Hjälp med timslånga nattningar av 2,5 åring!!!
Åh, vad jag känner igen mig! Min dotter närmar sig två år och under julledigheten märkte vi att det inte funkade längre med våra sovrutiner.
Vi nattar vid 19 och då helt plötsligt kunde det ta upp till två timmar innan hon somnade. Från att ha fungerat helt fläckfritt. Märkligt hur det kan vända. Vi har iaf gjort så här och det har funkat för oss:
1. Max en timmes sov på dagis och ingen på dagen om vi är hemma (däremot kan hon somna en stund i bilen om vi åker nånstans, men det brukar inte göra något).
2. Fortfarande nattning vid 19. Samma rutiner varje kväll; pyjamas, tandborstning, saga och välling.
3. Kramas och pussas och säga god natt. Vi talar även om att vi går ut i köket och fixar och att vi finns där hela tiden. Vi sparar alltid disken efter maten till denna tidpunkt så att vi kan slamra lite i köket helt naturligt…
4. Kommer hon upp så lägger vi tillbaka henne i sängen lugnt och tyst. Det brukar oftast bli ett par vändor och sedan så sover hon plötsligt.
Har hon sovit längre på dagis så får vi genast problem. Då tar det åter upp till två timmar för henne att somna. Vi nattar varannan kväll vilket är väldigt skönt. Dels så spelar det ingen roll för dottern vem som nattar vilket är skönt och dels så får vi lite egen tid för TV eller bok eller liknande.
I början var det svårt med punkt nr 3, speciellt för mig (med pappa var det inga problem). Så jag fick snällt sitta hos henne några nätter till hon somnade och sen smyga ut. Men jag stod inte ut med det och tyckte inte att det skulle vara nödvändigt. Hon somnade ju så bra alldeles själv när pappa nattade, så varför skulle hon inte kunna det med mig? Så jag minskade sakta på tiden som jag satt hos henne för varje kväll och ökade min tid i köket så att säga. Till slut räckte det med att jag sa god natt, gosade lite och sen gick ut i köket.