• Tonx

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Kan överhuvudtaget inte alls känna igen det där.
    Har alltid bemötts med respekt på stan, dagis, bvc etc.

Jag tror inte att åldern har ett jäkla dugg med hur folk beter sig. Fördomar finns överallt, helt klart, men överlag så utsätts alla mammor oavsett ålder för samma saker.
    Det mesta har med förväntningar på sin omgivning att göra. Har man höga förväntningar ja, då blir man besviken. Om jag bryter benet och kliver på bussen med förväntningen att folk ska vara trevliga och resa sig, ja, då kommer jag sitta här också om ett par timmar och beklaga mig över vilka svin till folk det finns som inte reser sig för en som hoppar på kryckor..

• Tonx
    himmelsflickan skrev 2009-12-10 09:51:17 följande:
    Det där har inte med din ålder att göra, kan jag inte tänka mig! Däremot kaaaan det ju ha o göra med din attityd
    Exakt. Attityden spelar också in.
    Och om JAG får vara fördomsfull så är det de mest aggressiva, mest korkade brudarna som ztavar zom typ vässta fjårtizarna som skriker högst om fööööördooooomsfulla GAMLA mammor.

(Och nej ts, jag sa _inte_ att du hörde till den kategorin)
  • Tonx
    maey skrev 2009-12-10 10:13:33 följande:
    Äh, jag är 35, och man blir bemött på samma sätt då.. Det är nog lätt att skylla över det på ålder, men folk är oartiga och lägger sig i ändå. Det finns alltid människor som tittar snett på en när man har barn, och som har åsikter om vad man gör för fel. Men ju äldre man blir desto mindre bryr man sig om det...
    Jag måste vara fullständigt blind för jag tycker alla bara ler förtjust!
    T.o.m i mina barns värsta ögonblick leeeer alla stort.
    Som igår, var och handlade och min yngsta fick ett av sina berömda raseriutbrott. I kön till kassan så blev jag framsläppt plus att en snäll tjej tog sig an att busa lite med yngsta så jag fick en chans att betala
  • Tonx
    himmelsflickan skrev 2009-12-10 10:22:51 följande:
    Haha, jag är också blind isf, eller iaf fel på synen. Folk, speciellt gamla tanter tittar o LER när jag sitter o ammar offentligt i affärn Försöker se ner i vagnen o söker ögonkontakt o "leker" när jag har barnet i famnen =) Nu är jag 20 år, men var 18 när första föddes o det var speciellt då folk log o gulla o var extra "gulliga"
    Jamenvisst! Alla pratar så "illa" om gamlingar just, jag förstår inte, dom blir ju överförtjusta när det kommer små barn! T.o.m såna riktiga "surgubbar" som fräser åt allt och alla gillar ju ungar.
    Amning ja, har hört många som får kommentarer av den äldsta generationen att "ska du verkligen amma igen?" och "är det inte dags att sluta?"
    Min äldsta ammade jag 1 år drygt, och fick bara positiva kommentarer från gamla goa tanter när man ammade offentligt.

Däremot när det gäller offentlig amning av ett lite "större" barn så har jag fått höra några enstaka gånger hur äckligt det är, men varför ska jag ta åt mig? Det är ju bara okunskap!
  • Tonx
    MikuAndSaraLi skrev 2009-12-10 14:16:53 följande:
    Då ska jag dra en historia här - som jag aldrig tyckt var rolig, utan mer snuskig. Jag sitter inne på Försäkringskassan. Så kommer en tant fram. Någon meter från bänken vänder hon sej om och BACKAR in i bänken - träffar nästan min unges huvud på kuppen. Jag sitter och ammar, då. Tanten glor så ögonen blöder, flinar och säger sen högt "Åh, detdär set gott ut - man kanske skulle provsmaka??" och så tittar hon frågande på mej. Jag blir så paff att jag bara glor på henne och vänder mej bort med ett litet "Är du knäpp?"
    Haha, förlåt att jag skrattar. Hade nån sagt så till mig hade jag förmodligen börjat fnissa som en idiot. Min humor är inte mer bemedlad än så.
Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.