Marvin skrev 2013-04-08 12:04:50 följande:
Tack för ditt svar!! Det känns så bra, för det känns lite som vi känner varandra. Och till en liten del gör vi väl det. Jag har skrivit många sms till mina tjejkompisar och syskon, men ingen som jag direkt vill prata med. De förstår ju ändå inte rikigt. Har iofs en kompis här som gjort IVF och har en son som är lika gammal som Simon och så har hon en liten flicka också. Ska nog se om vi kan ses och prata lite. Är nog viktigt att prata av sig lite med någon som vet!!
Jag förstår inte rikigt hur ni orkade 6,5år!! Det måste också blivit väldigt dyrt?
Hur gammal är din flicka nu? 1,5 år? Elsa, var det väl?
Hur har det gått med blödningar? Skulle de inte kolla upp det på dig? Jag har von Willebrands sjukdom i mild form och pga de medicinerna måde jag otroligt dåligt efter ÄP. Och även när jag ska ta dem vid mens. Förra mensen fick jag läggas in för jag blödde massor trots cyklokaprontabletterna. Jag vill minska det genom kanske spiral men det känns inte så bra att göra det, då kan man ju inte ens utnyttja hemmaförsök, även om det kanske är lönlöst.
Ja, det där med att prata med folk i vänkretsen har aldrig varit något för mig. för jag har känt det så jobbigt. Alla mina vänner har haft lätt att få barn så de har inte haft samma svåra väg och därav jobbigheter med barnförsök.
Jag började försöka få barn när jag var 30 (med min dåvarande), vi hann med fyra insem och en IVF, sen kom han på att han inte ville ha barn på X antal år. Han ville inte att vi skulle gå isär men för mig var det oundvikligt. Jag ville inte vänta tre-fyra år och sen fortsätta IVF-försök...Vi gick isär och jag träffade snabbt min nya man. Han hade ett barn sen tidigare så när vi inledde barnförsöken var det på olika villkor. Jag som barnlös och han som förälder. Det har gjort att vi gått igenom de här fyra åren av försök (som det blev) på olika vis...Jag som desperat längtande och han som pappa. Det var väldigt jobbigt att se honom sitta och mysa med sitt barn i hans knä, när vi haft misslyckade försök. Dock har livet som bonusmamma gett mig en möjlighet att få vara "mamma" och leva "barnliv". Jag tror att det gav mig mycket styrka till att orka fortsätta kämpa på.
Sen trodde läkarna alltid på mig och jag tänkte att så länge de tror på oss så ska jag kämpa på..
Tillslut kom det där efterlängtade plusset och då lade jag mig försöken bakom mig. Inte alla minnen av misslyckande men själva försöken med sprutor mm släppte jag snabbt...
Igår började jag spruta inför ett nytt försök. Jag hoppas såklart på att kunna få ett syskon till Elsa men jag vet inte hur länge jag vill kämpa. Hon tog många försök och då hade jag ändå åldern för mig. Nu känner jag mig väldigt mättad på försök...Jag vill leva och njuta av Elsa och att vara mamma och inte fastna i bebisförsök igen...Det är inte alls på samma sätt med syskonförsök som första barnet försök. Det vill jag bestämt hävda och sorgen att misslyckas när man inte har barn är på ett helt annat sätt än när man har barn.
Vi har lagt ut 120 000 på försök och nu rasslar det till med 30 000 igen...Nog önskar jag att jag slapp fortsätta lägga ut allt detta men det är bara att gilla läget. Jag kämpar på ett tag till...sen får vi se.
Elsa är 1,5 och en alldeles fantastisk (såklart:=)) liten tjej! Jag kan bryta ut i tårar av lycka ibland när jag håller henne, just för att jag tänker på åren av försök och den längtan jag hade då. Jag förstår precis vad jag längtade efter och det är så underbart att vara mamma som jag visste att det skulle vara. Dessutom hade jag alltid (sen jag var 15 år) velat ha en liten Elsa.
Jag gjorde en koagulationsutredning efter min förlossning och de hittade inga avvikelser.
Jag kan fortfarande få rysningar när jag tänker på förlossningen och hur hemsk den faktiskt var. Precis efter att Elsa var född mådde jag ohyggligt dåligt pga förlossningen. Min omgivning orkade nog inte riktigt med det och ville snabbt släta över det (upplevde jag) med att : det gick ju bra.
Det gjorde det jobbigare för mig och jag ältade det mest med min man som inte slätade över det. Han sa igår kväll att han har en oro (om jag skulle bli gravid) att samma sak skulle hända igen. Den oron har jag också och skulle jag bli gravid igen så skulle jag få gå till psykolog för att få hjälp att hantera den. Jag hamnade trots allt i en väldigt hemsk situation och tacksamheten för att både två överlevde är så stor. Den kommer jag alltid ha med mig. En nära döden upplevelse förändrar en och hos mig har det gjort att jag är mer tacksam för livet eftersom jag fått erfara hur snabbt det kan ändras.
Min mens har blivit mer regelbunden efter förlossningen och blödningarna rikligare men de var så sparsamma innan att det här är nog mer normalt. Förut hade jag spottings, det har jag inte längre.
Kram och hoppas du har en fin helg!