Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Och här är jag också. Blev lite orolig ett tag att tråden skulle dö ut.

• Karina09
    Petra78 skrev 2010-01-08 08:46:03 följande:
    Å här är jag!!! Lägger genast denna till favoriter.V har lätt för att få kompisar men som sagt svårt att behålla dem, eftersom han har sitt humör och är för mycket. Men det har blivit bättre sen klassen fått reda på och fått förklarat att han har adhd. och sen han började med concerta. Men strax innan skolan slutade höjde vi till 27 och det märks ingen skillnad alls han är som innan han började överhuvudtaget. Så jullovet har fått piss. Ursäkta ordvalet. Men idag har vi fått börja med 36 så nu håller jag tummarna för att det ska funka.
    Här har det också varit lätt att få kompisar, men svårare att behålla. Jag antar att det inte är lätt att hänga med i svängarna alla gånger när de leker. Det har funkat olika med olika barn dock. En tolvåring övervakar man inte på samma sätt heller, men som tur är tar han oftast med sig kompisarna hem så det är vanligare att de är hos oss än hos kompisarna. Då har man ju lite koll.
  • Karina09

Intressant att få höra om QB-test - har aldrig hört talas om det tidigare. Vi var ju igång med utredning för sju år sedan och då var debatten runt dessa diagnoser mycket ifrågasättande. Kunskaperna ökar. Tur för oss alla att vi lever i denna tid, för även om vi ofta möter okunskap, så har det faktiskt blivit bättre.

Vattkoppor är så lurigt - det är fruktansvärt smittsamt, men det är ändå inte alltid som man är mottaglig för smittan verkar det som. Hoppas ni klarar er denna gång och att han får det senare i stället (för det är ju bra att ha det "avklarat"). Min kille fick komplikationer, men det blir för långt att berätta om. (Nu blev ni allt nyfikna).

• Karina09

Glömde säga:
    Tack Två lingon och ett blåbär, för att du tar över pinnen och för tråden vidare!

• Karina09

Bra ide med en +lista. Fast idag är det oroligt här. Sonen var orolig redan igår kväll och hade utbrott och vägrar dessvärre ta Atarax. Kan det vara en reaktion på att jag varit borta från hemmet ett dygn? I morse vägrade han ta Concertan och dagen har sedan varit därefter.Hela familjen går på tå och hoppas att dagen snart ska vara över.

• Karina09
    Karina09 skrev 2010-01-09 16:02:29 följande:
    Bra ide med en +lista. Fast idag är det oroligt här. Sonen var orolig redan igår kväll och hade utbrott och vägrar dessvärre ta Atarax. Kan det vara en reaktion på att jag varit borta från hemmet ett dygn? I morse vägrade han ta Concertan och dagen har sedan varit därefter.Hela familjen går på tå och hoppas att dagen snart ska vara över.
    + M lugnade ner sig efter en promenad i kylan
  • Karina09

Skolstart på tisdag här. Vägrade med även idag. Det blir väl bättre nästa  vecka...

• Karina09
    dajiin skrev 2010-01-11 22:54:33 följande:
    + Min son som är 7 år har lärt sig skriva och läsa lite. Idag skrev han vad han gjort på jullovet. Det blev väldigt bra.
    Välkommen dajiin!
    Åh, det är härligt när de knäcker koden! Min dotter (8 år) har läst godnattsagor för mig under lullovet) Har din son ADHD?

Min son (12 år) med ADHD och stora inlärningssvårigheter, trots en begåvningsom ligger enaning över medel, läser facktidskrifter, men i övrigt är det ljudböcker som gäller!
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-14 14:58:50 följande:
    två lingon och pcalma: tack för kramarna... Frodo är frisk än så länge. Och sååå påfrestande att jag håller på att smälla av. Tog honom på bar gärning förut när han stod på fönsterbrädet och hade gardinen som en lian och tänkte svinga sig ut.
    Usch och fy. Kramar från mig också.
  • Karina09
    mammaflickan skrev 2010-01-14 23:26:31 följande:
    Hej alla. Smygläser lite hos er då o då, min son är under utredning för adhd. En sak jag undrar är om nån har ett barn som leker som min son alltid gjort, kommer in som i maniska perioder o möblerar om hela huset varje dag. Ibland känns som jag inte gör annat än bär tillbaks stolar, bord o allt va det är han bär omkring o bygger nåt av, för att genast gå vidare till ett nytt bygge med andra möbler o grejer. Blir så trött på detta ibland. Han har underbar fantasi o kan få ihop vasomhelst men ibland blir det som att det inte är lek utan bara nåt stressat jäkt, liksom. Om nån fattar hur jag menar? Vet inte va jag vill med o fråga mer än om nån känner igen nåt liknande hos sitt barn. Min son är 6 år.
    Hej och välkommen!
    Jodå, visst känner jag igen det. Min son är 12 och leker på det sättet. Det byggs koja av möbler i en rasande fart. Han har mycket fantasi och gillar att bygga, rita och konstruera. Han kansitta och leka lugnt med något legobygge t ex och kan plötsligt rusa ut till garaget och sätta igång med något. En gång hade maken städat i garaget och sett över alla cyklar, även de vi inte använder för att vi skulle ha reservcyklar. Sonen försvann plötsligt ut och efter en halvtimme eller så så hade han skruvat isär fyra cyklar och monterat ihop dem på nytt så att samtliga bytte delar med varandra. Han släpar fram plankor och lyckas med hjälp av finurlig egenkonstruerad anordning hissa upp dem på taket för att bygga koja. Jag hittar spår av leriga skor på väggar och möbler i källarvåningen, sedan sonen lekt inbrottstjuv och klättrat in genom källerfönstret efter att först ha klivit i en lerig rabatt. Det  blir stora problem när det kommer hit barn som inte känner oss så bra. Barn som vi känner väl orkar med att lugna ner hans impulser och är vana vid dem, medan en del blir saliga när de kommer till ett hem där allt verkar vara tillåtet. Kreativiteten är fantastisk i sig och jag kan inte annat än beundra den, men det går ofta över styr. Sedan han fick sin diagnos i höstas så har han fått Concerta + Strattera. Fantasin och kreativiteten är densamma, men leken blir inte sådär manisk som tidigare och han har mycket lättare med koncentrationen i skolan. Det är fortfarande svårt att få honom att begränsa sin lek till en mindre del av bostaden, samt att plocka upp efter sig. Jag hoppas vi får lite bättre styrning på tillvaron beträffande det, för jobbigt är det!
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind