Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Eml börjar också få lite bättre dagar. Nu har han börjat bli trött på morgonen, det har han aldrig varit innan. I två dagar har vi fått väcka honom, + att han har suttit i soffan och mornat sig. Kanske medicinen funkar igen. HAr inte hört nåt från bup ang. höjning/ändring. Höjnng blir det nog inte, han har redan så hög dos (40 strattera, 23 kg.)

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Makens brorson är en 96a, han har använt Strattera när han var yngre, men nu använder han Concerta, men paus på helgerna.
    Jag har dock inte koll på  evt. biverkningar han har.

• norgesessan

Anne H, det vet jag inte, men kom ihåg att han bytte ett tag innan Emil skulle börja medicineras för drygt ett år sen, och då valde vi Concerta först eftersom den fungerade bättre på kusinen än vad stratteran gjorde. Tyvärr fungerade den inte optimalt på Emil. Koncentrationen blev jättebra, men trotsen blev outhållig. Nu är ju Emil mycket yngre, vet inte om det påverkar. Han får Strattera nu.
    Hans kusin behövde säkert snabbverkande framför långtidsverkande.

Har inte hittat rätt för Emil ennu, så vi får se vart det leder...

• norgesessan

Lollisen, svarar ja på alla frågorna i ditt inlägg...Det är Emil du skriver om, typ...
    När han blir "normal" vet vi att han är på g att bli sjuk.. Väldigt vanligt.

Han har också väldigt obalanserat humör nu för tiden, jättebra (till att vara honom) ena dagen, helt kaos andra dagen...

Är också helt slut, speciellt efter en sån kaosdag..
    Jag vet inte hur vi gör...

Idag lämnade vi Emil i skolan och syskonen i förskolan...Vi åkte till ett köpcenter emd mataffär i väntan på att Elgiganten skulle öppna (skulle lämna in en mobil). Eftersom bara mtaffären var öppen gick vi in där, och vi bara strosade runt bland hyllorna...Det var så skönt att bara vara själv och ta det lugnt, det var ju inte stressande alls eftersom affären vi skulle till inte ens var öppen.
    Bara en sån sak..

Sen hade jag musik ikväll, går en musikkurs på halvtid, är i skolan ca. en kväll i veckan. Idag skulle jag träffa en i gruppen innan så jag var där redan 15, och när jag kom hem lite efter 21 sov alla barnen. Är utvilad!!

• norgesessan

Agtiwi, vad jobbigt! Hoppas han inte fastnar där och att ni får bättre hjälp sen! Och att anmälan resulterar i positiva ändringar på Bup.

• norgesessan

Din make gör fel. Såklart barnet kan lära sig saker, men man måste ju följa hans takt..
    Du gör helt rätt. Testa bildschema så sonen ser rutinerna, och fortsätt följa honom så han inte distraheras. Du kan ju säga att ni kan diskutera detta på bup, eller fråga om han hade skällt ut en tvååring...

• norgesessan

Drottgirl, så är vår 8 åring också, lättretlig... Han får också strattera..Väntar på svar om vi kan ändra på medicinerna, har testat ut olika i över 1 år,...

• norgesessan

Mamma grön, hur flippade han ut? När Emil testade Concerta blev det mycket bättre med skolarbetet, men han blev outhåldigt (stavning??) trotsig...Det fungerade inte alls, så han fick sluta med den och testa medicinet, men den blev han deppig av, nekade att ta den, tog den en vecka. Då blev det Strattera.

• norgesessan

Ok, så var det inte med Emil (Utbrott får han oberoende av medicinering än så länge). Det var trotsen som kom fram hos honom...

• norgesessan

Emil fungerade inte bra i förskolan trots ressurs. Han trivdes, sen tröttnade han på sin ressurs, han fick ny i ettan.
    Jag var mammaledig hela förskoleklassen så han gick 8:30 till 15:00 ungefär. (slutade 13:30).
    I ettan (fram till februari) gick han allt från 07:20.8:30 till max 16:30.
    Nu har han inte fritids eftersom maken blev arbetslös strax innan EMil började i sin nya skola. 8:30 till 13:30 går han nu.

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind