fast med ryggen emot och "stirrande" i golvet, läsande i min julklapps e-bok med inbyggd lampa! Hur som helst, jag måste hålla hans hand och han lägger sig mot min arm osv osv...Mitt nya trick är att inte prata eller titta på honom när han försöker leka eller prata....MEN det tar ju sin lilla tid det här...Mellan 35 och 60 minuter!

Vi slipper skrik och springa upp och ner, men frågan är om jag gräver min egen grop för långvariga problem? Just nu är det ok att sitta där en timme och han har varit ovanligt lugn de här 3 dagarna vi prövat, men sen då.....Han somnar fortfarande inte före 20.30-21.00....

Han kommer upp varje natt också och sover i våra sängar (väderkvarnsstil) och vaknar glad kl 6! zzzzzzzzz

Men. men...en sak i taget!!

Tack för alla tips förresten! skönt med lite stöd!

• fie m melwin

Här va de typ likadant i den åldern.. vår son älsakde att lyssna på saga. Vi läste en bok i hans säng och satte sen på en sago cd sa godnatt släkte lampan (hade nattlampa till å från) och gick ut. Blev vi tysta där nera fick han panik.. plocka disk va kanon då hörde han att vi gjorde något men att vi gjorde nåt han tycke är tråkigt:)

Vi har haft en gamal madrass på golvet vid vår säng när han har haft sova hos oss period varken jag eller pappan kan sova med en helikopter i sängen.. Tydligen va de inte lika skoj när man fick ligga på golvet för de hände ett par gånger att han gick upp igen:)

Lycka till de löser sig till slut..

• Little Lady In red

Å vad jobbigt.

Vi höll på att natta vår kille i höstas och han utnyttjade oss bara med mera saga och mera sånger och det tog alldeles för lång tid. Eftersom både jag och sambon har för lite tålammod orkade vi inte med timslånga nattningar så en kväll sa sambon åt lillkillen att "om du är trött får du gå och sova om du vill". Det tog en liten stund och sen gick han och lade sej. Sedan den kvällen går han och lägger sej själv när han är trött. Det kan bli lite olika tider, men för oss spelar det egentligen ingen roll så länge vi slipper sitta där inne med honom...

Tyvärr fungerar det säkert inte på alla barn, men vi kom på att vi kanske överarbetar saker ibland...

Hoppas hur som helst att det löser sej för er!

Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!