-
Snart dags för mig också - jobbade ju i lördags så jag har ju några timmar att ta avStratus skrev 2010-02-22 14:14:58 följande:Tjipp, nu slutar jag lite tidigare för att åka och handla salva och sedan hämta gullungarna och åka hem och sy mössa.
-
Om man har direktbetalat med kontokort kan man tyvärr inte komplettera sin order. Tror att det är flera som fått det svaret ifrån S&S, fast det är ju värt att frågalindalake skrev 2010-02-23 14:17:55 följande:men, jag som har beställt redan. tror du man kan lägga till det på ordern då?
-
Ju mindre diff du har dessto tätare blir stygnen har jag upptäckt. Dock är detta en avväjning för man vill ju inte att kantbandet skall rynka sig heller. Har du tunnare tyg, exv interlock istället för muddväv, så blir det bättre också.sorbet skrev 2010-02-25 12:32:40 följande:Nu har jag äntligen, efter sisådär fyra veckor, lyckats sätta mig ner vid CP för att prova kantbandaren. Otroligt, men det har inte varit så mycket sytid på sistone med en 12-månaders och en 27-månaders som har varit sjuka och dana.Men nu har jag alltså tagit mig tid att testa. Jag får till så att bandet ligger bra över kanten på tyget och sömmen hamnar på rätt ställe, men sömmen blir alldeles för tät. trots att jag har stygnlängd 4. Det är som att den inte matar som den ska Några stalltips? jag vet att det är många som har välfyllda symaskinsstall här...Hjälp!
Själv står jag ut med relativt täta stygn -
Min CP funkade toppenbra på tjock fleece (den bruna jag använde mig av är riktig kraftig - ett fynd från Tygvaruhusets fyndlåda ). Mudden jag använde mig av var ekologisk muddväv från Andersson & Hjalmarsson och är sydd med standardvikaren (dvs 4 lager). Ioch för sig är mudden inte riktigt lika tjock som S&S mudd.
http://4.bp.blogspot.com/_FREOH7nOP6E/S0NiWa6BlBI/AAAAAAAAD0I/FETsC8zg3ac/s1600-h/Collage.gif -
Tack!Infinite Joy skrev 2010-02-26 08:16:14 följande:Ååh, vilken fin!4 lager med orginal. Kantbandare för 3 lager kan man köpa ifrån Ebayursulae skrev 2010-02-26 08:44:50 följande:Med orginalkantbandaren till CP:n - hur många lager blir kantbandet då? Jag gillar egentligen bäst när det blir 3 lager så att det inte blir så tjockt. Men det är kanske 4 lager med den?Du kan väl sy på åett matchande tyg, antingen på båda sidorna eller som en rand i mitten.bakabakalitenkaka skrev 2010-02-26 08:23:38 följande:Har ni nåt bra tips på hur man kan bredda en gardinkappa på nåt snyggt sätt?
-
Fast jag tror att just detta mönster stämmer väl överens med hur man vill att det skall vara. Dock har jag inte sytt efter det själv utan det är enbart hörsägen (med reservation för att jag kommer ihåg rätt dessutom )Catwomen07 skrev 2010-02-26 09:36:02 följande:Ni som har sytt efter Ottobres gratismönster på linne. Hur är de i storleken? dvs: motsvarar deras 92:en 92:a eller ska jag välja mindre?
-
Jag tycker att JNY's interlock är både mjuk och skön, kanske något kraftigare än jerseyn, men inte så det stör till exv bodies och tröjor.plura skrev 2010-02-26 13:33:47 följande:Nu kommer jag med en fråga igen.Sitter och känner på tygprover från jny. Jag som bara sytt i fasta (stumma) tyger, vet inte vad jag ska välja.Det är tänkt till de yngsta barnen som tröja, byxa, klänning. Interlocken är kanske lättare att sy i. Fast jerseyn med lycra är ju lite mjukare och behagligare -kanske?Förstår att smaken är som baken, men vill gärna ha lite synpunkter från er som kan det här
Är man inte van sömmerska så skulle jag föredra interlock som är betydligt enklare att sy i. Jag har sytt mycket i interlock för det är just senaste året som jersey med lycra har slagit igenom. -
Idag har jag en städardag i syrummet. Hade tänkt att sy lite också men när jag väl hade påbörjat röjningen så utökades den till uppsättning av hyllor och sortering av tyger. Mtp hur mycket tyger som finns, så tar det en stund Nya sorteringen blir färgkoordinerat, hade tänkt att det kunde vara inspirerande. Svårigheten tycker jag är att lägga iordning de tyger som endast är småbitar av. Svårt att få en överblick över dess tyger.
Hur gör ni med sådana bitar?
Nu tänker jag på de som är 0,5 m och under och som är svåra att vika iordning i snygg hög i garderoben. -
Allra bäst vore ju att slippa dem, för de är ju ett stort bekymmer och man kan aldrig ha någon ordning på dem. Allra värst är ju de bitarna som är rejält oregelbundna. Det är bara så tråkiga!Mari78 m pojktriss skrev 2010-02-27 15:05:51 följande:Typ Fast det räcker ju gått och väl till ngn tröja eller byxa också, fast det beror ju på om det är hel bredd eller inte...En korg vore kanske något, men då behövs det nog en korg modell större. Kanske en stor tvättkorg?!? För tillfället ligger dessa bitar på en garderobshylla med måtten 80 bredd och 60 djup och hyllan (och tygerna då) har nog en höjd på minst 80 cm. Mao så är det en hel del tygerbakabakalitenkaka skrev 2010-02-27 14:23:25 följande:Jag har en korg där jag lägger småbitar, tänker att det passar som ärm, dregglisar, små tossor, kanske en volang... jag vet inte, min korg svämmar över så jag kanske borde avverka lite smått
Nu återstår nästintill endast dessa "surhögar", i övrigt så är alla jersey och velour sorterade och snyggt upplagda i färg. Stumma tyger (som nästan är en lika surdeg som småbitarna) och velouren återstår. De struntar jag nog i och försöker få sytt något som belöning till mig själv för att ha städat nästan hela dagen De planerade gardinerna får nog sys imorgon -
Jag hade ju tänkt att sy dregglisar i mängd, kanske skall börja med detta så att spillbitarna minskar. Jag har ju fått hem min efterlängtade KAM-press så tryckknapparna är ju ett rent möjebakabakalitenkaka skrev 2010-02-27 14:23:25 följande:Jag har en korg där jag lägger småbitar, tänker att det passar som ärm, dregglisar, små tossor, kanske en volang... jag vet inte, min korg svämmar över så jag kanske borde avverka lite smått