Susie skrev 2010-06-21 19:38:58 följande:
Anlo,
MÅNGA STYRKEKRAMAR!
Gud va tråkigt!
Förstår att du känner dej deppad och besviken! Jag förstår fortfarande inte riktigt hur de räknar de där chanserna osv....Och vad det innebär med ett 7-celligt, 6-celligt embryo, att chanserna skulle vara större då liksom för att det velat dela sig mera....Jag trodde 4-celliga embryon var topp och det man sökte? Dessutom fattar jag inte varför ni "bara" skulle ha fått 15-25% chans? Har inte ni haft uppåt 50% förrut vid tidigare försök???! (nu såg jag det)
Eftersom er chans låg lägre nu och ni redan vet att de inte är fyrcelliga, om det nu är bättre? Hade ni 4-celliga första IVFn? Jag vet inte men jag vet at jag ABSOLUT hade gjort ett färsk försök och INTE bytt bort det. Däremot hade jag om det fanns tid, gjort så som vi gjorde.......betalat för ett FET innan nästa färsk för att tiden kändes så hemskt pressande och långt till nästa försök. Du får fundera lite gumman, men ring annars Oddvar och fråga om en mer tydlig redogörelse och jämförelse och han kanske kan råda dig till hur du ska göra.
STOR KRAM!
Jag förstår själv ingenting. Oddvar sa till oss att det var så bra att ägget hunnit dela sig mer än förväntat. han sa att det är ingen definitiv gräns när på dygnet de delar sig. Han berättade att de delar sug i ojämt antal i början. Dvs 3-4-5-6 osv. jag har läst på ett annat ställe att det inte är bra om ägget delar sig för snabbt heller. Vet dock inte hur fort dom menade med det.
Ssk sa idag att det är inte bara antal celler som är det avgörande utan bla också hur kärnan ser ut o hur det ligger mot varandra osv. Hon var inte så duktig på just det utan isf var labpersonalen eller dr dom som kunde svara bäst på dom frågorna.
Mitt ägg hade 7,5 av 10 möjliga poäng så det måste ha varit det som drog ner mina grav chanser. Antar jag. Det är det ända jag kan komma på.
Vår första ivf så var alla ägg 4 celliga o det vi fick då hade 10 p. De två vi frös hade 9.1 p. Och ett av dom har jag använt.
Tror du att de ägg som frystes inte är så bra eftersom dom har fler celler??
Ssk har lagt en lapp till Oddvar att jag vill bli uppringd. Han kommer att jobba lite i sommar för att göra VUL på de som blivit gravida. Han var inte där denna vecka iaf.