• Liian

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

VIlka sötisar allihopa ♥
    Paincake: Ja, jäklar vilken kalufs. Var han inte mer ginger (rödhårig) förut?

Shit, vad snabbt allt går nu. Från att skruttan började att åla för någon vecka sedan till att aldrig vara stilla. Hon fixar och donar och snurrar och ålar och.... för att inte tala om hur mkt hon pratar. Det är nästan öronbedövande emellanåt Jag hänger på trenden med att visa upp henne då (så svår övertalad lixom *hehe*)

Så här är hon mesta dels av tiden men..

hon har en annan sida
  • Liian
    paincake: fear not! Lovis ställer sig inte heller ännu. Ifall man ställer henne upp och försöker gå med henne så är det som att fötterna kosmiskt smälter ihop med golvet och går inte att rubba.  Däremot så pratar hon ju grymt mkt. Dels lite ord och så sitt eget språk. Helst hela tiden. Tror att när hennes kompisar kryper börjar gå och springa så kommer hon ligga nöjt på mage och läsa en bok..
  • Liian
    Paincake skrev 2010-11-16 20:18:16 följande:
    Liian: Hehe, jag är inte orolig för fem öre. Jag tror snarare han har ärvt bekvämlighetsgenen från sina päron.  
    Samma här....eller ja, hennes faders gener är det nog. Blir tokig på hur seg han är och nu verkar jag ha fått en till slappis *huja*
  • Liian

Lovis somnar i famen på mig varje dag. Gôrmysigt! ♥

Idag har vi bytt säng till Lovis. Hon har haft en liten säng som suttit ihop med vår säng (3 sidor så att vi har kunnat ligga jättenära) men nu ska hon få börja sova i en vanlig spjälsäng. Hon börjar bli så stor *torkar en tår*. Shit vad blödig man blir när man fått barn.

I helgen ska vi nog försöka ändra på hennes nattvanor. Hon äter fortfarande 2 gånger/natt. I natt var ok då åt hon 12 och sedan halv 7. Så egentligen är det väl 1 gång, men det brukar vara 2. Tänk att få sova en hel natt Solig
    Det blir inget med stt låta henne skrika. Vi tänkte köra mer på att försöka skjuta på matningarna. Blir nog en del nattvandring kan jag tro. :-/

Någon som har några tips?? Inte att jag ska sova borta dock för det klarar jag nog inte.

• Liian
    Goseplutt skrev 2010-11-19 09:33:26 följande:
    Liian: Lyckat till i helgen, jag tror det handlar mycket om att ladda upp och verkligen vara bestämd på att man ska klara det. Vi gick och gick med Livia då vi avvänjde nattamningen men efter 2 timmar första natten och 1 timma andra så sov hon hela natten utan uppvak den tredje. Inte så farligt mycket skrik som vi befarade heller även om en hel del skrik förekom =) Jag tror det är väldigt svårt att förändra vanor för bebisar helt utan skrik men bara man finns där tycker jag det känns ok men som sagt vi bar mycket de nätterna. För oss kände det bäst att sluta med nattamningen tvärt för att inte förvirra men det gör man ju som man känner bäst. Vi trodde aldrig att det skulle gå så fort men det gjorde det faktiskt.
    Låter ju lite betryggande ändå. Använde ni er av vatten (typ gav det istället) eller helt utan. Jag är ju så kass att jag kommer ju cave:a efter en timma typ. Laddar upp med ett glas vin nu,

Lustigt att ni måste låta henne sova mindre. Här var det tvärt om. Lo sov 2 gånger istället för 3 i två dagar och sömnen blev helt bananas. I natt sov hon apdåligt. Hade ju bytt säng till en vanlig spjälsäng. Jag var ju rätt så irriterad i natt när hon inte sov och det vill jag ju inte ta ut över henne så sängen fick ta all skit. Fick tokryckSkrikandes på den vid ett och byte tillbaka till hennes gamla igen. Kånkade och bar dom där jä*la sängarna.  Min sambo tyckte inte jag var klok. Well, kontrollfreak här...ifall jag inte kan kontrollera en sak så hittar jag nåt annat.

Sitter här nu. Skruttan sover, Ante är ute, snön faller, Van Morrison i högtalarna och vin i glaset. Hjärta
  • Liian

USch och fy! Hoppas att ni blir friska snart.

Det där med nattmatsavvänjning gick väl så där :-/ Natten mellan fre-lör sov hon som en stock från 20-03 så då tyckte jag att det var ok att amma. Sedan sov hon fram till morgonen igen. I natt vaknade hon redan 1:30 och vill äta. Tog 1 timma att somna henne igen. Fick till slut vatten och det sög hon villigt i sig och somnade sedan. Sov till 5 och fick då amma. Sedan sov hon till 8:40

Planen är att vi så småningom ska sluta äta nattetid men att jag nu vill att hon ska äta 1 gång bara och då helst inte innan 5. Så just nu så försöker vi få henne att somna om ifall hon vaknar innan 5 och vill äta. När vi sedan har fått till det så börjar vi skjuta även på den tiden. Var hemskt i natt dock. Usch vad blödig man är :-P

• Liian

God morgon!

Goseplutt:
    Tack för uppmuntran Vilken strl är det du ska ha på mössan? Ska ev till H&M i veckan. Kan kolla om den finns här så kan jag skicka den till dig i så fall.  Duktig tjej som dyker

Paincake: Stackarn. Lo hade ju diarré i 3 veckor. Inte roligt för dom. Hoppas att det går över snart.

längtan80:  Fy, vad jobbigt det måste vara. Hoppas att ni får svar snart då.

Inatt har Lovis inte ätit på hela natten Vaknade vid 3 och vill ha. Gav henne vatten och så tog det ca 30 minuter att söva henne. Sedan vaknade hon 7:40 (!) och åt.  Jag börjar så smått ana en hel natts sömn långt bort i fjärran. Ska inte säga för mkt och jinxa det. Nu kommer hon väl vara vaknen och äta 8 gånger i natt i stället. *damn u jixes*

Nu är det snart ut i snön för fika med mammagruppen. ♥ Hur gör ni? Träffar ni några andra med barn i samma ålder? ÖF eller liknande?

• Liian
    Goseplutt: Så var Lovis oxå i magen i 3 veckor. Vi fick sluta helt med mjölk. Hon är inte allergisk eller nåt  men tydligen kan det  vara svårt för så små barn att reda upp en dålig mage själva. Kroppen hittar lixom inte balansen igen. Laktosprodukter är inte jättesnällt för våra magar så barnen kan få en slagt "tillfällig laktosintolerans". Vi slutade med mjölk i 1 vecka och sedan började vi ge igen när magen blivit bra. Tog typ 1,5 vecka sedan åt hon mjölk precis som vanlig och det har inte varit något sen dess.
  • Liian
    Goseplutt: Nä, har inte kollat än. Har typ inte varit ute på flera dagar. Snökaos här i Alingsås. Bra att du hittat en.Skrattande

Nattätandet går väl sådär. Hon äter bara 1 gång per natt nu, men hon vaknar ju några gånger till. Funkar att ge henne vatten, men det gör ju att man blir lite lat och ger det istället för att försöka söva henne utan. Kommer väl bli så sen att jag måste vänja av henne vid nattvattet

Lovis var med och hjälpte till att plocka undan på altanen häromdagen innan all snö kom
    Hon var mer intresserad av mina handskar än av att hjöpa till dock.

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3