Karina09 skrev 2010-01-28 22:20:05 följande:
Att sitta och prata om problemen när sonen är med har jag alltid upplevt och upplever fortfarande som oerhört plågsamt. Att å ena sidan uttrycka sig klart och begripligt och ändå inte såra honom, det får jag inte ihop.Norgessan:Laminator köpte jag på Claes Ohlsson. (Fast jag tror det heter något annat i produktkatalogen). Själva "grejen" tyckte jag inte var så dyr, men plastfickorna kostar en del. Och ja, är det kul så producerar man kanske mer än nödvändigt.
Ok, jag blev avbruten. Laminator/lamineringsmaskin för A4 kostar 259-379 på Clas Ohlsson. Plastfickorna kostar runt 50:-/10 st.
Du har fått många bra tips ang. morgonrutiner. Det är bra med många idéer, för barn är verkligen olika och det gälleratt hitta något som stämmer för personen. Om I gillar att pyssla, så är ju det rätt väg för er.
Här fick vi hjälp från Bup med att gå via ett spel. Vi gav honom ett antaluppgifter varje morgon. Kommer inte ihåg detaljerna, men det var ungefär: 1) du ska gå upp när vi väcker dig, en påminnelse, men inget tjat från oss - vi ska säga till snällt (ett villkor), 2) äta frukost 3) göra sig i ordning, dvs klä på sig + borsta tänderna. De morgnar som han klarade av dessa uppgifter, fick han spela spelet. Spelet gjorde vi tillsammans med bup. Vi letade fram ett antal bilder efter hans intressen (diverse stora fordon). De fördes över till spelplanen, som dekoration. Spelet var enkelt. Vi råkade hitta en tärning som gick till fyra. Sedan räknade vi ut antalet steg så att han troligtvis skulle hinna till ett delmål per vecka (viktigt att oftast lyckas). Vid ett delmål fick han en liten överraskning (minns ej om det var stickers, eller en liten bil värd ca 5:- från en stor förpackning, men det var viktigt att det verkligen skulle vara litet, typ guldstjärna. Vid slutmålet (när han passerat hela banan) skulle en social belöning komma. Det kunde vara att åka hela familjen till simhallen, eller åka medpappa till en flygutställning. Detta belöningssystem krävde en hel del engagemang av oss föräldrar, men det visade sig fungera väldigt bra. Och - bup gjorde lamineringen av spelplanen åt oss. Det blev en stilig spelplan som sattes upp på kylskåpet. En magnet fungerade som spelpjäs. Den satt där i ett par år.