Vi undviker också nejsituationer i största möjliga mån gemon att konstatera istället för att fråga och att ge svar som "senare", "inte idag/just nu" o.s.v. och det funkar faktiskt riktigt bra.Som det är nu så fråfgar de knappt längre utan pekar och säger "imorgon"", "efter maten" eller "senare, måste vänta"
Men utöver det så händer inte så mycket här hemma. Barnen är fårtfarande helt tagna av den nya hunden (en 4-årig Staffevid namn Eddie). Axel och Eddie har blivit bästa kompisar och sover brevid varandra. Yrsa däremot envisas med att sätta sig på hans rygg eller klättra på honom. Men han är verkligen snäll med barnen och låtr dem hålla på eller går åt sidan.
Jag har även blivit erbjuden plats på folkhögskolan igen, men denna gång på Textil Designkursen. Hoppas nu bara att CSN inte ska krångla. Av någon anledning har intyget på att jag pluggat upp min gymnasiekompetensinte kommit fram till CSN (vilket sköts via skolan man studerat på, så det är inget jag själv behöver skicka). Så ansökan jag skickat in hare ifrågasatts eftersom jag påstår mmig ha en utbildning jag inte kan styrka. Men lärarna på foplkhögskolan skulle ringa runt lite de också, för de kan ju intyga alla samtliga att jag faktiskt gått där och pluggat heltid i 2 terminer.
Förhoppningsvis blir det inte mer krångel än så...
Yrsa ska nu sova för 3 natten i egna sängen. Hon har fått en egen liten stuga mitt emot Axel så Axels rum har nu blivit "barnrum" som de delar på. Hittils har det gått bra. Första natten var hon arg jättelänge. Men hon somnade till slut och sov iaf halva natten i sängen. Sen vaknade hon och skrek så vi bar in henne till oss.
Andra natten (natten tills idag) somnade hon lite snabbare även om hon uttryckte lite missnöje över att inte få somna i vår säng som vanligt. Sen sov hon tills någon gång runt 5, klättrade ner ifrån sängen och kom in till mig och var jätteglad. Vi låg och pratade lite och sen somnade hon om. En klar förbättring alltså
Ikväll så gjorde hon mest ljud när vi var på väg tillbaka till sängen (det blev sammanlagt 3-4 gånger) på ett sätt som verkade vara bara för sakens skull. Väl i sängen lade hon sig självmant under täcket.
Får väl se vad som händer inatt men det har då verkligen gått över förväntan!