Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Och så har de våldsamma utbrotten lagt sig igen och allt tuffar på i sakta mak, ganska harmoniskt.

• Karina09
    pcalma skrev 2010-02-16 21:34:44 följande:
    Vad härligt!!Här låg yngste sonen i hög feber hela förra veckan o nu ligger yngsta dottern. Dock är humören inte på topp i huset hos någon.Idag startade ms utredning o vi satt i 2,5 timmar. Att hon har autism är det ingen tvekan om. Dock har lillebror o storasyster ADHD så jag lämnar inte in handduken här;)
    Vab här också, men dottern är bara småkrasslig så det är mest mysigt. Själv har jag varit hemma ett par dagar med dunderförkyldning som nu är ok.

Lycka till med utredningen. Ibland tycker jag diagnoserna verkar gå in i varandra. Sonen har ingen autismdiagnos, men problematiken är journalförd och finns med i läkarintygen.
  • Karina09

Min son är utåtriktad och social, vill gärna vara med och leka. Han har ändå haft stora problem med de sociala koderna. Det visade sig redan på dagis när han vägrade finna sig i gruppens regler. Han mopsade upp sig mot de stora barnen och vägrade inse att de inte ville ha honom med i leken. Jag bekymrade mig mycket över att han hade problem med social samvaro och trodde det var brist på träning. Vid den tiden hade vi inga jämnåriga barn på gatan där vi bor, så jag ansträngde mig rätt mycket med att bjuda hem andra barn.

Idag har han ganska många kompisar, men ingen bästis. Det händer att kompisar drar sig undan och det är oftast han som tar initiativ till kontakterna. Han blir inte ledsen såna gånger, utan försöker igen nästa dag.

Han tar också kontakt med främmande människoroch kan vara på gränsen till påflugen. Jag tror han känner minst hälften av lastbischaufförerna och grävmaskinisterna här. Han går rakt fram till poliser och brandmän vid t ex en olika och intervjuar dem om vad som hänt. Vid en brand en gång förhörde han en polis som vaktade. Polisen berättade att de tagit dit stans största skylift för att komma åt och släcka. Sonen svarade: "Jag har en större hemma", ok "vi ringer efter dig nästa gång", kontrade polisen. Han snackar oavbrutet min son, och man vet inte alltid om det är verklighet eller fantasi.

• Karina09

Puh, förmiddagen räddad. Sonen brukar vägra äta frukost om helgerna och ljudnivån stiger i takt med att blodsockret sjunker. Nu fick jag i honom en kopp varm choklad med grädde. Genast blev ljudnivån normal och han satte sedan igång med att sortera sina tidningar och placera dem i tidskriftssamlare.

• Karina09

Jag tycker ni gör helt rätt som undersöker era rättigheter. Men, det viktigaste av allt är att försöka skapa ett bra samarbete med skolan. Det är inte alltid lätt och många gånger är det bra att få hjälp av BUP att framföra synpunkter angående åtgärder som behövs för att få det att fungera bättre i skolan.

Skolverket sätter upp allmänt hållna regler om hur skolan ska agera och går även in och gör en viss kvalitetsgranskning emellanåt. Jaghar själv inte någon erfarenhet av kontakter med denna myndighet, men efter att ha följt debatter kring skolor som inte sköter sig så verkar vägen från anmälan till åtgärd vara väldigt lång. Skolan kan ignorera rätt mycket utan några påföljder (i versta fall) eller dröja länge med att rätta till brister.

Rätta mig om jag har fel, men min personliga uppfattning är att kunskap om lagar och regler är bra för att ha sina rättigheter i ryggen när man diskuterar med människor som slingrar sig och försöker komma undan sitt ansvar. Själv har jag vunnit mest på att ringa runt och prata med alla och berättat om min oro och hur dåligt barnet mår av situationen.

Jag önskar er alla lycka till och tänker att oj, vad mycket vi måste lära oss som föräldrar som glider på en räkmacka inte behöver kunna.

• Karina09
    norgesessan skrev 2010-02-20 18:04:36 följande:
    Emil hade aldrig fått hjälp i förskolan om vi inte hade hotat med anmälan tyvärr. Bt. rektorn var inte samarbetsvillig alls.
    Tror dig och litar på ditt omdöme. Vill du berätta hur det var?
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-02-20 21:09:03 följande:
    Vi hade stöd från alla! Personalen, BVC och BUP, bara rektorn som stod i vägen i början. Och det var ju bara hon som kunde godkänna ressursen med..Samtidigt var det den jobbigaste tiden, så vi hade egentligen inte kraft över till att bråka med henne...Det var ju inget riktigt alternativ det Emil hade innan han fick ressursen, det gick ju utöver avdelningen med..Den i personalen som var närast honom fungerade lite som hans ressurs, hon gick ut med honom och så, men det var ju inte så ofta dom kunde det av tidsbrist..Men var det något som skulle inhandlas tog hon med honom..När han äntligen fick ressurs hade han två olika, och bara en viss %, sen fick han den han kände sen innan (han hade varit ressurs för ett annat barn på hans avdelning). Då hade han honom som ressurs bara en termin i taget, det var otroligt jobbigt att behöva tänka på att det antagligen inte blev nåt efter terminen och sånt, men vi hade tur..Sen fick han diagnosen när han var 5...Då vände hon sig helt om, det var så genomskinande hur falsk hon var, hon gjorde det bara för att hon var tvungen...Nu går både emil och Jonathan under ett annat rektorsområde... Måste varit en ängel som vakade över oss, för det blev fel med områdesindelningen...Emil skulle inte hört till skolan han går på nu...Men så blev det.Och en helst fantastisk rektor har vi här...
    Skönt att ni fick ny rektor så att det ordnade sig till det bättre.
    Ja, rektorn sitter ju med makten och det ska inte behövas diagnos för att få hjälp. Vi fick det, men resursen drogs in i åk 4 och det blev liten grupp i stället. Självfallet var det var det pengar det berodde på. Det skulle kunnat blivit bra, men i stället blev det en katastrof. Gruppen var extremt orolig och lärarna hade ingen särskiljd kompetens för eller intresse av att arbeta med barn som har inlärningssvårigheter. En riktig mardrömssituation. Vändpunkten kom när de fick ny personal till gruppen som klarade av att strukturera tillvaron för barnen. Och visst känner jag att diagnosen ger mer tyngd åt sonens behov.
  • Karina09

Här börjar lovet nu. Sonen har varit ovanligt orolig. Går runt och vrålar att han har tråkigt och varvar upp. Längtar efter att helgen och lovet ska vara över.

• Karina09

Roligt att nya hittar hit. Håller mig kort mitt i matlagningen.

Kaos och krångel. Jag har varit dunderförkyld och typiskt nog kommer sedan ryggont (rejält). Otränad, infektion och kyla.

Jag har ändå ett + beträffande den tolvårige sonen:

Sportlovsledig son följer mamma till jobbet. Snäll kollega tar hand om honom och ger honom konkreta arbetsuppgifter - på hans villkor. Stolt son och trött kollega (han kör "hårt" med henne.

• Karina09

Ja, Chatterbox, det låter härligt. Bra med fina stunder som får en att orka kämpa vidare.

Det där med motoriken finns det ju oika grader av. Min 12-åring har alltid varit lite sen i den motoriska utvecklingen. Det ger honom inga klara svårigheter i vardagen och därför finns det inte med i diagnosen. Känslig för kläder är han dock och knyta skor har han lärt sig vid 12 år. (Lillasyster lärde sig vid 7). Kardborr slutar vid en viss skostorlek för de flesta märken så det blev ett litet problem under något år. Öga- hand koordination är ett problem så han kommer få tangentbordsträning för at kunna använda dator som hjälpmedel. Problemet är inte att han inte kan utan att det går på tok för långsamt och då halkar han efter för mycket.

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind