• anlo24

Vi på CvL fortsättningen

Känns så deppigt nu. Pratat med kliniken o tidigaste tiden nu för ÄP var v 39.

Bad om mitt resultat från denna beh. Och det 6 celliga ägget jag fick tillbaka hade 7,5 av 10 p. Min grav chans låg på 15-25%. Förstår inte varför Oddvar var så pos denna omgång då? Känns lite falskt som att han var så pos denna omgång. Mina chanser låg på 40-50% första IVF:n. Hade varit bättre att veta om grav chanserna då hade jag inte haft så höga förhoppningar på denna omgång. Känner mig lite lurad.

De ägg som frystes ner var ett 5 celligt o de två andra var 7 celliga. Men han sa att det var så pos att mitt ägg som jag fick tillbaka var 6 celligt att det var ovanligt att ägget hunnit dela sig så mkt på 2 dygn. Fryses inte äggen ner direkt efter ET eller väntar dom ett tag?? Hur kunde de delat på sig så mycket? Ssk kunde inte se vilka poäng dessa celler har.

Nu lutar det mot ett FET i aug. Att vänta så länge som sept känns overligt långt borta. Usch vad jobbigt detta blev... :(

• anlo24
    Susie skrev 2010-06-21 19:38:58 följande:
    Anlo,
    MÅNGA STYRKEKRAMAR!{#emotions_dlg.flower}
    Gud va tråkigt!   Förstår att du känner dej deppad och besviken! Jag förstår fortfarande inte riktigt hur de räknar de där chanserna osv....Och vad det innebär med ett 7-celligt, 6-celligt embryo, att chanserna skulle vara större då liksom för att det velat dela sig mera....Jag trodde 4-celliga embryon var topp och det man sökte? Dessutom fattar jag inte varför ni "bara" skulle ha fått 15-25% chans? Har inte ni haft uppåt 50% förrut vid tidigare försök???! (nu såg jag det)
    Eftersom er chans låg lägre nu och ni redan vet att de inte är fyrcelliga, om det nu är bättre? Hade ni 4-celliga första IVFn? Jag vet inte men jag vet at jag ABSOLUT hade gjort ett färsk försök och INTE bytt bort det. Däremot hade jag om det fanns tid, gjort så som vi gjorde.......betalat för ett FET innan nästa färsk för att tiden kändes så hemskt pressande och långt till nästa försök. Du får fundera lite gumman, men ring annars Oddvar och fråga om en mer tydlig redogörelse och jämförelse och han kanske kan råda dig till hur du ska göra.
    STOR KRAM!
    Jag förstår själv ingenting. Oddvar sa till oss att det var så bra att ägget hunnit dela sig mer än förväntat. han sa att det är ingen definitiv gräns när på dygnet de delar sig. Han berättade att de delar sug i ojämt antal i början. Dvs 3-4-5-6 osv. jag har läst på ett annat ställe att det inte är bra om ägget delar sig för snabbt heller. Vet dock inte hur fort dom menade med det.

Ssk sa idag att det är inte bara antal celler som är det avgörande utan  bla också hur kärnan ser ut o hur det ligger mot varandra osv. Hon var inte så duktig på just det utan isf var labpersonalen eller dr dom som kunde svara bäst på dom frågorna.

Mitt ägg hade 7,5 av 10 möjliga poäng så det måste ha varit det som drog ner mina grav chanser. Antar jag. Det är det ända jag kan komma på.
    Vår första ivf så var alla ägg 4 celliga o det vi fick då hade 10 p. De två vi frös hade 9.1 p. Och ett av dom har jag använt.

Tror du att de ägg som frystes inte är så bra eftersom dom har fler celler??

Ssk har lagt en lapp till Oddvar att jag vill bli uppringd. Han kommer att jobba lite i sommar för att göra VUL på de som blivit gravida. Han var inte där denna vecka iaf.
  • anlo24
    pp08 skrev 2010-06-21 20:08:19 följande:
    Anlo: jag hade 4-cellligt 10p embryo vid IVf1 och även vid IVF2 och blev inte gravid då. Vid sista (3e) IVF valdes det embryot som såg bäst ut (hade 3 att välja) och precis innan återföringen delades den till 5-celligt; jag blev gravid då. De andra 2 finns nu i frysen.

När det gäller delningen och frysningen, så låter de dela/växa alla embryo tills det är dags för återföring, inte förran då väljs det bästa embryot för att sätta in. De andra bedöms då om de är av tillräcklig bra kvalitet för att frysas in (tror att det krävs 9, 10 poängare för infrysning). Så det betyder att de frysas in samma dag som ET, men bedömingen är en tidsfråga. Tex mitt embryo var ju 4-celligt när det valdes ut, men redan 5-celligt när det var klart för att suga upp i sprutan och visades för mig på skärmen.
    Det jag inte förstår är att han sa att ett ägg hade 6 celler. Då lät det ju inte så att det fanns fler ägg med så många celler. Men de som frystes ner hade alltså ett 5- och två 7 celler. Hur kan de hunnit dela sig så fort?? De var ju bara dag 2. Eller kan det vara så att de lät dom odla en dag till och frös dom på dag 3. Då ska det vara 8 celler om jag förstått det rätt.
    jag frågade ssk om det. Att det kanske inte var bra att dom hunnit dela sig så mkt. men hon sa bara att det fryser bara ägg som det tror att man har grav chans på.
  • anlo24
    tjenarehejsan skrev 2010-06-21 23:03:09 följande:

Kan man få byta färska mot frysförsök??? Jag har 12 ägg i frysen, har nu 2 färska försök o ett frys kvar som är betalt. Får veta i augusti om jag ska göra en fet el färsk

Ja i ditt 3 pack får du byta en färsk mot två FET. Sen vet jag inte om det finns nån gräns eller om man får byta flera ggr i 3 packet.
    Just nu har dom lång kö på färsk försök efter sommaren. Nu var första lediga tiden v 39.
    Men hon sa också att det kommer nog att vara ungefär samma status när dom öppnar igen efter sommaren eftersom dom snart stänger.
  • anlo24
    Dahlia79 skrev 2010-06-22 13:41:45 följande:
    Hej tjejer!
    Stor kram till alla som behöver det!

Men jag läste nåt intressant här ang norrmannen... Att han låter så himla positiv trots att chanserna är ganska låga. Jag blev skitförbannad på honom för snart 2 år sen när han stog och pratade om hur bra chanser vi har och att jag redan var i min graviditet när jag får tillbaka ett ägg. sen visade det sig att det vi fick tillbaka endast hade 15% chans att bli nåt. Gissa om jag blev rasande på dem! Efter det har jag haft noll förtroende för honom.

Men iaf, jag har pratat med Janne idag och vi ska göra ett FET när de öppnar igen. Han ska skicka hem pergotime och provera så jag kan få till en ägglossning. sen fick jag bestämma själv när jag ska ta dem så det passar våran tidsplanering i sommar.
    Men han hade ingen förklaring till alla mina tidiga mf och verkade heller inte så intresserad att ta reda på varför... *suck*

Vi ska göra två till fet på Linné max, efter det funderar vi på att byta till Falun som är mer villiga att medicinera mot missfall.
    Det var till mig han sa så. Fick reda på igår att vi hade 15-25 % grav chans denna gång. Det borde han väll ha vetat när vi kom dit för ET. Han var så pos till detta ägg. Jag gillar inte att få falska förhoppningar. Jag vet i mitt jobb att vissa läkare inte vill ta bort hoppet o därför inte alltid berättar hela sanningen. Men så vill inte jag ha det.
    Hoppas nu verkligen att han ringer upp mig i sommar, helst så snart som möjligt. Det snacket är nog bra i början av ivf försöken men sen har man ju satt sig in i detta o då tror jag att de flesta vill veta hur det ligger till. Vi är ju väldigt insatta eftersom vi pratar mkt med varandra här på FL.

Hoppas verkligen nu att du kommer att lyckas på din FET till hösten. Du är stark som orkar komma igen o igen. Det visar hur stark önskan är att få barn.

Kramar till dig
  • anlo24
    pp08 skrev 2010-06-22 21:52:27 följande:
    Jag läste nyss i tråden att det är kö för färsk försök efter sommaren; hur är det met FET? Är det kö där också?  Vi har 2st. embryo i frysen och om vi inte har lyckats med hemmaförsök till efter sommaren kommer vi att göra FET för syskonförsök.

Lilltjejen är nu exakt 1år och vi vill inte vänta för länge med syskon eftersom klockan tickar på för min del. Skulle inte heller de två i frysen klarar sig, måste vi satsa och betala färskförsök igen.
    Det verkade gå bra att göra FET när jag pratade med dom. Men det brukar vara så att om det krockar med många färskförsök så kan det bli att man blir nekad FET. Det vet man när man ringer in när man fått omslag på ÄL stickan.
  • anlo24
    Susie skrev 2010-07-01 12:46:08 följande:
    Hej tjejer! Kikar in lite snabbt....
    Har ett ganska jobbigt illamående som ökat och som tar musten ur mej så därför ska jag försöka att bara slappa så mycket jag kan eftersom jag inte jobbar nu.

Myran, Snart är det ju dags för dig!!!! Ska följa dig när du startar och hoppas så att det ska ge med sig! Kram!

Anlo, hej gumman! Hur går det med planen för färskt eller FET?

Loppi STORT GRATTIS!!!!! Jag vet precis hur du känner, vi är såååå lyckliga för vår dotters skull att hón äntligen inte ska stå ensam och titta ledsamt på sina vänner med syskon.
    Lycka till! JUag e såå glad att CVL hjälpt oss och er och alla andra här inne som snart ska få sina bebisar med!
    Hej tjejen. Kul att höra ifrån dig. Låter dock jobbigt med illamående. Men det kanske man tar efter allt slit :)
    Skönt att du får lite sommarledigt nu så du kan samla krafter. Vad händer för dig härnäst nu? Nga kontroller? Vilken vecka är du i?

För egen del så har inte Oddvar ringt upp ännu. Men jag har bestämt mig för ett FET iaf. Vi har ju ett 4 celligt ägg kvar sen första. Samt ett 5- och två 7 celliga. Min sambo tycker att vi ska kämpa för att få två ägg tillbaka. jag däremot är lite velig är nämligen så rädd för att få tvillingar... Min syster har två pojkar o inte har inte varit en lätt match. Och vi bor 35 mil från våra föräldrar så jag blir lite nojig. Haha.
    Sen vet jag inte om vi kommer att byta ut färska mot två FET eller om vi bet extra emellan. Det får samtalet med Oddvar utvisa.

Just nu har jag börjat testa med ÄL stickorna. Känns egentligen ganska meningslöst men men.

Kram kram
  • anlo24
    myran6801 skrev 2010-07-02 09:29:53 följande:
    Har en fråga tjejer, jag hämtade ut mitt spray igår eftersom jag är på landet tills spraystart och jag ville inte riskera att apoteket inte har den inne när jag är tbx. På infolappen från CvL står att man ska förvara alla mediciner i kylskåpsdörren. Så jag ställde sprayen där. Men nu i efterhand undrar jag om jag gjorde fel för på förpackningen stod det "förvaras i rumstemp, ej över 25 grader, får ej frysas". Tror ni det är OK att de står där i kylskåpsdörren?????

Många stora grattiskramar till er som fått Plus.
    Gör som Embla säger NJUT, det är ni alla värda!!!!!

Soligiga hälsningar Myran
    Det tror jag är helt ok. Det är ingen risk för att den kommer att frysas i kylen. Men om du fortfarande är hemma så skulle jag ställa in den i ett skåp el dyl med tanke på värmen. Och inte ha den i kylen.

Ha en skön sommar o slappa på landet.

Vi hörs av med nya krafter.

Kram kram
  • anlo24

Hej tjejer. Hur har ni det?

Själv väntar jag på min ÄL. Har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med. På CD 11-12 började jag få synliga blodkärl på bröstkorgen o brösten. Detta är helt normalt för mig. Hade som ägglossningssmärta i må o tis förra veckan i smb med detta. Men hittills inget utslag på ÄL stickan. Och ingen temp stegring.  I sö o idag har jag haft två attacker av illamående. Det jag undrar över är om Progresteronet stiger trots att man inte får ÄL. Idag CD 19. Efter förra IVF:n fick jag ingen ÄL utan mens efter 24 dgr.

Kram till er alla {#emotions_dlg.flower}

• anlo24
    Marvin skrev 2010-07-06 21:54:43 följande:
    Hmm...har du någongång fått utslag på ÄL-stickan? För jag har, innan vi fick veta att vi var tvugna att få hjälp, testat ganska mycket med ÄL-stickor men aldrig fått något utslag...kan det vara så att vissa ÄL inte registreras?

Hoppas ÄL kommer!!
    Ja jag brukar få utslag. Har vid två tillfällen inte fått utslag. Ena ggr var förra sommaren o nu efter förra ivf:n i mars. har iof inte testat varje mnd men verkar inte ha nga problem med äl.
    Kommer att testa imorgon också sen tror jag att jag ger upp denna mnd.

Hur är det med dig?
Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen