Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
Även om de flesta barn i den åldern sover en stund på dagen, så är det inte säkert att alla barn faktiskt behöver det. Vi människor är ju så olika Min pojk var precis lika dan. vi fick sitta ibland 2-3timmar på kvällen. det var outhärdligt, funkade liksom inte. Och trots det så gick han upp tidigt på morgonen och var jätte pigg. Så han slutade faktiskt sova helt och hållet på dagen vid 2-2,5 nånting och det funkade bra. han var sen lite lättare iaf att söva, men ändå inte jätte trött.
En del behöver helt enkelt inte lika mycket sömn. Och då är ändå min pojk väldigt aktiv på dagarna.
Det vi sen gjorde med pojken var att vi bestämde innan tillsammans att vi skulle läsa EN saga och sedan släcka lampan, så satt jag tyst på en stol bredvid sängen utan att säga något, Om han då börjar prata så behöver man ju inte ignorera honom, men man kan svara lugnt, tyst och kort eller bara säga shhhhh. det är ju lite likande som metoden du beskrev innan, men man lämnar ju inte barnet ensamt så det känns bättre. Första kvällarna tog det nästan lika lång tid som vanligt men blev kortare för varje gång, sen kan man stegvis förflytta stolen längre ifrån sängen och slutligen sätta sig utanför dörren. Han lärde sig till slut att somna helt själv på ca 30min.
Nu är han visserligen inne i en period så att han är rädd för lejon på kvällarna så nu får vi sitta stilla vid sängen tills han somnar igen Men sånt får man ju räkna med att barnen kommer in i olika utvecklingsfaser, det återgår oftast till det normala efter ett tag.