Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Precis....

Har haft en superjobbig morgon, som tur är vänder det alltid när vi kommer ut, men att klä på sig, äta med mer skapar så många konflikter....Skönt alla hinner varva ner på den halvtimmen det tar att gå till skolan....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Vilken dag!!!! Tyvärr inte åt det positiva hållet..
    Han har varit extrem tjatis, pratat hål i huvudet på alla...Nu handlade det inte om att få sista ordet, han var i en riktig "varför" fas..."Hur funkar det?"...

Och vilken Berg och dal bana han har åkt idag....Pyttelite motgång, och han började gråta, och skrika...Sen var det över...

Skolan hade märkt det samma....

Vi gick til en lekplats på väg hem från skola/förskola, maken kom dit efter jobbet, sen gick vi hem...Emil var inte nöjd med 45 minuter, så han kastade en näva sand på oss..(isabelle satt i vagnen med suflätten mot honom som tur var).

Skönt att inte behöva gå hem med dom själv just idag iallafall...

• norgesessan

Idag är han hemma...Jag kan inte gå en meter utanför dörren, + att det förmodlingen är smittosamt, så pojkarna stannade hemma idag...

Blir tabletterna större när doserna blir större?

• norgesessan

Emil har som tur inte häller problem med det....

• norgesessan

SusieQ, du gör helt rätt Här får man skriva av sig...Kommer ihåg emil utbrott...Nu är dom inte på samma sätt mer, inte lika långa som dom kunde vara när han var yngre..

Nu har Emil fått Concerta 3 dagar, han är fortfarande uppe i varv, och pratar konstant!!! Han har dock slutat kräva sista ordet...Han bara maler på, så han har nog inget behov av det...

Ibland säger jag till honom att jag slutar lyssna ett tag, för att vila öronen (då har jag redan sagt till honom att nu räcker det..(han har då frågat frågor jag omöjligen kan ha svar på, och jag har förklarat det...) då maler han på lite till, sen slutar det...Precis som att det bara måste ut...

Idag har jag varit sjuk (igår med, men det var på eftermiddagen, så maken var hemma då). Idag var det hela förmiddagenmed, så jag fokuserade på att ta hand om Isabelle, och lugna pojkarna när det blev för illa, senlät jag Emil hålla på med det han ville..

Köket såg inte ut...(Han hade visst städat....Hur all timjan hamnade på all den våta disken kunde han inte förklara )

Sen en timme innan maken kom hem (som tur var var det fredag, så han slutade 14) hamnade nästan allt socker på köksgolvet, i den pölen satt jonathan, Isabelle hade också gått bort för att smaka lite...Jag tog bara ut dom , sköljde av dom, och lämnade köket till maken...

Det höll iallaflal Emil rätt så lugn...

Disneykanalen och barnkanalen gick också på högt varv..

Jonathan vaknade inatt pga hans förkylningsastma, då tittade vi på en science fiction Det tyckte han om...(en 60 tals film om 2001).
    Nu har han fortfarande trånga luftvägar, hosta och feber...

Emil "sover".. Han bara råkar hamna på golvet och råkar leka med bilar med mer...Eller  blir törstig...Eller ska bära ut Isabelle......Allt för att inte sova...

• norgesessan

Oj, vad jobbigt med släkt som inte ger er stöd!! Vi har alltid fått det som tur är, men svärmor förstod inte hur jobbigt det var i början, för han var ju så snäll hos henne..Tillochmed när han hade visat vad han junde hos henne glömde hon det snabbt, men nu fattar hon
    Emils äldre kusin har också adhd,så det är inget nytt..

Mina föräldrar har alltid fattat, för det har alltid "förvärrats" när vi har åkt dit (bor 60 mil från oss, svärföräldrarna bor nästan grannar med oss).

• norgesessan

Emil har haft en rätt så bra dag idag. Kortare perioder med dårligt humör med mer, men längre perioder med bara mys...Jätteskönt..

• norgesessan

Mammaflickan, har också fått någon sån kommentar av främmande, även i samband med att andra har kommenterat negativt..
    Vad det värmer med stödjande kommentarer...

Det verkar som att Emils medicin börjar hjälpa. Men han är fortfarande lika tjatig, och bölar lätt. Igår kväll bröt han helt ihop eftersom han saknade min mamma. (har inte sätts sen i julas), jag ringde henne så han kunde prata med henne, och han gråt och gråt. När jag tog över telefonen bröt han ihop igen. Jag fick lägga mig hos honom till han lugnade sig.

Han sa till min mammam att hon skulle fråga på jobbet om hon kunde få semester nu direkt så hon kunde komma idag...Men det går ju inte Fick förklara för honom att man inte har hur mycket semester som hälst, och att hon ville ha semestern i sommar...

• norgesessan

Mammaflickan, ja, det är Concerta.

Cicci, Emil kan definitivt koncentrera sig när det är nåt roligt...Det är ju det som är problemet...Att få honom att koncentrera sig när det är nåt som han inte tycker är roligt..

HAn har också pratat dårligt, nu har han dårligt uttal kvar...

• norgesessan

Vi gick via BVC. Hon såg hur Emil var när han skulle vara med på Jonathans första bvc kontroll, för att kolla upp talet.
    Hon skickade remiss till BVC psykologen, sen till BUP.

Hos oss är det bara vi som har gett språket skulden...Men det var det ju inte.

Jag känner igen mig i din beskrivning. Emil glömmer snabbt vad han ska göra, han kan sitta 10 minuter med sina strumpor...

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind