Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
Hej!
Vår 2,5 åring har de senaste 2 månaderna kört seriös manipulationsteknik vad gäller att sova på kvällarna....Det är det klassiska med att vilja ha vatten, en bil osv osv..OCH så skall jag (mamma) sitta brevid honom. Jag gör gärna detta såvida det inte tar hela kvällen OCH om han inte spelar upp halvägs med nya krav och t o m är taskig mot mig....Då får jag nog, går iväg, och den RIKTIGA showen startat när hans pappa kommer och säger till att det är sovdax...
Det är Mamma, mamma, mamma i desperata tonlägen och INGET får honom tyst tills jag kommer tillbaka och åter sitter som ett fån brevid hans säng och håller handen. DÅ somnar han, men det är typ 1,5h efter det jag satt där ursprungligen...
Nu börjar vi få nog av detta. Klockan är över 21 när han till slut somnar utmattat och jag somnar kort därefter. What a life!!
Vi lägger honom runt 19.30 och vi har en kvällsrutin med bad, pyjamas, borsta tänder, säga godnatt till pappa, läsa 1-2 böcker i sängen och sedan god natt, och jag har på sista tiden då suttit brevid honom. Ibland har jag lite klassisk musik i bakgrunden...
Hur kan vi undvika cirkusen med gallskrik och spring ut och in från rummet? VI vill köra på en strategi som håller i längden....NÅgot effektivt...NÅgra tips, please?
Dessuom vaknar han varje natt och sover hos oss...Det har han aldrig gjort tidigare men det accepterar vi.....Det är bara mentalt så jobbigt att vajre kväll slutar på samma sätt!
Tackar ödmjukast för alla tips på förhand!
Desperat utlandssvensk som är 4-månaders graivd dessutom.