• anlo24

Vi på CvL fortsättningen

Embla82 skrev 2010-08-19 09:49:15 följande:
    Myran, härligt att det blir sprutstart ikväll!! Det är inga problem att du blöder fortfarande, du kan börja med sprutorna i alla fall. Så gör man ju på korta metoden, då börjar man på mensdag 2 eller 3.

Anlo, jo det blir ju lite högre risker med att få två ägg tillbaka. Och jag har för mig att dom sa att chansen bara ökar med några få % - ca 3-5 om jag minns rätt (men jag har rätt dåligt minne). Så mitt sista försök så tyckte läkaren att det var som att bränna två chanser i en genom att sätta tillbaka två.
    Hej Embla.

Kul att se dig här :) Mår du bra?

Jag känner mig lite trög. Men vad menade dr med att bränna två chanser i en?
  • anlo24
    Embla82 skrev 2010-08-19 10:07:09 följande:
    Ja, egentligen kan man ju undra lite vad han menade, men det är väl så att för varje insättning hade jag ca 20-30% chans att bli gravid, och satte jag in bägge dubblades inte den chansen utan ökade bara med ett fåtal %.
    Men det är ju hela den här matematiken som är så klurig och lite svår att förstå.

Tack jag mår bra, fick höra hjärtljud igår, så det liksom gick upp för mig att det verkligen bor någon där inne nu. Hoppas du mår lite bättre nu och snart är dags för ditt FET!
    Ja tack jag mår mycket bättre. Tror det var min PMS som spökade i smb med min ivf ångest. Har varit lite skönt i sommar för då har man inte kunnat köra igång. Men nu känns det som tiden går såå långsamt. Samtidigt är jag så rädd att det inte kommer att lyckas utan att vi får köra vidare med ett nytt 3 pack. Men jag får be till bebies guden. :)
  • anlo24
    Märtalina skrev 2010-08-19 10:25:02 följande:
    Ni som pratar om två ägg tillbaka, det fick jag nu i maj efter att försat försöket med ett ägg i april inte gick.
    Det var inte jag som frågade om det utan läkaren sa det själv - jag har en fråga sa han, går det bra om vi sätter tillbaka två ägg och låter naturen avgöra? Och jag sa jaaa, lite frågande visst gör det de! så jag fick tillbaka ett 4-cell och ett 3-cell, är nu gravid i v 14 och har en extra hinnsäck som är tom där embryot stannat av direkt under utvecklingen, men ändå fäst!! så vilket som än valde att växa vidare så är jag honom tacksam! och enl honom är ett 3 eller 4 har eg lika goda chanser! Lycka till!! PS, det var Oddvar som gjorde det och enl fler jag har talat med nu i Linköping säger att han är den som oftast föreslår det? vad vet jag?
    Det låter intressant. Kommer du ihåg vilken grav chans du hade på första? jag har nämligen han också som läkare. Förra gången fick jag ett 6 celligt insatt (2 dgr odl). Och då tyckte han inte att vi skulle sätta in ett till för dom skulle/kunde då konkurrera med varandra. Vet eg inte vad han menade med det.
    Nu har vi gjort 2 ivf o en FET o jag har tlf tid med honom på må. Tänkt ta upp den diskussionen igen. har hela tiden haft en känsla att han inte varit så neg eg. När jag pratade med ssk efter sommaren så sa hon att det är bra om man säger till så dom kan skriva in det i min journal.

Grattis till din grav. I ditt fall var det verkligen naturen som fick säga sitt. Låter man den tomma säcken sitta kvar eller är det farligt?

Stort lycka till dig i framtiden {#emotions_dlg.flower}
  • anlo24
    små räkorna skrev 2010-08-19 14:53:24 följande:
    hej på er.
    jag är inte så aktiv här men läser lite då och då....
    det diss om insättning av 1 eller 2 ägg här......vid mitt första ivf så sattes det in 2,men det var bara för att jag fick så dålig skörd.det blev bara ett 4-celligt och ett 3-celligt...så dr berg tyckte att vi skulle bestämma hur mga vi skulle sätta in,och valet var inte så svårt.till saken hör oxå att han inte trodde på det 3-celliga....vilken jädrans tur att vi inte lyssnade på honom för idag har vi 2 underbara ungar på 7 år.......Skrattande

turerna har varit mga i våran kamp till syskon.....och jag har tom pratat med cvl ang vad man kan göra för att öka chanserna,var oddvar jag pratade med då.HAN ÄR JU BARA BÄST.
    men vad jag förstår så ökar inte chanserna ngt bara för att man sätter in 2.....och sen beror det ju oxå på hur goda chanser man har att lyckas,om dem sätter in 2 eller inte.
    så i mitt fall skulle dem inte göra det igen eftersom att jag lyckats bli gravid vid bägge mina insättningar....även fast det blev mf sist.

anlo:hur ser dina chanser ut.....jag tycker att du ska be att få prata med oddvar för han är den som är männskligast av dem alla.Gladhan ser inte bara på statestik och pengar som dem andra gör.....utan han lyssnar på pat på ett helt annat sätt.han skrev t.ex ut trombyl till mig när dem andra inte ville.....så prata med honom.
    Och lyssna inte på allt som skrivs...visst är det lite högre risk att bära på 2,men alla får det inte så.jag hade en relativt lätt graviditet med twinsen och dem tittade ut i v 36. LYCKA TILL....Glad
    Mina chanser har varit goda. Första gången 40-50%, vid FET ca 35% uppskattningsvis enl Holte, ivf 2, 15-25% Hade då bytt metod till den korta. Enl en ssk jag pratade med på CvL så kunde det vara att det var ett sämre ägg bara o inte att det var metodens fel. jag har också Oddvar som dr. Så jag har kanske tur :)

Min sambo frågade sista ggr ville han inte sätta in två. Men fick en känsla att han inte verkade så neg till det i framtiden. Jag har tlf tid med honom på må. Därav alla mina funderingar. Jag har eg inte varit pos till två ägg tidigare men börjat ändra på mig. Min syster har nämligen tvillingar så jag har sett hur jobbigt det kan vara. Och vi bor långt borta från vår familj.

Tack för ditt svar. Och lycka till själv! Hur ser din planering ut nu?
  • anlo24
    Susie skrev 2010-08-19 15:06:37 följande:
    Hej Anlo!

Intressant, diskussionen om 2 för insättning. Jag förstår hur du känner, desperation osv.Tänkte ändå ge dig min åsikt efter  2 IVF och ett FET är att hade jag gjort ännu ett försök hade jag fortfarande inte velat ha tillbaka 2 ägg....kanske hade jag börjat tänka på det vid 5 försöket någonstans.... Jag vet inte riktigt varför du skulle behöva det, när chanserna dessutom inte ökar drastiskt, de ökar ju chansen lite till ett Plus men drar väl ner chansen till en frisk bebis? Jag vet att du precis som jag hade väldigt bra antal ägg och många befruktade med bra kvalité....och därför ser jag inte varför du skulle vilja utsätta dig och ditt/dina barn för den risk som en tvillinggraviditet innebär? Jag hade aldrig gjort det med er IVF historia alla fall Jag är säker på att du lyckas nu eller nästa färsk utan att behöva två, men väntan är ju det som är det fruktansvärt jobbiga! Jag håller alla tummar jag kan för dig nu!
    Kram!
    Hej tjejen.

Jag har också tänkt exakt som du. Och gör det kanske lite än. Men nånstans i mig så finns en liten förändring. Vi kommer nu att bet extra för ett FET mellan gångerna. Fick ivf tid i v 39 det känns såå långt fram. Vid mitt femte försök det blir isf då. det skulle evt vara aktuellt nu om mina ägg i frysen skulle få lika dåliga poäng som mitt sista ivf fick. Isf känns inte chansen till tvillinggrav så stor. Har ett 4, ett 5 och två 7 celliga i frysen.
    Blir en intressant diskussion med Oddvar på må.

Kram til dig
  • anlo24

Hej Myran. Det var likadant för mig. Helt normalt enl Dr Berge. Den försvann dagen innan VUL. Blödde i sammanlagt 15 dgr då. Enl honom är de pga hormonerna. Så oroa dig inte. Ha en bra dag. Kram

• anlo24
    myran6801 skrev 2010-08-20 11:30:55 följande:
    anlo & embla, tack söta ni för svaren! Jag var så orolig imorse att jag ringde CvL och de sa som ni att det kan vara så. Men ni vet, man är ju som ett nervvrak och minsta tecken på något som inte är som det ska gör en orolig! Jag är så glad att jag har er alla att nöta och blöta och fråga! Tack kära ni för att ni finns som stöd. Hoppas nu det slutar att blöda. Är lite nere idag också för att min man åker på tjänsteresa imorgon och kommer hem först på torsdag. Känns lite ensamt att fixa alltihopa själv fram till vul på fredag. Men men nu ska jag rycka upp mig.  Ha en riktigt skön fredag vänner!
    Kram M
    Så skönt att det känns bättre med mensen. Har full förståelse för att nerverna sitter utanpå kroppen. Det är mycket som står på spel så det är inte så konstigt. Men vi finns här för varandra. OCh stöter o blöter o stöttar varandra fram till en graviditet!!!

Försök att hitta på nått kul i helgen så går tiden liite fortare.

Stor kram till dig
  • anlo24
    Märtalina skrev 2010-08-22 10:28:50 följande:
    där blev min dator tokig! javisst sa jag, och så blev det som det blev. Jag har ju inte gått på CvL innan behandlingen på alla samtal utan dem har jag gjort i LInköping och där har aldrig pratats om procent att lyckas per gång, utan vår doktor Susanne Damm Karolinakliniken sa bara att tag ett 3 pack så kommer det lyckas någon av gångerna, problemet för oss är att mannen knappt har några spermier och vi har gjort isci. Så procentchansen kanske är olika beroende på vad infertiliteten beror på? Ingen aning. Sen efteråt tänkte jag visserligen tanken innan jag visste om jag blivit gravid eller ej att det kanske var slöseri med ägg att "offra" två om det ändå inte ökar chansen?...

Den andra hinnsäcken är nu kontrollerad tre ggr och två olika doktorer har konstaterat att den nog inte sk aställa till problem, jag försaöker låta bli att tänka på det! en sa att den kan stötas bort innan, men att det troligaste är att den kommer med vid förlossningen, vilket jag givetvis hoppas på!!

Kram och lycka till, det är nog jättebra att få ett telefonsamtal med oddvar och få mer info och förhoppningsvis mer stöd i er fråga, det är säkert väldigt individuellt vilket som är det bästa!
    Tack för ditt svar. Det värmer med din omtanke. Jag har just bytt arbetspass imorgon så jag är hemma när han ringer. Finns en liten risk att jag blir lite rörd efteråt :)

Lycka till den lilla i magen
  • anlo24

Hej tjejer.

Vi var på sommarfest igår. Eller snarare en version av bröllopsfest. Våra vänner var så fräcka att dom gifte sig på Arlanda o for iväg i somras.

Men jag fick en liten provning igår. Mittemot mig satt en tjej som var 40 år. Hade en dotter på 5 år. Hon frågade mig om vi hade barn. Nej sa jag. Vill ni har barn kontrade hon med. Jo det vill vi sa jag lite chocka. ja det är ju inte alla som vill det. Hon berättade att hon inte ville ha barn innan hon träffade sin man. Men fick barn när hon var 35 år. Och då säger msk att ja det är ju lite sent att få barn när man är 35 år. Man är ju inte så ung då längre. Bla bla. Hur gammal trodde hon är jag är?? Jag är ju exakt 35 år. Skulle sagt det till henne. GGrrr!! Och vi har ju inte barn..

Flera ggr under kvällen var hon på mig. Har ni nga husdjur som barn då eftersom ni inte fått barn?? Vilken j-vla fråga. haha. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Under hela middagen pratades det om barn. Jag vet inte om man kanske blir så när man får barn. Men för mig blir det lite känsligt samtalsämne en hel middag. Eftersom vi var dom ända på hela festen som inte hade barn. Jag var tvungen att gå på toa nga gånger för att andas.
    Senare på kvällen kände jag mig lite off för att tjejer pratar bara barn så jag smög mest runt. Blir lite besviken på tjejer som bara pratar barn när dom träffas o arg på mig själv som blir så påverkad. Jag känner mig i sånt underläge. Usch o fy vad trist det blir. :(

Förlåt för det neg inlägget men behövde prata av mig lite. Blir så ledsen. Varför kan det inte vara min tur snart?
    Jag vill också kunna gå på fest o kunna prata med alla lite avslappnat. Och inte smyga i hörnen för att undvika det jobbiga.

Hoppas ni får en bra dag!! KRAM

• anlo24
    Susie skrev 2010-08-23 16:24:07 följande:
    Hej tjejer!

Anlo, Näe fy va tråkigt att du fick uppleva en sån situation, allt känns ju ändå jobbigt som det är. Jag tycker bara det e så fruktansvärt nonchalant och okunnigt att inte FATTA att ALLA inte har det lika lätt och hur mycket det där lilla livet betyder för en, hur mycket det värker i en innan man lyckas. Vilket jävla pucko rent ut sagt!
    Ja, ja, du vet bättre själv Du har ingen ålder idagens läge och inte i dessa sammanhang! Dessutom, VEM bryr sig!?! Hon vet väl inte hur gammal du var när ni började försöka, när du träffade din man eller om du tom var sjuk innan och inte kunde skaffa barn osv osv osv....Gud så trångsynt!
    Alla fall.............Är det inte idag du har teletid med Oddvar? Ser verkligen fram emot att få höra vad han har sagt!
    Kram!
    Hej tjejen.

Ja det finns verkligen många puckon. Man försöker att skaka av sig det samtidigt så fastnar det nån liten tagg för varje gång det sker....

Jag har nu haft mitt samtal med min Oddvar idag. Han förklarade att mitt dåliga resultat från förra ggr berodde på att det 6 celliga ägg jag fick tillbaka inte passar in i deras prognosmodell då den är gjord för 4 celliga. Så min grav chans på 15-20% det stämmer inte i verkligenheten. Fanns inget som talar för det.

Han tyckte däremot inte att jag skulle få tillbaka två ägg då det är lite som att kasta fler chanser i sjön. Har 4 ägg i frysen. Han menade att det kunde vara aktuellt att få tillbaka två ägg om nått inte var av så bra kvalite vid färskförsök. Eller om det inte gick att frysa. Men han tyckte inte att jag skulle använda två av mina ägg till ett FET. Så så blir det. Kanske har han rätt. Vem vet? Däremot förstog jag inte riktigt det resonemanget. Betyder det att om man sätter i ett av dessa vid fler tillfällen att jag får fler chanser till grav då? Skulle det inte bli tvillingar istället? Jag trodde nämligen att det var ägget i sig som bestämmer om det blir en grav. Men det kanske behövs nått mer i min kropp också? Eller? Känns ju inte som jag är hjälp av flera ägg i frysen om det ändå inte blir en bebies av det. Han försökte förklara men jag förstog ändå inte riktigt.

De kommer att tina mitt 4 celliga ägg från första IVF:n vid mitt FET denna gång. Dom brukar visst använda de älsta ägget först. Men om man blivit gravid innan så brukade man ta från den omgången. Mitt 5 celliga var nästa o sen de 7 celliga. De frystes visst in i en viss ordning.
    Känns skönt att det närmar sig men samtidigt är jag inte så hoppfull utan tänker på nästa försök v 39. Kanske är det en skyddsgrej eller så är det för att vi har en reservplan inbokad redan. Förhoppningsvis så ändras min inställning när det närmar sig. Blir lite mer verkligt då.

Hur är det själv? Vilken vecka är du i nu? Har du fått en stor mage?

Kramar  
Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen