• Bille

Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!

Hej!

Vår 2,5 åring har de senaste 2 månaderna kört seriös manipulationsteknik vad gäller att sova på kvällarna....Det är det klassiska med att vilja ha vatten, en bil osv osv..OCH så skall jag (mamma) sitta brevid honom. Jag gör gärna detta såvida det inte tar hela kvällen OCH om han inte spelar upp halvägs med nya krav och t o m är taskig mot mig....Då får jag nog, går iväg, och den RIKTIGA showen startat när hans pappa kommer och säger till att det är sovdax...

Det är Mamma, mamma, mamma i desperata tonlägen och INGET får honom tyst tills jag kommer tillbaka och åter sitter som ett fån brevid hans säng och håller handen. DÅ somnar han, men det är typ 1,5h efter det jag satt där ursprungligen...

Nu börjar vi få nog av detta. Klockan är över 21 när han till slut somnar utmattat och jag somnar kort därefter. What a life!!

Vi lägger honom runt 19.30 och vi har en kvällsrutin med bad, pyjamas, borsta tänder, säga godnatt till pappa, läsa 1-2 böcker i sängen och sedan god natt, och jag har på sista tiden då suttit brevid honom. Ibland har jag lite klassisk musik i bakgrunden...

Hur kan vi undvika cirkusen med gallskrik och spring ut och in från rummet? VI vill köra på en strategi som håller i längden....NÅgot effektivt...NÅgra tips, please?

Dessuom vaknar han varje natt och sover hos oss...Det har han aldrig gjort tidigare men det accepterar vi.....Det är bara mentalt så jobbigt att vajre kväll slutar på samma sätt!

Tackar ödmjukast för alla tips på förhand!

Desperat utlandssvensk som är 4-månaders graivd dessutom.

• Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
  • Anonym (Lis)
    Anonym (S) skrev 2024-07-06 00:09:11 följande:

Det var samma problem med vår 2,5 åring som ibland somnade efter 21:30. Sedan tog vi bort sovstunden på dagen och problemet är löst. Istället för 2 timmar tar nattningen 20 minuter max. Vi har prövat att låta honom sova 20-30 min men då tar det över timma igen på kvällen.

Så den enkla lösningen är att ta bort sovstunden på dagen. Man somnar inte på kvällen om man inte är trött.

Inte alltid det funkar. Min 3-årings nattning är likadan som ts barns nattning var (minus slag och sparkar), även efter vi tog bort vilan. Så det går inte att säga att det är en enkel lösning.
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-07-06 11:02:40 följande:
    Inte alltid det funkar. Min 3-årings nattning är likadan som ts barns nattning var (minus slag och sparkar), även efter vi tog bort vilan. Så det går inte att säga att det är en enkel lösning.
    Nä precis. Det som hände när vi testade att ta bort vilan var ett övertrött barn från kl 16 som bröt ihop för allt, men ändå tog lika lång tid på sig att sova på kvällen. Knappast bättre.
  • Anonym (Enkelt)

Men herregud ts... Ni låter en tvååring bestämma hemma?! Ordet ni söker är NEJ. NEJ det blir inget mer vatten, leksaker bla bla bla. Och om barnet skriker efter mammmmmaaaaaaa så NEJ, du kommer INTE dit. Det underminerar pappan (!) och lär barnet att om man bara skriker lite mer så får man som man vill. Ni måste sätta gränser!

• Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-06 12:43:50 följande:

Men herregud ts... Ni låter en tvååring bestämma hemma?! Ordet ni söker är NEJ. NEJ det blir inget mer vatten, leksaker bla bla bla. Och om barnet skriker efter mammmmmaaaaaaa så NEJ, du kommer INTE dit. Det underminerar pappan (!) och lär barnet att om man bara skriker lite mer så får man som man vill. Ni måste sätta gränser!

Eller så lär det barnet att ingen kommer när man ropar. Att det inte finns någon trygghet att få så bättre att stänga ned .
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Enannanmamma) skrev 2024-07-06 21:08:15 följande:
    Eller så lär det barnet att ingen kommer när man ropar. Att det inte finns någon trygghet att få så bättre att stänga ned .
    Varför duger inte pappan??
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-06 22:23:57 följande:
    Varför duger inte pappan??
    Tja. För att det just där och då är mamman som barnet önskar. Det går ju i skov. Men att vägra svara när ens barn ropar för att sätta nån jäkla gräns, det är empatibrist.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Enannanmamma) skrev 2024-07-06 22:38:14 följande:
    Tja. För att det just där och då är mamman som barnet önskar. Det går ju i skov. Men att vägra svara när ens barn ropar för att sätta nån jäkla gräns, det är empatibrist.
    Orkar inte ens bry mig om att svara på något så dumt.
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-06 22:47:10 följande:
    Orkar inte ens bry mig om att svara på något så dumt.
    Ändå gjorde du precis just det. Att inte inse och anse att det är helt vansinne att köra tysta leken mot ett barn som har svårt att sova och vill ha en viss förälder där, ja, det talar sitt tydliga språk.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Enannanmamma) skrev 2024-07-07 09:24:59 följande:
    Ändå gjorde du precis just det. Att inte inse och anse att det är helt vansinne att köra tysta leken mot ett barn som har svårt att sova och vill ha en viss förälder där, ja, det talar sitt tydliga språk.
    Barnet blir inte utsatt för silent treatment för att mamman inte kommer när hen skriker, det finns en pappa i rummet som kan trösta och barnet är inte övergivet och kommer inte "lära sig" det heller!!
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-07 09:26:34 följande:
    Barnet blir inte utsatt för silent treatment för att mamman inte kommer när hen skriker, det finns en pappa i rummet som kan trösta och barnet är inte övergivet och kommer inte "lära sig" det heller!!
    Ok. Absolut.
  • Anonym (Mamma Mu)
    Semlan21 skrev 2024-07-05 21:01:18 följande:

Ärligt talat så blir jag så ledsen av att läsa föräldrar klaga på deras så små barn, jag menar jag har förståelse för om det hade varit tonåring som stökar men detta är så små barn!! Deras hjärna är inte utvecklad, de går igenom utvecklingsfaser och vi föräldrar måste läsa på om hur barns hjärna funkar för att förstå att allt detta är normalt!! 

Barnet vill vara nära sin närmaste anknytningsperson i olika stadier av sitt liv eller situationer. När barnet är ett spädbarn känner den inte ens att den är en egen individ utan EN med mamman (oftast). Ändå så tvingar föräldrar fram vissa beteenden som kanske kommer naturligt ju äldre barnet blir exempelvis sova ensam, påskynda amningsavslut osv, sen undrar man varför barnet har svårt att somna - jo för att barnet behöver mer trygghet.

Jag menar verkligen inte att döma för jag själv är i samma situation som du och googlade ?2,5 åring svårt att somna? för att se om jag hittar något mirakel svar på lösning men inser snabbt att många har liknande svårigheter under vissa perioder och situationer under barnets uppväxt. Mina råd till dig är att läsa boken ?förstå ditt barns hjärna? och att försöka ha förståelse för att barnet inte manipulerar eller spelar olika spel med dig utan försöker bara ha dig nära för att den går igenom något den själv inte förstår. 

Håller med dig.
    Verkar vara viktigare att få egentid än att ge barnet den trygghet den behöver.
    Att sedan ta bort dagsömnen??!!
    Den som är så viktig för att kunna vearbeta och sortera alla dagens intryck.
    Inte konstigt att barnen protesterar vid läggningen, hjärnan är väll i total av att inte ha fått vila under dagen.
Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!