Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7
Har jag hittat rätt nu månntro?
Har jag hittat rätt nu månntro?
oooh...Grattis Alice!
Jag tappade bort tråden, och sen så har det varit så fullt upp med barnen och studier (ett intenrivt år med 100% studier för att få hägskolekompetensen och slavrades bort i brist på kommunikation och taskigt informationsflöde...).
Ser att fler fått tillökning så ni förstår nog vad jag menar med att tiden inte har räckt till till allt. Kul att se att ni fortfarande håller igång
Grattis ni som har och ska få fått fler barn! Hoppas både graviditeter och förlossniningar varit bra!
Yrsa har inte börjat dagis än, däremot ska Axel börja till hösten. Har jag tur kommer jag in på en textil designkurs på folkhögskolan (samma jag läste upp högskolekompetensen på). Sen kan jag kanske komma igång med företagsiden jag filat på det senaste året.
Men nog om mig och över till Annat.
Yrsa är väldigt tidig med talet och pratar jättemycket (till skillnad motför Axel som inte börjat prata mer ordentligt föränn nu). Det är inte att han inte kunnat, han har bara varit väldigt selektiv med vilka han pratat med och hållt sig väldigt fåordig. Däremot anar vi någon slags diagnos som följd av 2-månader tidig födsel...men det är inget vi känt behov av att kolla upp så vi ska avvakta och se om dagispersonalen säger något.
Yrsa har börjat få till någon slags entonig högpitchad ton som är rätt otrevlig och senaste dagarna har hon varit skitgnällig och extremt krävande. Att vi (från och med igår) ska vara husvakt åt svärföräldrana i en ovch en halv vecka har ju inte gjort det bättre...förhoppningsvis lkägger sig chocken från omställningarna och den nya miljön inom en dag eller två...
I övrigt så har vi väl egentligen inte börjat potträna, men sedan den där gpngen för någon vecka sedan hon lyckades lkissa på toaletten så har hon varit väldigt duktig. Hon klarar av att hålla sig om det behövs och viljan finns så det är främst vanan som ska in...samt att hon ska lära sig känna lite mer i förväg att hon behöver gå på toaletten. Men antalet olyckor är lågt och vi ligger på plus när det kommer till tolettbesök i jämförelse med olyckor på golvet.
Vi har dock inte vågat gå ifrån blöjan om vi ska bort utan håller det än så länge bara på hemmaplan. Hon blir lite förvirrad av att ha trosor på sig, men det är ju en vanesak som nog är snabbt ur vägen bara vi håller hårt på det.
Vad heter FB gruppen?
Korv
Mja, just detta med dignosen är ju svårt. Vi "anar" men kan ju egentligen inte uttala oss. Allt vi läst pekar dock på lindrig autism (nästan allt vi läst om vilka tecken man skulle hålla utkik på innan 3 års ålder har stämt tilkl punkt och pricka (utom utbrott och ögonkontaktssvårigheter). Men vi kännse liksom inte att vi behöver ha diagnos på papper (om det nu är så att han har en) bara för att kunna bemöta honom efter hand behov. Det blir ju dock annat om det handlar om utbildning där han då eventuellt skulle behöva extra stöd eller resurser. Men vi får se vad de säger på dagis.
De kanske inte säger något alls och då är vi ju bara glada över att de mest autismliknande dragen har vuxit bort.
Är lite avis ang barnrummet. Hade velat ha tiden, orken och pengarna en helrenovering kostar. Inspirationen och viljan finns ju men det räcker inte särskilt långt utan resurserna och tiden till det.
Fortsättning: Vi har ju fått ha i åtanke att Axel föddes 2 månader tidigt, men en del saker känns lite för sena för att det ska kännas "normalt" och det är det i kombination med hans något "speciella" personlighet vi har börjat ana lindrig autism/aspbergers av något slag. Vi känner inte själva att vi behöver ha diagnosen. Men det är ju bra för barnen att ha det på<papper om det är så att de behöver mer resurser eller bara lite mer överseende med vissa saker när de börjar skolan sen.