• Bille

Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!

Hej!

Vår 2,5 åring har de senaste 2 månaderna kört seriös manipulationsteknik vad gäller att sova på kvällarna....Det är det klassiska med att vilja ha vatten, en bil osv osv..OCH så skall jag (mamma) sitta brevid honom. Jag gör gärna detta såvida det inte tar hela kvällen OCH om han inte spelar upp halvägs med nya krav och t o m är taskig mot mig....Då får jag nog, går iväg, och den RIKTIGA showen startat när hans pappa kommer och säger till att det är sovdax...

Det är Mamma, mamma, mamma i desperata tonlägen och INGET får honom tyst tills jag kommer tillbaka och åter sitter som ett fån brevid hans säng och håller handen. DÅ somnar han, men det är typ 1,5h efter det jag satt där ursprungligen...

Nu börjar vi få nog av detta. Klockan är över 21 när han till slut somnar utmattat och jag somnar kort därefter. What a life!!

Vi lägger honom runt 19.30 och vi har en kvällsrutin med bad, pyjamas, borsta tänder, säga godnatt till pappa, läsa 1-2 böcker i sängen och sedan god natt, och jag har på sista tiden då suttit brevid honom. Ibland har jag lite klassisk musik i bakgrunden...

Hur kan vi undvika cirkusen med gallskrik och spring ut och in från rummet? VI vill köra på en strategi som håller i längden....NÅgot effektivt...NÅgra tips, please?

Dessuom vaknar han varje natt och sover hos oss...Det har han aldrig gjort tidigare men det accepterar vi.....Det är bara mentalt så jobbigt att vajre kväll slutar på samma sätt!

Tackar ödmjukast för alla tips på förhand!

Desperat utlandssvensk som är 4-månaders graivd dessutom.

• Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
  • Bille

HEj! Vi har dragit ner på dagssömnen också, från 2 timmar till 1h-1,5h. Vi började med detta för 2 veckor sedan. Ingen skillnad än så länge tyvärr! Kanske vi lägger honom för tidigt, 19.30? Men vi vill helst att han sover kl 20.00! Inte senare än så. Han är inte den som tar sovmorgon direkt så någon måtta får det ju vara! Har läst att de behöver 10h i hans ålder som nattsömn! Det är knappt han får det...

Glaadis - hur gör ni? Som vi eller? Vissa säger att man bara skall säga: "Sov!" och sedan gå, återvända när han sprungit ur sängen och lägga ner, lämna osv....Vi har prövat lite lätt men inget resultat utan vi är tillbaka till det som jag beskrev ovan....

Suck...Har ångest inför kvällarna nu! :(

Inga andra små tips? Please.....

• Bille

hihi Glaadis, det där sista alltså med skavfötters! :)
    Senaste utveckligen (eller kanske steg tillbaka?) är att jag läser 1 saga sedan säger jag godnatt, sätter mig brevid honom fast med ryggen emot och "stirrande" i golvet, läsande i min julklapps e-bok med inbyggd lampa! Hur som helst, jag måste hålla hans hand och han lägger sig mot min arm osv osv...Mitt nya trick är att inte prata eller titta på honom när han försöker leka eller prata....MEN det tar ju sin lilla tid det här...Mellan 35 och 60 minuter!

Vi slipper skrik och springa upp och ner, men frågan är om jag gräver min egen grop för långvariga problem? Just nu är det ok att sitta där en timme och han har varit ovanligt lugn de här 3 dagarna vi prövat, men sen då.....Han somnar fortfarande inte före 20.30-21.00....

Han kommer upp varje natt också och sover i våra sängar (väderkvarnsstil) och vaknar glad kl 6! zzzzzzzzz

Men. men...en sak i taget!!

Tack för alla tips förresten! skönt med lite stöd!

• Bille

Tack för alla goda råd och jag håller med Vindvissla. Av någon anledning känns det liiite bättre när man delar problematiken med någon annan (därmed inte sagt att man önskar dåliga saker till sin omgivning, men ni vet!)

Vi har dragis ner på sömnen till 1 timme nu (från 2 timmar för en månad sedan). Igår somnade han på 25 minuter (kl 20.30) så inte så tokigt. Jag satt brevid honom tyst, tyst...25 min är OK tycker jag...Fast han vaknade redan 5.30 så det totala antalet timmar är inte mer än 10-10,5h och det verkar väl lite? Jag vet att sömnbehovet är olika för olika barn men iallafall.

Idag har han varit hemma med mig och jag har noterat hur gnällig han är och allmänt störig. Säkert pga övertrötthet...Han har börjat hos en dagmamma för cirka 1 månad sedan och tyvärr får jag inte veta i detalj hur han är om dagarna..."allt är bra", typ...och när jag frågar om sovtider känns det som det är taget ur luften....(jag vill inte framstå som ett controlfreak, men det är viktigt att veta tycker jag!) Vi bor i ett land där jag inte tillfullo behärskar språket, därav problematiken med dagamamman emellanåt...

Jaja, vi får kämpa på och jag hoppas att ni alla får lugna och harmoniska nattningar snart!

Kramar!!

Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!