Inlägg från: Anonym (Enannanmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Enannanmamma)

Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!

Semlan21 skrev 2024-07-05 21:01:18 följande:

Ärligt talat så blir jag så ledsen av att läsa föräldrar klaga på deras så små barn, jag menar jag har förståelse för om det hade varit tonåring som stökar men detta är så små barn!! Deras hjärna är inte utvecklad, de går igenom utvecklingsfaser och vi föräldrar måste läsa på om hur barns hjärna funkar för att förstå att allt detta är normalt!! 

Barnet vill vara nära sin närmaste anknytningsperson i olika stadier av sitt liv eller situationer. När barnet är ett spädbarn känner den inte ens att den är en egen individ utan EN med mamman (oftast). Ändå så tvingar föräldrar fram vissa beteenden som kanske kommer naturligt ju äldre barnet blir exempelvis sova ensam, påskynda amningsavslut osv, sen undrar man varför barnet har svårt att somna - jo för att barnet behöver mer trygghet.

Jag menar verkligen inte att döma för jag själv är i samma situation som du och googlade ?2,5 åring svårt att somna? för att se om jag hittar något mirakel svar på lösning men inser snabbt att många har liknande svårigheter under vissa perioder och situationer under barnets uppväxt. Mina råd till dig är att läsa boken ?förstå ditt barns hjärna? och att försöka ha förståelse för att barnet inte manipulerar eller spelar olika spel med dig utan försöker bara ha dig nära för att den går igenom något den själv inte förstår. 

Tack som skrev detta, läste denna gamla tråd med exakt samma känsla. Herregud det är ju små barn vi pratar om. Prata inte med dem när de pratar svara inte om de ropar.... Eh va? Hur skulle man själv må om ens partner behandlade en så?

Har själv två småbarn som trasslat med sömnen i omgångar. Vi nattar varsitt barn, jag går i säng 19. Tidigt? Japp. Dåligt med tid för min sambo just nu? Jepp. Men vi är överens om att det är en tis i livet som är såhär. Vår tid kommer åter sen. För nu är det fokus på att finnas där för de minsta i familjen 
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-07-06 11:02:40 följande:
    Inte alltid det funkar. Min 3-årings nattning är likadan som ts barns nattning var (minus slag och sparkar), även efter vi tog bort vilan. Så det går inte att säga att det är en enkel lösning.
    Nä precis. Det som hände när vi testade att ta bort vilan var ett övertrött barn från kl 16 som bröt ihop för allt, men ändå tog lika lång tid på sig att sova på kvällen. Knappast bättre.
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-06 12:43:50 följande:

Men herregud ts... Ni låter en tvååring bestämma hemma?! Ordet ni söker är NEJ. NEJ det blir inget mer vatten, leksaker bla bla bla. Och om barnet skriker efter mammmmmaaaaaaa så NEJ, du kommer INTE dit. Det underminerar pappan (!) och lär barnet att om man bara skriker lite mer så får man som man vill. Ni måste sätta gränser!

Eller så lär det barnet att ingen kommer när man ropar. Att det inte finns någon trygghet att få så bättre att stänga ned .
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-06 22:23:57 följande:
    Varför duger inte pappan??
    Tja. För att det just där och då är mamman som barnet önskar. Det går ju i skov. Men att vägra svara när ens barn ropar för att sätta nån jäkla gräns, det är empatibrist.
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-06 22:47:10 följande:
    Orkar inte ens bry mig om att svara på något så dumt.
    Ändå gjorde du precis just det. Att inte inse och anse att det är helt vansinne att köra tysta leken mot ett barn som har svårt att sova och vill ha en viss förälder där, ja, det talar sitt tydliga språk.
  • Anonym (Enannanmamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-07 09:26:34 följande:
    Barnet blir inte utsatt för silent treatment för att mamman inte kommer när hen skriker, det finns en pappa i rummet som kan trösta och barnet är inte övergivet och kommer inte "lära sig" det heller!!
    Ok. Absolut.
Svar på tråden Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!