Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Mamasnest, jag har också en 6 åring som inte har något... (precis fyllt). Och en 2.5 åring som häller inte har nåt.
    Det är min 8 åriga pojke som har ADHD hos oss.

Jag har åkt ensam till norge med en i taget när jag har kunnat. Emil var i Norge 11 dagar själv i somras (vi körde halva vägen, mina föräldrar mötte oss där, sen åkte han buss tillbaka med min syster).

Men det behövs så mycket mer för syskonen. Jonathan (6 åringen) har blitt rätt så utåtagerande och får lite utbrott, men det är inte alls som med Emil, så jag tror det är reaktioner på att alltid bli åsidosatt (fast vi gör allt vi kan för att undvika det) + lite trots på det.

Isabelle visar inte någon reaktion.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Välkommen hit! Hur gammal är sonen? vad utreds han för?

• norgesessan

Jag hade inte litat på Emil i den sitsen, men han är 8 år. Han ska få åka stadsbuss sen, men den kör på samma gata som vi bor på (bor på en väldigt lång gata). Går en liten bit till busstoppet (2 minuter), hoppar på bussen, hoppar av på tredje stoppet och går mellan 5 och 10 minuter. Det är hans vanliga skola, nu går han på en specialskola parallellt med den vanliga (fast heltid på den speciella). Den är i gåavstånd, så ett par ggr har han gått hem själv (hans bror har samma tider som honom, han går på den vanliga skolan).

När han är tillbaka på sin vanliga skolan (antagligen efter sommaren, men deltid innan det. När han får tider som skiljer sig från tvåans tider så kan han åka buss själv. Just nu har dom samma förutom måndag och tisdag då ena börjar en halvtimme senare (och slutar tillsvarande) ena dagen,sen den andra andra dagen.

• norgesessan

Tycker dock skolmessigt att den skolan din dotter vill byta till låter mycket bättre om man ser till storleken på klassen, sen vet jag ju inte hur skolan är förövrigt.

• norgesessan

Chatterbox, tycker också du bara ska njuta!! Det förtjänar du!!
    Emil övernattar borta inatt, så liiiite lugnare är det här.

• norgesessan

Mamasnest, vad tråkigt med vänttiden. Ja, skolan måste ju agera NU, en diagnos ändrar inte på hur dom ska arbeta med honom...

• norgesessan

Fjälltoppen, föräldrarna tog för givet att det var henne??? Fruktansvärt, förstår att du vill byta. Våra barn är så lätt byte...

• norgesessan

Anemix, vilket bemötande!! Fortsätt att söka upp rektorn, ring bup som solskina skrev och anmäl det så dom kan göra undantag ang. tidsfristen. Det är ju tjänstefel så det skriker om det.
    Han behöver inte ens diagnos för att få ressurs. Behövs det s¨har han rätt till det.

Bitredande rektorn för förskolan Emil gick på nekade tills BUP tog fram han rättigheter och vi hotade med anmälan. Personalen kämpade också på... Vi fick igenom det innan han fick diagnosen.

Men att köra över er så som dom gjorde är ju helt oacceptabelt!!     

• norgesessan

Vad ska dom använda då? Dom får ju inte använda Ipren annat än stolpiller (evt. flytande?).

Jag har inte märkt nåt eftersom han blir däckad när han har feber.

• norgesessan

JAg har inte erfarenhet av diagnos redan i 3årsåldern, min son fick nær han precis hade fyllt fem. Men vi visste att han hade det redan i 3-4 års åldern.

Tror det finns någon hær med små barn som medicinerats, men jag kommer inte ihåg vem det var. 

• norgesessan

Solfrost, tycker häller inte ni ska blanda in skolan. Belöningssystem ska vara enkelt och konkret. Skoltiden är skolans ansvar, hemma är erat.

• norgesessan

Emil står still. Precis fylld 9 år, 23 kg. Han har växt flera cm på två år, men stannat kvar på samma vikt, så hans bmi har gått ner.128 cm är han nu.

• norgesessan

Har för mig att Emil sov bra. Det är nu sista halvåret att han somnar jättesent (mot midnatt, det börjar bli 22-23 nu, så lite bättring), men själva nattsömnen har varit bra.

• norgesessan

Emil har börjat göra så med huvudet. Två månader sen kanske. Det måste vara tics.

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind