Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

madebyinferno skrev 2010-02-19 18:57:45 följande:
    Nu är den inte långt borta, bara några km men det tar tid för det snöar något kopiöst inser att jag är ganska älskad eller vad? Gissa vad jag ska göra i kväll och resten av helgen?! Inte titta på tv iaf
    Hmm, skall du kanske gå ut och åka skidor?!?
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-02-20 13:58:15 följande:
    Inte så kul när man sitter med ett 1-timmas broderi och mitt i broderiet drar sonen ur kontakten. Då håller man sig för skratt... Så har jag haft det. Det blev till att stänga in sig. Alla 3 barnen (+ sambon) tycker för övrigt att jag är urtråkig när jag sitter och syr.
    Förstår dig!!!! Jag gjorde nästintill samma sak själv igår. Visserligen var det ett mindre broderi och jag kunde få tillbaka det på nästan samma plats som tidigare då det endast hade hunnit med att sy understygnen innan jag stängde av strömmen då jag kom åt knappen på strömfördelaren när jag skulle dra ur strykjärnet.
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-02-20 23:13:33 följande:
    tåget till mässan var för övrigt 3 timmar för senat och på vägen hem inställt utan meddelande från sj. Man fick leta sig fram till ersättnignsbussarna. JAg fick samma deal på cp som tjolanta fick. stort tack för att du berättade! Maskinen får jag hämta i affären i veckan som kommer. 
    Men grattis till nya maskinen!!!! Du verkar ha samma långa betänketid som mig vad det gäller "investeringar" Du kommer inte att ångra dig, den är så supersklj att sy med.

Nu blev det ingen syfestival för mig då jag fick smyga mig till S-näs (trist och alldeles för långsam resa i bilen, då väglaget är bedrövligt). Men skulle jag ha åkt dit så är det nästintill enbart för att träffa likasinnade synördar
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-02-21 08:28:00 följande:
    ja usch vad länge jag har funderat. Jag har tyckt att så lite som jag syr får jag väl bygga om min maskin och det GÅR att sy perfekta kantband utan kantbandsfot. det är bara träning. osv osv. Min man flinade och sa att jag har bara dragit mig för att inte erkänna för mig själv att jag gjort ett felköp, dvs kombimaskinen. Å han har ju rätt... Det jag tror blev droppen var Tyra 5 år som visade upp kantbandet längst ner på ärmen på sin egendesignade tunika och påpekade att det var svajigt sytt. Skruttunge. Men lite kul att hon är perfektionist. Den där tunikan måste man lova att den ska vara torr på morgonen om man tvingas slita den av barnet för att direkt stoppa den i tvättmaskinen.

Jag tror även att (om man nu generaliserar) så är vi kvinnor nödgade att ha en bra motivering över våra inköp. Det räcker liksom inte med att man har sömnad som absolut största hobby.
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-02-21 10:17:53 följande:
    Grattis till alla med nya maskiner! Själv hade jag en lång, intensiv men så härlig dag på festivalen och såklart mest för att ha fått träffa ett gäng sköna människor från sybloggarnas värld. Kom hem med en kampress + plastknappar, dock inte köpt på mässan men väl ditlevererad via special delivery. Nya farmtyget i turkost från jny och rosa stjärnor som det bara stod NINA på. Så mycket mer blev inte.
    Spännande!!!!!

Farmer är jag "nyfiqen" på! Skall bli en beställning ifrån Jny inom kort.

Sedan längtar jag efter att få tryck i lite knappar
  • Mimmi 71
    Ullerull skrev 2010-02-21 10:44:29 följande:
    Lite avis på er som får åka på syfestivalen...Tänk om det kunde komma en sån grej till norrland också! Inatt när vi åpkte hem från festen var det -30 grader ute, fy f*n, då är det kallt. 15 grader i sovrummet imorse och 14 på nedervåningen NU elda elda elda. Det är så man nästan inte kan sy idag, det är städning som gäller för att hålla värmen.
    Fast det kan ju vara bra med lite städning emellanåt också Hos mig prioriteras sömnaden lite högre än städning så därför blir den lite eftersatt. Idag skall det sys, dammsugas och gå på kalas för mig. Dags att sätta fart mao då halva dagen redan har gått
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-02-21 14:36:09 följande:
    nästa g mimmi får du säga till så kan jag handla åt dej
    Handlar gör jag så bra själv - så det behöver jag ingen hjälp med Det ble ju en kampres inhandlat istället för syfestivalen så tusenlappen fladdrade iväg iallafall. Nästa gång kanske vi kan fika ihop istället för då skall jag upp på festivalen, fö rnu har jag missat de två senaste . Sambon inser inte vilken uppoffring det är trots att jag påpekat att jag väljer en hemmahelg (eller en halv för jag jobbade ju i lördags) istället för syfestival

Grattis Botilda till ny maskin. Jag har också en gammal Bettan, men i overlockvariant som får tjäna mig ytterligare några år. Syfestival medverkar verkligen till många "investeringar".
  • Mimmi 71

Det enda risken är väl om du vill utnyttja garantin, då får du stå för frakten till England.

Att leverera till England och en kompis är väl en klockren lösning för att komma runt problemet med leverans till Sverige

• Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-02-22 12:38:49 följande:
    Sportlovspyssel... Tänkte aktivera barnen lite och kom på att kanelbullar i velour är ett lagom projekt. Visst är det bara att sy en "korv", stoppa med vadd och rulla ihop till en bulle? På samma sätt som man syr lussebullar? Vad kan man ha som garnering?
    Vitt garn tror jag är bäst ur säkerhetssynpunkt.
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-02-22 13:32:12 följande:
    Bara för att jag skulle lägga en beställning på lite mudd från SoS så finns inte den svarta och bruna.  Och de skulle inte komma in förrän i maj igen. Någon som kan tipsa om något annat ställe som har bra mudd?
    Tur att man inte är behov av just detta för tillfället då. Maj är ju jättlångt bort i tid.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd