• MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • lunkentuss

Det där har inte med din ålder att göra, kan jag inte tänka mig!

Däremot kaaaan det ju ha o göra med din attityd

• Tonx

Kan överhuvudtaget inte alls känna igen det där.
    Har alltid bemötts med respekt på stan, dagis, bvc etc.

Jag tror inte att åldern har ett jäkla dugg med hur folk beter sig. Fördomar finns överallt, helt klart, men överlag så utsätts alla mammor oavsett ålder för samma saker.
    Det mesta har med förväntningar på sin omgivning att göra. Har man höga förväntningar ja, då blir man besviken. Om jag bryter benet och kliver på bussen med förväntningen att folk ska vara trevliga och resa sig, ja, då kommer jag sitta här också om ett par timmar och beklaga mig över vilka svin till folk det finns som inte reser sig för en som hoppar på kryckor..

• Anatha

Jag tycker faktiskt att det är värre när unga friska eller i alla fall inte gamla människor inte visar gamla sjuka människor respekt. Har man rullator har man det inte för att det är roligt utan för att man behöver den. Att du fälla ihop den kanske inte är så lätt.

Jag tror nog du skulle bli mycket bättre behandlad av omgivningen om du själv valde att behandla omgivningen bättre.

Visst finns det idioter som dömer folk hit och dit och även unga mammaor men det är långt ifrån alla och jag tror att manser det man vill se.

• Suzska

Tråkigt att du har dessa erfarenheter men det är inte säkert att alla beter sig så just för att du är ung. Visst kan det vara så att vissa gör det men säkert långt ifrån alla. När jag var höggravid var det nästan aldrig någon som reste på sig för mig i varken tunnelbanan eller på bussen och jag är inte någon "ung mamma". Vissa människor ser bara inte längre än nästippen eller är så självupptagna att de bara ser sig själva som viktiga. Angående de andra mammorna som tränger sig så tillhör de nog bara gruppen mycket självupptagna människor som bara ser "jag, mig och mitt" och samtidigt råkar vara mammor men de beter sig säkert likadant oavsett situation.

• Tonx
    himmelsflickan skrev 2009-12-10 09:51:17 följande:
    Det där har inte med din ålder att göra, kan jag inte tänka mig! Däremot kaaaan det ju ha o göra med din attityd
    Exakt. Attityden spelar också in.
    Och om JAG får vara fördomsfull så är det de mest aggressiva, mest korkade brudarna som ztavar zom typ vässta fjårtizarna som skriker högst om fööööördooooomsfulla GAMLA mammor.

(Och nej ts, jag sa _inte_ att du hörde till den kategorin)
  • Dr Mupp

Det har med din attityd att göra, inte din ålder. Men som vanligt brukar unga mammor tro att allt handlar om att de är unga.

• Februarii

Jag måste också säga att jag tror att din attityd och dina förväntningar kan vara problemet.

• lunkentuss
    Tonx skrev 2009-12-10 09:54:22 följande:
    Exakt. Attityden spelar också in. Och om JAG får vara fördomsfull så är det de mest aggressiva, mest korkade brudarna som ztavar zom typ vässta fjårtizarna som skriker högst om fööööördooooomsfulla GAMLA mammor. (Och nej ts, jag sa _inte_ att du hörde till den kategorin)
    precis...

Man väljer ju hur man vill tolka folk... Folk tittar ju alltid på en när man är ute, men jag kollar ju också på folk Ser jag en person som är gravid så tittar jag -INTE pga av ålder, klädsel mm mm utan för att jag tycker det är gulligt med bebismage... tex

Så folk som tittat på mig som gravid eller när jag ammat offentligt, eller bara är ute o går med vagnen... Jag tänker inte ens på det... Gravida o folk med barnvagn tittas ju alltid på

Så som sagt, en del unga verkar "vilja" att folk ska kritisera dom så dom får säga ifrån att "dom är lika bra som en äldre mamma"
  • dogcatbird

Tyvärr tror jag att unga gravida och unga mammor har jättelåg status. De antas ha blivit på smällen för att de inte begriper bättre eller varit lösaktiga och nu kan de ha det, tycker folk. De unga mammornas barn förväntas bli ouppfostrade och skadade eftersom mamman ändå både rökt och supit under graviditeten, samt att de inte kommer att få någon pappa. Tyvärr tror jag att alla konstiga bloggar där vissa ventilerar sin idioti, samt konstiga program om aningslösa och naiva unga mammor får folk att tro att dessa mammor och deras barn är samhällets low life. Som äldre får försörja.

Jag tror att det sitter jättedjupt rotat hos folk att om man får barn innan man är etablerad i samhället så ska man få veta att man lever. Vad som sen menas med etablerad kan man ju fråga sig... Men nog fasen finns det fördomar. Men det finns det mot äldre mammor också, om frånskilda, om lesbiska osv osv. fast ingen vet NÅGOT om den andra egentligen!

• Vroooooom

Varför tror du att det är på grund av att du är ung?
    Sånt där händer dagligen för alla andra mammor och gravida kvinnor också.
    Tror det blir lite lättare för dig i framtiden om du inser att den som troligen lägger störst vikt vid att du är ung är du.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.