Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Oj, här är länken:
    http://www.sjalvhjalppavagen.se/

(Strax efter att jag skrev igår kväll så kom ett helt omotiverat utbrott utlöst av, vad? Tvätt som jag nyss vikt och skulle läggas in i skåpen, för kors och tvärs i huset och kaffekannan tömdes över spisen. Så slutade solskensdagen).

• Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-27 12:11:29 följande:
    Solskina: logopedutredningen kom fram till att han hade en språkstörning, den diagnosen är nu avskriven då talet har utvecklats så mycket. Han pratade bara med enstaka ord när han var 4, ibland satte han ihop två ord och sa tex I mat, eller åka bil.
    Håller med Solskina. Ta genast reda på vilka möjligheter som finns i ditt landsting och ring i morgon BUP. Skolhälsovården kan vara till hjälp, men i ert fall har det ju dragit ut på tiden. Förklara situationen för BUP. Det är heller inte fel att själv ta kontakt med psykolog etc. Bättre att ligga steget före.

Samarbetet med skolan är inte alltid så lätt. I nio år drygt, har jag suttit i möten ang. min sons problem. Det har hänt att jag ställt mig i försvarsposition (OBS utan att höja rösten) med negativ kommunikation som följd. Det har hänt att jag gråtit - lättare för dem att ta. Du och din son behöver hjälp av någon som kan förklara för skolan vad din son behöver hjälp med. Men köer finns och utredning tar tid. När det väl är klart så kan de komma till evk och förmedla vad skolan behöver veta.

Ta reda på alla telefonnr i kväll, skriv listor och ring i morgon!
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-27 09:09:16 följande:
    Hoppas på en bättre start idag!!! Emil hade en jättebra morogn, men morgonen brukar gå bra..Han gjorde endel hyss igår, satte in en full yougurt (1 liter) i ett skåp istället för kylskåp tillexempel...Men han städade också jättebra...Barnen har varsin låda under sängerna..Jag sa till barnen att dom hade en halvtimme på sig att lägga ner sakerna dom ville behålla, sen kom jag med påsen och tog bort resten som var på golvet... Sa till när det var 20, 15 och 10 minuter kvar....(uppdiktat eftersom jag glömde ta tiden, så dom fick mer tid).Jonathan rörde inte ett finger, men Emil hade städat allt själv..Sitt, Isabelles (dom har ju tömt hennes låda själv..) och Jonathans saker...
    Ha, räkna ner är ett bra knep! Äggklocka använde vi mycket förr, men det kan bli lite väl "hårt" i vissa lägen. Det är ju bättre att de lyckas med sitt uppdrag.
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-27 22:40:19 följande:
    Vi har inte kontakt med BUP. Har inte kommit så långt än ju, på dessa sju år med problem. Den mesta fokus har lagts på språkstörningen, men när den skrevs av och alla andra problem kvarstod så blev det aldrig någon uppföljning. Därför tror jag det har tagit tid för prio 1 har vart att han ska lära sig att kommunicera, och det är ju självklart en förutsättning för det mesta annat så det är väl inte fel heller. Vad jag har hört här är att som förälder ska man vända sig till skolhälsovården som i sin tur ska vända sig till BUP och att BUP här inte tar emot barn för att deras förälder hört av sig, då detta måste gå genom skolhälsovården (?)Hur det ser ut i klassrummet? Saker överallt, borden huller om buller, fullt med leksaker. Schemat består av två olika saker, fri lek när alla barn springer omkring hej vilt mellan två rum och de flesta av pojkarna mest blir ståendes i korridoren mellan rummen och undrar vart de ska ta vägen. Den andra saken som finns på schemat är arbetspass. Då ska barnen arbeta självständigt med det de vill och själva ta ansvar för att de jobbar så mycket de behöver med varje ämne. De får byta å göra något annat när de vill vilket resulterar i ständigt spring fram och tillbaka till olika lådor där de förvarar sina böcker. Alltså en perfekt miljö för någon som har svårt med koncentration, eget ansvar och att skärma av ljud- och synintryck. Vi ska göra ett åtgärdsprogram, på utv. samtalet nästa vecka. Problemet är att jag och denna lärare är 1000 mil ifrån varandra. Hon är inte intresserad av att göra några förändringar av miljön i klassrummet eller upplägget av undervisningen. Hon kan inte se hur något skulle kunna vara fel med att ha det som det är. Det är ju mitt barn som är fel som är ouppfostrat och aggressivt.
    Jo, det stämmer nog att det är vanligt att det går via skolhölsovården - om inte föräldrarna själva tar initiativ till att utreda. Ibland träder skolhälsovården in först i o m att föräldrarna själva inte tar tag i problemen, men jag kan mycket väl föreställa mig att man sagt till dig att det är de som ska ta kontakten (eller uttryckt sig så att det förstås på det sättet). Det kan säkert gå till på många olika sätt. Mennu har du tålmodigt väntat på något som tydligen inte funkar. Så blir det ibland. Men ring till bup och berätta. ALLA vinner på det och först och främst din son, men även du själv. Skolan får säkert bara större respekt för dig om du agerar självständigt och det kommer förhoppningsvis föra till bättre diskussioner. Visst, de agerar på fel sätt, men DU kan reda ut det hela med hjälp av bup!
  • Karina09

Bra att ass och specped är med. Vet att ni haft ett evk inplanerat tidigare som blev inställt.

Ring bup. När man sitter där och diskuterar ens barns skolmiljö så är det så svårt att nå fram. Föräldrakunskap ska kopplas ihop med pedagogisk kunskap och det är svårt. Så kommer det att vara i många år. Se till att vara mer aktiv själv. Du har rätt att ringa BUP precis när som helst.

• Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-27 23:23:31 följande:
    Ah okej jag har blivit felinformerad då? Jag får ringa dem och se vart det leder. Sånt här är inte vad jag är bäst på har svårt att få fram vad jag vill ha sagt. Särskilt på telefon med främlingar. Hoppas de ställer följdfrågor. Jag tror att I borde ha fått en diplomat till mamma, men det fick han inte.
    Nu gick vi omvarandra...
    Börja med att berätta mycket kort om varför du ringer ochsonens bakgrund. Att ni nyss flyttat och börjat ny skola. Vad som sades på evk. Det är ett tänkbart upplägg. Skriv gärna minnesord på en lapp som du har framför dig. (Det har jag alltid - är detviktigt blir jag också osäker trots att jag börjar bli luttrad). Strunta i att du blir osäker och nervös och att det är svårt - det är normalt! Nu sparkar jag dig i baken:
    -Vem kan diva denna sak framåt? svar : Du!
    Nu förbereder du dig inför i morgon! Du kan inte ta mekt över situationen, men du kan göra ditt bästa. Ditt bästa är också allt du kan göra för ditt och din sons liv!
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-27 23:40:35 följande:
    Tack. Du är min mentor =)
    Kan ju försöka =) jag tänker på dig i morgon och hoppas du berättar hur det går! Det är fullkomligt normalt att bli "skärrad" och osäker när ens barn inte har det bra, så strunta nu om du är bra på att förklara eller inte. Gör det!
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-28 10:00:40 följande:
    Jag har ringt BUP och fick iaf veta att numera ligger detta under vårdgarantin så fixar skolpsykologen en remiss får vi komma inom 3 veckor, så det var ju positivt jämfört med den väntetid på ca 2 år som jag hört om innan. Så nu får jag ligga på skolpsykologen när vi träffar henne om två veckor att ta tag i detta med en gång. En annan fråga. Vi kommer ofta 5 min försent till skolan, spelar ingen roll när vi börjar I får alltid för sig att han måste bara göra det ena eller det andra och han ska bara... och står med ena strumpan i handen en halvtimme och försöker minnas vad han höll på med (klä på sig) fast jag påminner var tredje minut och glömmer å äta osv. Går vi upp klockan sju kommer vi fem minuter försent och går vi upp kl 6 kommer vi också fem minuter försent bara att han gör en massa fler "jag ska bara"- grejer. Om jag säger nej nu måste du eller nej du får inte på morgonen så blir det värsta utbrottet, känslig på morgonen, och då blir vi också sena pga det. Hur funkar morgonen för er?
    Bra! I kanske ni får komma om fem veckor. Om jag inte minns fel så går din son i sexårs nu och då är det viktigt att han blir utredd snarast så att de kan planera inför höstterminen. Jag tycker du ska ringa till skolpsykologen också. Berätta att du är orolig för din son, om evk, om åtgärdsprogrammet, hur länge ni väntat på utredning och vad de sa på bup. Skolpsykologen är säkert en person som har mycket att göra och se därför till att hon/han inte "glömmer" ärendet. Då är hon förberedd när ni träffas och kanske det minskar risken att det blir liggande. Jag antar att du inte träffat henne tidigare och då kan det vara bra att ta en första kontakt innan. Även om det inte skulle komma ut så mycket ur samtalet så tror jag att det ökar möjligheterna för att hon ska försöka snabba på. Hejar på...
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-28 21:32:36 följande:
    Ja det är en bra idé kanske att ringa henne. För jag ska komma tillsammans med I den nionde så jag kommer ju inte kunna berätta så mycket för vill ju inte han ska höra allt det blir ju liksom bara det negativa man tar upp när man pratar med psykologen och inte så kul för honom att höra massa sånt. Så det tänkte jag faktiskt på att hur ska jag göra då för att få fram hur orolig jag är. Och nej han går inte i sexårs han går i ettan så det är skolarbete och sånt han halkar efter i nu också vilket stressar mig lite. Jag halkade också efter redan i ettan och jag klarade aldrig på hela min skolgång att komma ikapp igen, det blir lite psykologioskt jobbigt också att det skiter sig precis i början. Som ett osynligt hinder sen för man tror man inte kan.norgesessan: Jag tänkte tanken men avfärdade den. För att ändå någonstans jag är ju glad att han faktiskt kan klockan så bra som han kan, och jag vill att han ska träna sin tidsuppfattning och förstå att börjar jag inte äta förrän klockan åtta så hinner jag inte. Så småningom går det kanske in, tänker jag. Då känns det fel att lura honom med tiden det blir så kortsiktigt känns det som. Däremot tror jag på att vi sätter oss och gör ett schema med bilder och klockslag och kanske ett kort som han kan få som påminnelse att just nu gäller det här. Men vi får ta en bra dag snart när vi har tid att sätta oss och diskutera detta med att få ordning på morgnarna och lägga fram idén. Scheman verkar han gilla i alla fall, det är roligt för om jag säger nåt till honom så säger han nä du bestämmer inte över mig. Men om jag skriver ett schema och hänvisar till att jo men det står på schemat, då säger han bara jaha och godtar det direkt, nästan jämt. Det skrivna ordet verkar vara lag. Det kan man inte ifrågasätta hur som helst. Mammaflickan: Testade med bolibompa häromdagen när I redan var uppe och satt framför teven då jag vaknade. Men funkar inte för då måste vi gå mitt i det där programmet om Ubbe ubåt eller vad det heter. Och då finns det de som tycker det är viktigt att se färdigt. Annars åt han bra framför teven men det är så svårt att slita honom därifrån sen. 
    Att sitta och prata om problemen när sonen är med har jag alltid upplevt och upplever fortfarande som oerhört plågsamt. Att å ena sidan uttrycka sig klart och begripligt och ändå inte såra honom, det får jag inte ihop.

Norgessan:
    Laminator köpte jag på Claes Ohlsson. (Fast jag tror det heter något annat i produktkatalogen). Själva "grejen" tyckte jag inte var så dyr, men plastfickorna kostar en del. Och ja, är det kul så producerar man kanske mer än nödvändigt.
  • Karina09
    Karina09 skrev 2010-01-28 22:20:05 följande:
    Att sitta och prata om problemen när sonen är med har jag alltid upplevt och upplever fortfarande som oerhört plågsamt. Att å ena sidan uttrycka sig klart och begripligt och ändå inte såra honom, det får jag inte ihop.Norgessan:Laminator köpte jag på Claes Ohlsson. (Fast jag tror det heter något annat i produktkatalogen). Själva "grejen" tyckte jag inte var så dyr, men plastfickorna kostar en del. Och ja, är det kul så producerar man kanske mer än nödvändigt.
    Ok, jag blev avbruten. Laminator/lamineringsmaskin för A4 kostar 259-379 på Clas Ohlsson. Plastfickorna kostar runt 50:-/10 st.

Du har fått många bra tips ang. morgonrutiner. Det är bra med många idéer, för barn är verkligen olika och det gälleratt hitta något som stämmer för personen. Om I gillar att pyssla, så är ju det rätt väg för er.

Här fick vi hjälp från Bup med att gå via ett spel. Vi gav honom ett antaluppgifter varje morgon. Kommer inte ihåg detaljerna, men det var ungefär: 1) du ska gå upp när vi väcker dig, en påminnelse, men inget tjat från oss - vi ska säga till snällt (ett villkor), 2) äta frukost 3) göra sig i ordning, dvs klä på sig + borsta tänderna. De morgnar som han klarade av dessa uppgifter, fick han spela spelet. Spelet gjorde vi tillsammans med bup. Vi letade fram ett antal bilder efter hans intressen (diverse stora fordon). De fördes över till spelplanen, som dekoration. Spelet var enkelt. Vi råkade hitta en tärning som gick till fyra. Sedan räknade vi ut antalet steg så att han troligtvis skulle hinna till ett delmål per vecka (viktigt att oftast lyckas). Vid ett delmål fick han en liten överraskning (minns ej om det var stickers, eller en liten bil värd ca 5:- från en stor förpackning, men det var viktigt att det verkligen skulle vara litet, typ guldstjärna. Vid slutmålet (när han passerat hela banan) skulle en social belöning komma. Det kunde vara att åka hela familjen till simhallen, eller åka medpappa till en flygutställning. Detta belöningssystem krävde en hel del engagemang av oss föräldrar, men det visade sig fungera väldigt bra. Och - bup gjorde lamineringen av spelplanen åt oss. Det blev en stilig spelplan som sattes upp på kylskåpet. En magnet fungerade som spelpjäs. Den satt där i ett par år.
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind