• Glaadis

Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!

Är det mitt barn du menar ?
    Det låter nästan som våran son så jag hakar på här för att få se om det kommer in bra tips.
    Har kortat ner dagssömnen till en timme på dagis  men när han är hemma vägrar han sova midag men inte somnar han tidigare för det och inte utan ett helvete innan.

• Glaadis

När vi började att låta våran son sova i egen säng och rum så började vi med att sitta vid hans säng efter saga tills han somnade men efter ett tag kunde vi få sitta i timmar för så fårt vi rörde oss så vaknade han.
    Efter ett tag så sa vi att så här kunde vi inte hålla på så vi läste saga , satte på lungn musik och sa god natt, släkte lampan och gick ut.
    Han var inte med på noterna och vi fick bära tillbaka honom.
    Det skar i hjärtat när han grät och skrek men efter ett tag så försvann det och han började sova helt underbart i sin säng ,i sitt rum helt själv.

I julas gav han bort sina nappar till tomten och sen brakade helvetet loss.
    Mitt i nappavänjingen kom trotskillen fram med fantasier om onda troll,lejon , vargar osv så ligga själv var inte tanken och med lampa släkt kunde vi glömma.
    Vi har slitit håret av oss och varje kväll var allt ok tills vi sa godnatt.
    Nu sover han i vår säng, han gråter inte och vi får ha lampan släkt men vi måste ligga ner med honom i våran säng tills han somnar och när tex jag går upp så är det dax att gå och lägga sig i gen.

Måste ta tag i detta men har jag orken nu ?
    Han är ju mer kraftfull nu och mer bestämd än förr.
    Tja annars får jag väll dela säng med honom tills han flyttar hemmifrån och får han tjej får vi väll ligga skavfötters.

• Glaadis
    idacathrine (Visa endast)

Idag 12:33

Varför inte sitta bredvid tills han somnar?
    Jag eller maken nattar vår 2åring. Vi lägger oss bredvid henne i sängen och kramar om henne tills hon somnar. Sen går vi ut. Ibland tar det 5 minuter, ibland 1 timma.

Föstår inte grejen med att barnen måste somna ensamma.

Det handlar inte om att de måste " sova själv "

Det handlar om att hela kvällen går åt att lägga dem och få dem att sova.

Nästan alla här ligger med våra barn och försöker att gosa med dem men saken är att det tar sån tid att när man väl kommer upp eller ut ur rumen är det dax att sj'älva gå och borsta tänderna.

Man vill ju ha lite kvalitets tid med sin partner plus att man kanske måste fixa lite hemma fast man har barn.

Du har väll tur att ditt barn somnar snabbt för en timme är ju kort tid för de flästa här inne på denna tråd.

• Glaadis

Läggningen börjar bli lite bättre nu när han får ligga i våran säng.
    Vi läser nu en saga och sen får vi släcka lampan utan gråt men vi måste ligga kvar och kramas tills han sommnar efter ca 2-3 timmar.
    Det är bara jag som får ligga där och kramas annars blir det gråt.
    Jag tar att han sover med oss bara vi får sova men att det skall ta sån tid för honom att somna, jag fattar inte det.

När han är hemma så sover han inte på dagen utan kör på från ca halv sju till tio-elva på kvällen, han borde vara satrött men icke.
    Det är nästan lättare3 att lägga honom på vardagar då han sover en timme på dagis än på helgerna då han vägrar sova på dagen fast vi försöker att ligga ner.

• Glaadis

Fattar inte att min inte somnar snabbare fast han inte sover på dagen hemma men när han sover på dagis så somnar han snabbare.

Vad gör jag för fel ?

Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!