• anlo24

Vi på CvL fortsättningen

Godmorgon tjejer!

Hur mår ni i vårvärmen? Hoppas att påsken inbjöd till god mat o mys med familjen. Snart vankas en ny långledighet. Det är ytterligare en pos sak med våren

För egen del mår jag bra. Ja förutom mina krämpor då men dom har blivit en del av min vardag vid det här laget. Skolan avslutades i to. Känns underbart. Vi fick några små justeringar bara som vi ska åtgärda till på må. Sen hoppas jag att vi skickat in det för sista gången Mitt huvudbry nu är att jag gått upp 2.5 kg på 9 dgr. Känns helt galet. Är evt svullen el om det är tjock från underlivet ner mot knäna. Men inget som motsvarar denna viktökning. Magen känns gigantisk nu. Den har också ökat 3 cm under denna tid. Börjar minst sagt se sprickfärdig ut…. Detta oroar mig lite. Jag som nojade över att jag stått lite stilla i vikt ett tag fick som en käftsmäll av detta

Jag har nu 3 v kvar. Känns galet vad fort tiden gått. Känner knappt själv att jag hunnit med. Eller landat i tanken på att vi snart ska bli 4. Men längtar förståss o få träffa den lille.

Har åter fått en liten svacka med sömnen. Vaknade kl 04 även igår. Inatt har jag kissat 4 ggr på de 5.5 t jag sovit. Brukar inte kliva upp när jag vaknar så tidigt med idag var jag så hungrig...

Sköt om er tjejer och ha en toppendag i solen! Kram

• anlo24
    Piken skrev 2014-05-03 20:50:08 följande:
    Hej aalesammen, hoppas ni mår bra. Anlo, låter härligt att skolan är avklarad. Är det någon vidareutbildning som du gått? Jag har oxå gått upp kavinartat, nu senast 3kg på fem dagar. Undra om det är farligt? Fötterna mina är som klumpar, fingrarna som prinskorvar är tom uppsvullen i ansiktet. Enda positiva är att rynkorna slätar ut sig :) Men nu är det inte långt kvar, längtar. Ska till läkaren på måndag på uppföljning av uvi, förlängning av sjuksrkivning och ska i samband med det fråga om den svullnaden som nu breder ut sig. Hur är det med dina sammandragningar nu? Sover oxå sjukt dåligt, försöker sova ikapp på dagen, men det är inte alltid det fungerar. Cahela, Är ni hemma nu? Hur mår ni? Ha en fortsatt trevlig helg/ Piken
    Det är en fördjupningskurs inom intensivvård som är min specialitet. Fick klartecken idag att nu är allt klart o godkänt. Obeskrivligt skönt Har gått in i en stark boa period nu. Dock räcker inte tiden till för allt jag vill göra..

Jag tycker nästan det låter som du gränsar mot havanskeskapsförgiftning. Hur mår du annars? Vad sa dr idag?
    Blev du helt sjukskriven nu? El ska du ta ut föräldrardagar? 

Jag har fortfarande mkt sammandragningar. Vissa ganska onda men så har det varit länge nu så det är inget nytt. Min mage har börjat sjunka. Var till BM idag. Sista besöket. Fortfarande lågt BT 90/45. Hb 119. SF mått 33 cm. Ska på inskrivning inför snittet på tis nästa v. Känns helt galet vad fort tiden går...

Hur mår ni andra tjejer?

Kramar
  • anlo24

Hej Cahela. Vad glad jag blir att höra att ni är hemma igen och att Emanuel mår bra. Känns helt sjukt att han redan har blivit 4 månader. Gud vad fort tiden går… Låter jobbigt med lilla Elsa. Hoppas att hon blir bättre nu när hon får antibiotika. Medicinerar hon bara för astma när hon är förkyld? Låter som hon kanske skulle behöva mera mediciner. Förstår att detta är jobbigt för henne o er. Man vet ju själv hur jobbigt det är med hosta. Är hon en glad tjej annars som äter o sover bra?

Låter underbart att gravidkilona är borta. Jag längtar till jag får tillbaka min kropp. Iaf denna stora mage o alla krämpor. Sen lär det nog dröja innan man är i form igen. Just nu är man som en flodhäst. Jag har fått tillbaka min foglossning igen. Så knasigt att den ska komma nu igen på slutet. På måndag har jag 1 v kvar till snittet. Så nu är det inte lång tid kvar Känns med lite skräckblandad förtjusning. Arvid har varit hemma från dagis denna vecka med feber så vi myser för fullt på dagarna. Han hjälper mig med att förbereda hemma för bebben. Han frågar varje dag om lillasyster kommer snart. Han vill att bebisen ska sova på hans rum o att han ske ge henne välling. Tyvärr kommer han nog bli lite besviken när han ser att hon inte kan leka

Min oro har lagt sig lite men det som är kvar nu är hur vi ska tackla att han fortfarande kommer på natten o vill sova med oss. Han gör det inte varje natt utan det kommer i perioder och han är lite känslig vid förändringar. Så det kommer nog komma även nu. Och då är det bara jag som gäller. Han är fortfarande så mammig. Vill inte ha honom i sängen samtidigt med lilla bebisen och det gör jätteont i mammahjärtat om han ska bli bortstött. Sover han nere med Mattias i gästrummet så kommer Mattias så långt i från mig. Och jag lär ju behöva lite hjälp iaf i början när jag är nysnittad… Hur gjorde ni?

KRAM 

• anlo24
    Piken skrev 2014-05-15 12:38:49 följande:
    Hej tjejer, ska snittas imorgon pga högt blodtryck. Lite läskigt samtidigt vill jag inte att det blir värre med trycket och ett akut snitt.
    Hej Piken. Högt BT låter läskigt. Skönt att dom förlöser dig tidigare. Samtidigt som jag kan tänka mig att det är lite omtumlande. Jag antar att du är två barns mamma nu då Uppdatera oss när du får ork o tid. 

Stor kram <3
  • anlo24
    Piken skrev 2014-05-17 05:25:34 följande:
    Hej, igår kom hon, med hjälp sv snitt. 8.20 på morgonen, ca 3,7 kg o 51 cm lång. Verkar vara en nöjd tjej med stort sugbehov. Har lite ont men var uppe på benen igår redan.

Stort stort grattis till ert lilla mirakel!! Hon verkar vara helt perfekt Skönt att höra att du också mår relativt bra. Hoppas att ditt blodtryck är under kontroll också. Så glad för er skull. Stor kram till hela familjen! ♥
  • anlo24

Hej tjejer! Igår föddes äntligen vår lilla tös. 3350 g och 49 cm lång. Det gick jättebra. Det ända som grusar mi tillvaro just nu är mina smärtor. Tål inte typ Voltaren eller Citodon. Igår fick jag Alvedon och nån enstaka tbl Ketogan vilket var på tok för lite. Hade jätteont i natt och i morse. Dr som kom idag sa till barnmorskan att Alvedon är på tok för lite. Fick då Ketogan igen och fick ett nytt liv. Provade sen Ipren och fick värsta magkatarren. Så nu har jag två olika typer av magont i stället... Dr vill inte skriva hem mig med Ketogan imorgon då det är för starkt. Så sitter lite i rävsaxen nu. Vill verkligen hem då. Arvid har fått feber, hosta och förkylning. Så himla typiskt. Han som är sjuk så sällan. Känns lite olustigt av den anledningen att åka hem. Håller tummarna för er att ni mår bättre snart. Hör av mig mer när jag får tid. Tänker på er!! Stor kram

• anlo24

Hej. Det är bara bra med oss. Mitt onda visade sig vara ryggskott så det var inte "bara" snittet som gjorde så ont. Har varit till naprapat två ggr så ska dit igen i morgon. Är absolut på bättringsvägen. Men det var ingen go komb med att vara nysnittad o försöka få till amning etc. Annars känner jag mig pigg. Eftersom min förra förlossning var så jobbig o att jag förlorade mycket blod då känns denna som en baggis jmf vis. 

Min amning fungerar inte så bra. Jag tyckte det kändes som jag hade mera mjölk denna gång och hon var ganska nöjd. Behövde inte ge ersättning efter varje mål. Men hon hade bara gått upp totalt 22 gram på 4 dgr. Så nu ger jag ersättning efter varje mål. Funderar fram o tillbaka på om jag ska sluta helt att amma. Samtidigt känns det som ett jobbigt beslut att ta. Vill ge henne samma amning som med Arvid… Ammar med amningsnapp. Hon får inte rätt tag om bröstet o suger då fel vilket ger mig blåsor. Jag måste amma båda brösten varje gång för att jag har så lite mjölk så jag tycker det är lite meckigt att behöva ha amningsnappen. Hon somnar ofta när jag ammar o matningarna blir väldigt långa. Och jag känner att det tar så mkt "onödig" tid med Arvid. Jag vet att jag har så lite mjölk att erbjuda ändå. Hon behöver matas var 3:e timme pga sin dåliga viktuppgång. Men det är svårt. Hon är ofta väldigt trött då. Matningarna tar ca 1 t o räknar 3 t på det så det blir var 4 timme i verkligheten. På natten har jag slutat amma för då sover hon bara vid bröstet o matningen blir väldigt långdragen. 

Omställningen med ett syskon har varit ganska jobbig. Som jag befarade… Men det känns som det vänt lite. Jag har varit otroligt känslosam ang detta. Jag har nog haft lika stor, om inte större, separationsångest. Tycker att det är urjobbigt att jag inte har samma tid för Arvid. Han blev stor över en dag känns det som. Lillasyster tar mkt av min tid o jag saknar tiden med honom när vi kunde sitta o mysa. Men jag antar att detta är en del av att vara 2 barns morsa.

Låter jobbigt med att du förlorade mkt blod. Är det pga din blodförtunnande medicin eller tillstötte det ngt annat? Du kan absolut känna av huvudvärk av detta. Viktigt är att du dricker mkt och äter bra. Tar du ngt järntillskott?

Kram <3

• anlo24
    Tack för dina råd Cahela! Mkt uppskattat!

Jag var till BVC igår o vägde igen. Då hade hon bara gått upp 35 g på 4 dgr. Så hennes råd var att amma bara från ett bröst i 10 min o sen flaska. För att hon inte ska bli så trött. Så det stämmer bra överens med det dom sagt till dig. Jag har fick rådet förra ggr att amma från båda brösten från amningsmott men det har inte fungerat med denna tös. Hon blir bara trött istället. Jag fick en liten amningssvacka igår. För efter att vi varit där så ammade jag inte o då åt hon 80-100 ml ersättning varannan timme. Känns mer som min amning förstör... Mina bröst har inte mått så bra av detta... Spänner o gör riktigt ont inne i bröstet. Som kraftig ilande smärta. Jag är bröstop o gjorde en förminskning så den lilla mjölk jag har finns mest ytligt runt bröstvårtan. Varit vaken 3 t inatt för att det gjorde så ont. Ammade lite i morse. Hoppas att detta går över. Vet inte vilken fot jag stå på. Om jag ska sluta amma helt eller om jag ska fortsätta med upplägget ovan. Känner mig ganska låg just nu när brösten gör så ont. Har ny tid för vägning på må. 
  • anlo24

Jag har bestämt mig för att sluta amma. Har inte ammat ngt mera sen i lö morse. Fortfarande ont i brösten. Småläcker lite ibland. Hoppas att det släpper snart. Hade hembesök av BVC ssk igår. Och hon hade gått upp 260 gr sedan i fre o efter att jag slutat med amningen. SÅ jag kommer att fortsätta på detta spår. Hon väger nu 3460 gr o vi behöver inte väcka henne för mat längre. Så himla skönt. Hon styr detta själv nu o äter ca var 3-3 1/2 timme. Hon har fått lite rundare kinder o är mkt piggare. Däremot blir jag lite ledsen att jag inte fick råden att inte amma så länge per bröst. För jag sa på återbesöket hur våra matningar ser ut o jag fick träffa en bm där som tidigare jobbat på amningsmott. Hade jag följt dessa råd som ni fått så hade hon kanske inte blivit lika trött o jag hade kunnat fortsätta att delamma. Men nu är gjort gjort o jag får försöka att förlika mig med att jag inte kommer att delamma denna gång. 

Jobbigt Piken att lillasyster kräkts så mkt. Min granne har samma problem. Hennes dotter är 6 v. Hon har massor av mjölk o flickan sväljer mkt luft men det har blivit lite bättre. Hon har börjat med napp för att hon har stort sugbehov. Hon skenar också i vikt så det är inte mat hon behöver. Efter detta så kräks hon mindre. Hennes mjölkprod har stab sig lite också. Jag hoppas att de ordnar sig för er!! Skönt att veta att hon går upp i vikt iaf. 

Att få syskon har varit en omställning för oss alla. Jag är inte lika känslosam längre så det har nog landat lite i mig också. Och Arvid känns tryggare o lugnare. Han har börjat gå på dagis igen. Det har fungerat bra. 

Kram på er!

• anlo24

@Piken Hur mår lillan? Vad heter lillasyster Är hennes magknip bättre?

Lilla Svea har gått upp bra i vikt. Idag väger hon 3730 gr. Kinderna börjar bli lite fylligare och det gäller även armar o ben I helgen har min mamma varit här. Hon har tagit barnen på morgonen så vi har fått sova ut. Så himla lyxigt. Hon bor 35 mil bort så vi kan inte ses så ofta vilket förstås är trist. Men får försöka att få till lite fler träffar i sommar. 

@Cahela Hur mår du o familjen? När går maken på semester? Har ni nga semesterplaner eller blir ni på landet?

@Pemberly Hur mår du och magen När har du BF?

Kramar till er alla

• anlo24
    Pemberly skrev 2014-06-10 21:53:52 följande:
    Jag har bf 30/8 så det är ett tag kvar. Jag har dock haft en del förvärkar senaste veckan och för några dagar sedan kom de regelbundet och gav inte med sig av vila så då var jag in på förlossningen på kontroll. Som tur var var tappen inte påverkad
    Förvärkar är jobbiga. Jag har haft det vid båda grav. Skönt att tappen inte var påverkad. Jobbar du fortfarande? Låter som du kanske skulle må bra av att gå ner lite i tempo. 
  • anlo24

Hej tjejer. Jag hoppas att  ni har det bra! Jag har en kompis som gör ivf i Köpenhamn. Hon har nga misslyckade ivf bakom sig och skall prova Prednisolon denna gång på eget bevåg. Men jag kommer inte ihåg hur upplägget ser ut. Trodde att jag hade skrivit upp det men icke. Är det någon som vet när man börjar, hur länge man äter det och vilken dos? Skulle vara så tacksam för denna hjälp. 

Piken och Cahela. Hur mår ni?

Stor kram 

• anlo24

Minnet är inte det bästa. Det är Trombyl jag menar. Tar man det samma dag som ÄP eller dagen efter? Tacksam för svar!

• anlo24
    Piken skrev 2014-06-25 23:17:27 följande:

Jag har för mig att man börjar samma dag, tror jag hämtade ut mina mediciner i falun och tog dom sedan o bilen på väg hem.

Här är allt bra, jag börjar acceptera att jag har fått ett "skrik och kräkbarn" älskar henne massor, men skriket gjotde att jag kände mig otillräcklig. Kräket har jag fortfarande inte kontroll på, det kommer när som, var som och luktar. Hur har du det?

Tack för svaret!  

Lilla pluttan då. Så jobbigt för er! Förstår att du känner dig otillräcklig. Jag känner samma sak. 

Svea hade ont i magen o skrek i lö-må kväll. Ville äta massor o spydde. Var på BVC i tis på 6 v kontroll o då sa ssk att det lät som magont. Har bytt ersättning nu till Babysemp Lemolac som är lite mera lättsmält. Men det är sjukt svårt att rengöra flaskorna efteråt. Bildar en kletig hinna inne i flaskan. Så idag försökte vi med den vanliga ers igen o då har hon småätit och gråtit så vi får byta tillbaka till den igen. Efter detta paket tänkte jag prova NAN Sensitive. Och efter det utvärdera vilken som passar bäst. Vi har också börjat med napp. Lite ovant eftersom Arvid inte tog nappen. Men man lär sig nog det också. Annars är det bra med oss. Svea väger nu 4.6 kg o är 54-55 cm lång. Hon har blivit starkare i nacken och lyfter på huvudet och börjat ge svarsleenden. Superkul med lite respons

Kram
  • anlo24

Hej tjejer! Med oss är det bara bra. Förutom att min kropp fortfarande vilt protesterar. Har fortfarande mkt krämpor, kan bara gå kortare sträckor. Blandning mellan foglossning, ond höft och ont i lederna/musklerna. Har börjat "träna" lite smått på SATS. Cyklar 10 min och kör rodd 4-5 min. Mkt skör balansgång. Men det känns ändå bra att jag kan göra det lilla. Lämnar in Svea på mini SATS och det funkar bra Svea är en pigg och glad liten tös. Vi är så glada för henne Vi ses jättegärna!! Vore så himla kul. Hur är det med er? Kram

• anlo24

Jag har dessvärre också blivit förkyld. Krya på er! Vi bokar in ett nytt försök snart igen

• anlo24

Hej tjejer!

Nu var det längesen vi hördes Hoppas att julen varit bra och att ni o familjen mår bra. 

Hur är det med dig Cahela? Trist att läsa men jag förstår att det tar stopp nånstans.

Hur mår du/ni Pemberly? Hur gammal har din son blivit?  

Kul att höra ifrån dig Piken! Låter som du har en aktiv liten tös Tycker mig känna igen Arvid i din son. Men han är superlugn om man är med honom själv och speedar upp sig när han är med Svea. Är nog ganska avundsjuk på henne. Rädd att han ska missa något känns det som. Lätt att man hamnar i en ond cirkel av gnäll o tillrättavisning. 

Förhoppningsvis så kan tösen din sysselsätta sig lite mera när hon blir äldre. Fast då o andra sidan så börjar dom bli mera rörliga o kräver passning 24-7. Inte helt lätt.

Svea är som Arvid var, kinkig med maten. Haft det lite tufft med det. Men det verkar som att hon inte vill ha puremat utan mer "vanlig mat". Gillar inte burkmat. Favorit just nu är kalvsylta o mosad potatis med smör. Vi misstänkte ett tag att hon inte tålde gluten då hon fick ont i magen av det men nu har vi börjat igen o det verkar gå bra. Skönt för hon gillar pasta o bröd. Vi ska till Thailand i feb o hennes matsituation gör mig lite orolig. Blir nog svårt att få i henne burkmat samtidigt som man vara lite restriktiv med deras mat. Men vi har en månad till på oss att prova oss fram. 

Vore så kul om vi kunde få till en träff här framöver. Hur ser det ut för er?

Må gott!! Kram på er!

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen