TwistedSister skrev 2010-03-01 21:54:43 följande:
I har länge pratat om att han vill spela fotboll lite då och då men det har inte blivit av. Jag undrar också om han klarar det. Ensam är han jätteduktig med bollen (han har inga motoriska svårigheter) men vet inte hur han skulle fungera i ett lag. Simskolan har fungerat dåligt, han lärde sig simma ganska fort och är inte ett dugg rädd för vatten men det tog ändå 3 terminer innan han tog sitt första märke för att han inte kunde göra det han skulle göra när han skulle göra det, om ni fattar vad jag menar. Fri lek på simskolan har ofta slutat i att han hållit någons huvud under vatten, hoppat i bassängen rakt på någon annan eller liknande. Många gånger har simskoleläraren suckande sagt att det här fungerar inte han kan inte gå kvar, men vi har beslutat oss att försöka en gång till och då har jag verkligen pratat jättemycket med honom innan att nu måste han lyssna på fröken annars får han inte gå kvar. Och så går det bra en gång så får han gå kvar och 2 veckor senare är vi tillbaks på ruta ett igen. Så har det vart hela tiden, inga lösningar fungerar långsiktigt. Hemma fungerar allt så bra nu, vi har en krysslista, en orm på I's egen begäran, där han får kryssa i när han har gjort det han ska på en dag och han är supermotiverad på de flesta av grejerna. Plötsligt började han göra läxorna också för nu ska han visst gå på chalmers och lära sig konstruera robotar, man kan aldrig börja planera för tidigt. Hur det går i skolan vet jag inte riktigt men vi ska ha utvecklingssamtal på torsdag, han äter tydligen upp pennor på löpande band hade de beklagat sig över iaf. Har själv sett detta och han sitter inte och tuggar lite på pennan som många barn gör, han maler sönder hela pennan med tänderna på 10 sekunder är det verkligen bara småflisor kvar. Så jag förstår att det nog kan gå åt rätt många pennor under en skoldag och att det blir problematiskt. Men det är ju frågan vad man ska göra åt rastlösheten när man måste sitta still, nu springer han ju iaf inte runt då.Nä nu 2 senaste veckorna har vart så lugnt så jag börjat tänka (som jag ju gärna gör) att det är nog inga problem eller någon diagnos å nu blir nog allt bra. Kände mig tom så lugn att jag tog med honom till affären, och det spårade ur - såklart. Det var inget mirakel som hade skett Han säger själv att han har svårt med att han känner sig så rastlös hela tiden, inte kan koncentrera sig och glömmer vad han skulle göra hela tiden. Men allt är lugnare kring honom nu, bra nya kompisar som har gott inflytande på honom, elevassistenten som hjälper och hela tiden finns där i skolan och vi har försökt att bara ta det lugnt hemma när vi är lediga så han får vila. Så han mår väl bra just nu =) ingen aggressivitet, förutom om jag får ett ryck att släpa med honom till affären då. Gör inte om det!Pappan till barnen har inte lyckats ta sig till psykologen som vi väntat i ett år på att få träffa. 3 ggr har hon bokat tid med honom och 3 ggr har han missat den tiden. Eftersom vi har gemensam vårdnad kan hon inte gå vidare med en utredning så länge hon inte får tag på honom så han kan ge ett medgivande att hon får göra det. Nu sist när jag pratade med honom så ville han inte att de skulle göra någon utredning. Så där står vi nu.
Att många NPF-barn har svårt för lagsporter, är inte detsamma som att alla har det. Testa och se, vem vet.
Känner så väl igen det där med svängningar mellan bra och dåliga perioder och hur gärna man vill tönka "allt är nog över nu". Just det där med kontrasterna har varit svårt för mig att förstå. Men så är det, väldigt många av dessa barn har ju inte bara svårigheter, de är fantastiska peronligheter också, med både begåvning och charm. Det gäller att hålla en mer jämn nivå och försöka vara en balans i tillvaron. Men oj vad det är svårt många gånger.
Jag blir ledsen över det där med pappan. Vet ju att du har kämpat en hel del för detta. Finns någon i er närhet - anhöriga?- som det går att prata med? Eller är du tvungen att gå via socialtjänsten? Har du pratat med psykologen om detta?