• Cahela

Vi på CvL fortsättningen

Piken och Anlo: det är jobbigt med krämpor när man är gravid. Den här gången bestämde jag mig direkt att jobba hemifrån så mycket jag fick och ville samt sjukskriva mig om så behövdes. Det blev endast 25 % sjukskrivning sista månaden jag jobbade och sen tog jag semester i en månad innan förlossningen. Jag mådde mycket bättre den här graviditeten men jag tror att jag var mer beredd på vilken omställning det var att vara gravid. Första gången var en chock för mig. Dessutom så vet jag att det är tidsbegränsat vilket jag inte kände första gången.
    Nu när jag ser höggravida så kan jag längta tillbaka till den stora magen jag hade nu. Jag älskade att vara höggravid även om det var jobbigt också. Det var på något sätt det jag längtat efter under alla år av barnlöshet. Sen mådde jag väldigt bra när jag väntade Emanuel så det underlättade.

Just nu ligger han och snusar bredvid mig. Vi tog upp amningen igår igen men han blir väldigt trött av att amma. Sen har han en enorm aptit så han äter så fort (både på flaska och vid bröstet ) att han får ont i magen efteråt. Flaskan kan vi begränsa mängden på en bra tid (som vi fått på sjukhuset) men han blir så arg när man ska pausa ätandet. Fick han bestämma skulle ha ta hela flaskan i ett svep men vi drar ut på det till 15 minuter. Helt otroligt att jag har en 3,5 veckor gammal bebis som ligger här hos mig.

• Cahela

Har inte läst igenom tråden men uppdaterar lite snabbt. Vi är tillbaka i Gborg då sonen fick en infektion i operationssåret. Tyvärr felbehandlades det på vårt hemsjukhus (ni vet vilket det är) och det är nu anmält och under utredning. Dessvärre vet vi inte vilka konsekvenser felbehandlingen gav men nu är iaf sonen opererad igen för de var tvungna att öppna honom och titta hur djupt det hade spritt sig. Vill inte skriva mer här öppet på tråden då allt är lite känsligt. Kan säga att jag är så förbannad över den behandling vi fick förra veckan. Galen inkompetens rakt över är det enda jag kan säga!!!!!!! Tur att det finns proffsiga läkare som kan hjälpa till när andra inkompetenta läkare och sköterskor ställer till det som de gjort i vårt fall.

• Cahela

Hej alla,
    Vi är kvar i Göteborg då sonen medicineras. Vi har bett att få vara kvar tiden ut (3 v till) men vi får se hur det blir. Vill inte eftervårdas på vårt hemsjukhus med tanke på det som hände där sist .
    E mår efter omständigheterna bra (hoppas jag).

Piken: Jag hade kryckor på slutet med Elsa. Jag jobbade hemma på heltid sista tiden pga min hemska foglossning jag hade då. Satt på en pilatesboll eller i soffan (något annat var omöjligt att sitta på) och sen gick jag med bälte och kryckor. Den här graviditeten var mycket bättre, inte i närheten av samma foglossning. Säger precis som Anlo, det är en läkare som bestämmer om det blir snitt eller inte så jag fattar inte riktigt heller vad en Aurora ska säga om det? Jag snittades även nu andra gången pga för lite fostervatten, förlossningen kom aldrig igång av sig själv, vi väntade ett barn med hjärtfel och att jag hade gjort snitt sen tidigare. Nu blir det inga fler graviditeter för mig. Tänk att jag varit gravid 2 gånger!! Känns helt otroligt.

Anlo: Skönt att du kan få vara fri från arbete resten av tiden, även om man skulle vilja vara frisk och jobba så får man ta det för vad det är. Det är en kort tid i livet även om det är jobbigt när man är inne i det. Snart är det dags för bebis även om det är två månader kvar...spännande!!

Pemberly: Härligt att det tickar på med graviditeten!!

• Cahela

Piken: Vad är det för skrämselpropaganda de har angående snitt? Vilken oseriös BM du har träffat som ens delar ut sånt. Fråga om hon har skrämselpropaganda att dela ut angående vaginala förlossningar? Det finns massor med saker som kan gå fel kring vaginala förlossningar och jag blir rasande arg när jag hör sånt här.
    Jag som gjort två KS har inget negativt att säga om det. Visst jag är inte snyggast på magen då det blir som en bulle som hänger lite grann men å andra sidan så är min kompis som fött tre barn vaginalt inte heller snygg på sin mage så det där kan slå oavsett förlossning. Det sägs att barn som föds med KS oftare har allergier och astma än de som föds vaginalt men jag är född vaginalt och jag har astma och allergier!!
    Sen visar det sig nu att barn som ammas oftare får astma konstaterad vid fyra års ålder så det är också en sak som visat sig inte vara lika bra som sjukvården pratar om. Föda vaginalt och amma det verkar vara grejer det enligt vården. Jag ammar min son nu (han har bara fått bröstmjölk förutom ersättning vid några tillfällen). Elsa ammade jag och även hon fick endast vid några tillfällen ersättning. Hon medicineras dock dagligen för förkylningsastma så där verkar inte amningen har hjälp snarare kanske är hon en av de som hamnar i statistiken som har ammat och därmed också har en högre risk att få astma. Nu kom jag in på ett annat ämne en det du tog upp men jag blir rasande arg när man hela tiden pratar om att vaginal förlossning och amning är det bästa. Det finns fördelar med allt men för de som förlorar sina barn vid en vaginal förlossning, de som får barn som skadas vid en vaginal förlossning och de kvinnor som får svåra underlivsproblem efter en vaginal förlossning de hade nog alla hellre gjort KS än fött vaginalt,.

Själv känner jag mig snuvad på att aldrig ens ha fått försöka vaginalt men jag har iaf fått två barn och även min första förlossning var en skitförlossning så kan jag säga att det aldrig någonsin gjorde ont under tiden och jag har inte haft problem efter det heller. Tydligen hade jag en del sammanväxningar efter första KS för de frågade när de snittade mig denna gång om jag haft ont i magen efter det men det har jag inte.

• Cahela

Ang konvalecens efter snitt så kan jag säga att jag hållit igång mer än annars direkt efter mina snitt. Inga lyft men varit otroligt aktiv, detta då båda mina barn haft tuffa starter. Denna gång gick den fysiska återhämtningen jättesnabbt.

• Cahela

Hej,
    Vi är kvar i GBG för eftervård. Har legat inne med honom nu i 9 av 10 veckor. Fast nu har vi honom boende hos oss på patienthotellet som är toppen!
    Ang KS så förstår jag att det vården är ute efter är att det kortsiktigt och långsiktigt är bäst för mamma och barn att föda vaginalt. Huruvida man blir snygg på magen eller inte är helt oväsentligt vilket det kan tolkas som att jag menade var det vården brydde sig om när det gäller att föda vaginalt eller med KS.

Är det någon av er som är gravid nu som gjort fostervattensprov?

• Cahela

Anlo: Det kommer gå bra med två barn. Tänk på oss som varit med om värsta mardrömsstarten men ändå fixat det  med två barn. Vi har inte ens bott hemma utan på patienthotell (kollektiv) i en annan stad. Det blir inte värre än man gör det men ja det är jobbigt med trotsiga småbarn! Just nu är Elsa jättetrött och arg och gör allt för att inte somna. Maken är på sjukhuset med sonen som idag blev sövd för att ta bort infarten han haft på bröstet (tunnelerad CVK). När man får en sån start som vi har fått så ter sig "vardagsproblem" som lyxiga men jag vet mkt väl hur jobbigt det kan vara att få ihop livet ibland även om ingen är allvarligt sjuk. Jag skulle ändå tipsa om att inte oroa dig i förväg för det gör det ännu jobbigare. Varför är du orolig att inte få en tjej? Jag förstår din oro kring om barnet är friskt för det gjorde jag trots att vi gjorde fostervattensprov. Nu visar ju fvp långt ifrån allt men efter vårt KUB-resultat och sedan RUL så var vi rejält oroliga.
    Här nere har jag mött barn med olika diagnoser och sjukdomar och kan efter det förundras över hur många som föds friska! Att ha varit på sjukhus med sitt barn i 9 av dess 10 levnadsveckor sätter sina spår men jag vågar ändå känna ett visst hopp om framtiden.

Imorgon blir vi utskrivna och det är med både glädje och sorg jag åker härifrån. Här som de finaste människorna finns som räddat livet på vår son två gånger!HjärtaHjärta

• Cahela

Räknade efter och det är 11 av 12 veckor vi har varit på sjukhus. Lång tid!

• Cahela

Hej alla!
    Vi är nu hemma sedan den 10 april. Det har varit en intensiv månad sedan dess med att komma tillbaka till "vanliga" livet samt ta igen allt praktiskt som vi inte kunnat göra sedan januari. Emanuel mår nu bra och det känns bra.
    Elsa har dessvärre haft konstant hosta sedan oktober som dock var mycket bättre i GBG. Hon medicinerar för förkylningsastma men det verkar inte hjälpa som förväntat. Krupphosta och hosta i samband med förkylningar. Nu har hon fått penicillin för bakterier som hittades i ett näsprov förra veckan. Förhoppningsvis kan det ta bort mycket av hostan. Det är väldigt sjåigt med två småbarn men mest för att vi aldrig får vara friska. Elsas hosta är verkligen jobbig för alla. Jag springer benen av mig känns det som på dagarna med att lämna på förskola, plocka, städa, ta hand om barn. Maten äts aldrig i lugn och ro för min del men jag vet att allt det här är en period i livet och därför är det hanterbart. Tvåbarnschocken som många pratar om tycker jag inte stämmer för mig iaf. Första gången var jobbigare då jag var mycket osäkrare på allt som förälder även om jag inte är speciellt nojjig av mig.
    Jag passar på att göra saker själv ibland om så för en timme och det är toppen med ersättning som Emanuel kan få då. Jag ammar fortfarande och det fungerar bra. Emanuel växer fint och är en rund och go kille.
    Det är skönt att inte vara gravid och gravidkilona är borta och nu är det "amningströjor" och tights med kjol som är modellen. Sen känner man sig inte riktigt fräsch med alla mjölk som rinner kors och tvärs men det känns igen från förra gången.
    Nu när vi har tre barn de helger och lov som makens dotter är här märks det att vi är en stor familj men det är mysigt. Hans äldsta dotter är en jättefin storasyster och Elsas absolut största idol. Då storasyster är 10 år och har 3 småsyskon så är hon duktig att ta hand om dom. Hon flaskmatar Emanuel och bär runt på honom. Elsa leker hon med så det är jätteskönt! Nu ska jag lägga ut alla Elsas kläder på Blocket vilket är lite vemodigt då man inser hur fort tiden går. Elsa är en stor tjej (lång) och världens gulligaste men också intensiv. Jösses vad man får passa henne ibland då hon är uppfinningsrik. Hon kallar lillebror Mannie och är mån om honom men jag litar inte ett smack på henne så man får alltid vara med. Hon är trots allt bara 2,5 nu så omdömet är inte på topp alltid. Emanuel är snart fyra månader och tiden går fort!

Hoppas ni mår bra, Kram!

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen