Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Niinis, min son gick heltid när mellankillen föddes. Man fick söka distans.
    Han fick också ressurs.
    Nu går han i förskoleklass, och där gäller det att ha tur ang. klasstorlek med mer..
    Vi hade tur. En i cope gruppen hade sitt barn i en grupp med över 30 barn...(Inte som en vanlig klass, men lite stökigare upplägg..Flera vuxna, men det är det i sonens förskoleklass med).

Han har ressurs i skolan med.

Han fick diagnosen när han var 5 år. Men hade heltid och ressurs på förskolan innan diagnosen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Heltid var inga problem...Men ressursen fick vi kämpa för..
    det står i skollagen att alla ska få den hjälp som behövs, diagnos har inget med det att göra.

Bup skrev ut lagen till oss, sen visade vi den till Bt. rektorn (värsta rektorn som finns, har bytt rektorsområde nu) och hotade med att anmäla om han inte fick hjälp...

• norgesessan

Han hade bara ressursen ett halvår i taget, sen ändrades ressursteamet (innan kunde specialpedagogerna själv påverka vilka barn dom skulle jobba med, tillexempel Emils ressurs hade varit ressurs för ett annat barn på hans avdelning innan, så han kände Emil...)

Tilslut lades gruppen ner, då fick förskolan (eller rektorn) anställa honom. När Emil slutade började ressursen på en annan avdelning.

Det var jobbigt med all ovissheten...

• norgesessan

Vad jobbigt med släkten!! Det stödet är ju så viktigt...

• norgesessan

Hoppas tråden ger dig lite utrymme att ösa av dig, iallafall....Och att du känner stöd endå...
    Hoppas du hittar någon som har barn på samma nivå, det ger så mycket att få prata med andra i samma situation..

• norgesessan

Jag minns dig med barbamamman...Jobbigt när ni byter nick sådär ludenben bytte iallafall tillbaka

Vad tråkigt med din lille...Hoppas det inte är epilepsi han har, och om det är det hoppas jag att han svarar bra med medicinering...

Korsar fingrarna för att det ska gå bra med stora killen! Det underlättar ju iallafall att det är en bra skola...

Är det "bara" en fas med 9 åringen, eller mer bakom?

Ninis, man söker dispans hos rektorn...

• norgesessan

Solskina, vad bra!!

Ninis, när jag tänker tillbaka var det redan vid 1.5 årsåldern adhd'n började synas, men då trodde vi det var tidig trots, sen att det var så eftersom han inte knde prata speciellt bra...Trotsursäkten höll i länge...när han var 2 år och 9 månader ungefär föddes Jonathan.

Emil skulle följa med på ett av hans BVC besök så hon på BVC kunde kola upp hans tal hade bättrats...När vi var där var han så speedat att det var fruktansvärt, och hon såg ju det...Kommer inte ihåg om det var då hon skickade remiss till BVC psykologen...

Strax innan han var 4 fick vi komma till ett speciellt hur Bup har (viktoriagården i Malmö). Där skulle vi gå 3 timmar, en gång i veckan..Ibland skulle vi båda vara med, annars delade vi.
    Hälst ville dom han skulle komma två ggr i veckan, men det gick inte i praktiken, med våra jobb...Blev så mycket frånvaro...
    Sen när han var 5 uträddes han för adhd...

På Viktoriagården utredde dom hans språk, och han hade grav språkstörning.
    Han gjorde också ett sånt test som visar hur mogen/omogen han är i olika "hjärnsläpp....saker". Intelligensen låg på 7 år, nåt annat (beteendet med andra, har glömt det ordet med), låg på 3 år....(han var då 5 år)

• norgesessan

Emil är sjuk idag..(Och jonathan)...
    Nu är han "normal", och i perioder vanligt febersjuk....

Jonathan har varit däckat hela dan....

• norgesessan

Emil ropar ut ofta..Vet inte om det är ticks....ular endel...låter som han är på en fortbollsmatch..

Karina, jag fattade heller inte, nyfiken

Maken var på möte med Emils skola, hans ressurs får stanna kvar när han börjar första klass...

I första klass är det samma klasser som nu, + evt. 2-3 barn till, men parallellklasserna är klara..
    det är två lärare i varje klass, så det blir tre nu med Emils ressurs.

Han fick träffa specialpedagogen för skolan med, jättetrevlig hon med...

Sen var maken på jobbintervju, hoppas han får jobbet...

Nu ikväll kom min brorsa på spontanbesök...han är här i sverige med jobbet, en timme ifrån..Som jag saknar spontanbesök av min släkt...Det går ju inte med 60 mil imellan oss...

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind