Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Ullerull skrev 2010-02-18 22:53:44 följande:
    Alltså hur gör ni andra, nu ville jag kommentera inlägget ovan (ja alltså det jag redan kommenterat) sedan finns det andra inlägg jag vill komentera på sidor längre fram, om jag tar citat och sedan byter sida försvinner det jag skrivit måste man kopiera och hålla på för att det ska funka? Därför kommenterar jag sällan sånt som står längre bak än aktuell sida om det inte bara är ett inlägg för annars blir det inläggbombning av mig.
    Jag brukar i så fall spamma (som nu ungefär ). Mao skriva flera inlägg och endast citera ett i taget.
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-02-19 08:54:08 följande:
    Gubben här hemma är rätt trött på att jag belamrar hela köket och matbordet trots att jag har ett syrum.   Mitt rum är nytapetserat och fint, så nu ska jag bara komma på någon bra möblering och förvaring. Inte det lättaste. 
    Vad spännande och kul att inreda ett tomt rum. Själv får jag alltid rejäl inspiration var gång jag förbättrar, ändrar och tom städar  systygan.

I helgen skall jag försöka få upp lite ytterligare hyllor och sätta fast två lådor under sybordet som skall innehålla lite småplock man använder ofta (sax, pincett, nålar mm) och en liten behållar för skräp och trådklipp som blir. kanske det tom kan bli något sytt för det var länge sedan sist.

Kan man inte gå på Syfestivalen så vill jag åtminstone ägna mig åt sömnad på hemmaplan
  • Mimmi 71
    Pejgan skrev 2010-02-19 09:08:50 följande:
    jag ska göra en totalomvändning och gå från gigantiskt sybord till en liten sekretär jag

Jag har faktiskt inget gigantiskt sybord heller. Använder mit utav ett vanligt skrivbord (ca 80 * 140) som står rakt ut ifrån väggen. där har jag två maskiner på var sida. Däremot innehåller mitt syrum ytterligare ett skrivbord som får tjänstgöra som avställningsyta och ibland dataplats. Samt ett gammalt köksbord som var tänkt till tillklippning, som dock för det mesta görs uppe i köket där det är dagsljus , så det används mest till annat pyssel såsom nålning, limning av namnlappar odyl. Önskar mig istället en bänk här med underskåp och bänkskiva så man kommer upp i stående höjd och kan ha förvaring inunder.
  • Mimmi 71
    Pejgan skrev 2010-02-19 09:18:18 följande:
    jag har liksom insett att jag måste prioritera om lite om vi ska få plats i lägenheten
    Sådant problem har som tur var inte jag. Men det är lite kul problem samtidigt, för det ställer krav på uppfinningsrikedomen för att få fram bra lösningar.

Ett enkelt sätt skulle ju faktiskt vara att minska på tyglagret
  • Mimmi 71
    Pejgan skrev 2010-02-19 09:21:08 följande:
    Fast tygerna har faktiskt plats Jag har jättebra överskåp över garderoberna (De inbyggda) som är fullproppade + en gammal kista jag fått av min mamma.
    Vilken tur!

Nej, nu är det dags att ta tag i något nyttigare än internetsurfande.

Syns!
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-02-19 09:22:43 följande:
    Nybygge är bra på det sättet, man får sätta sin prägel på ett vitt rum. Eller hur, är så putt för att jag inte kan gå på symässan då får gubben ställa upp med ny maskin (maskiner tom), nya bord och bra förvaring!
    Det låter underbart att börja från början Att avstå syfestivalen till förmån för nya maskiner är ju också ett enkelt val Själv har jag köpt en KAM-press istället för festivalen (fast egentligen var största orsaken till att avstå festivalen en helt uppbokad helg med andra aktiviteter).
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-02-19 08:55:13 följande:
    Mycket!
    Jag var tvungen att gå ned i systugan ock kolla min kantbandsapparat och den glappar faktiskt lite grann (kanske 2 mm) också. Men jag har aldrig tänkt på detta och det har fungerat hur bra som helst iallafall.

När jag ändå var där nere passade jag på att syihop en tröja. Nu var ju tröjan redan tillklippt och broderiet redan sytt, men förövrigt så gick det snabbt och lätt att få ihop den.

Broderiet är jag dock mindre nöjd med (egen stygnsättning) då jag inte får till färgfälten på rätt sätt. Lillemannen får ha den som vardagströja och så kommer det att komma mer exempel. Tycker det är så trist att slänga ett broderi som inte är helt bra, bättre att använda det istället

Mindre lyckat ballongbroderi
  • Mimmi 71
    Millimina skrev 2010-02-19 10:34:56 följande:
    Åh, har du fått hem din kampress också? Jag hittar inte specarna för de på siten du beställt från (om jag minns rätt var det babythings, eller hur?) Det här hålet i bottenplattan, vad har det för diameter? (måste gå och kolla igen...) Jag har ju värsta problemet med mina knappar där den vita lackfärgen släpper om jag bankar för hand, så då tog jag kontakt med tapetserarverkstäder här i stan för att kolla om jag fick låna in mig lite på deras maskiner, men då visade det sig att alla har små hål och mitt verktyg behöver en diameter på en cm. Jag blir tooookig! Måste ju kunna sätta i knapparna!
    Nej, jag har inte fått hem den ännu. Skickar en kurir som hämtar den imorgon och sedan måste jag försöka ta mig till Västerås för vidare hemleverans. Jag kan kanske bidra med lite hjälp när jag väl fått hem den, eller också ber jag min kurir kontakta dig så kan du få hjälp snabbare.

799:- kostar en KAM-press på Babythings och sedan tillkommer verktygberoende på vilka knappar man skall sätta fast.
  • Mimmi 71
    Annamamma 83 skrev 2010-02-19 10:58:27 följande:
    Om ni ska sy en vanlig tröja i storlek 98. Hur mkt tyg bör jag köpa om bredden är standard, (150)...Vanlig tröja menar jag i typ pyjamasmodell. Mudd i ärmar och i hals, ej nedtill...Någon som vet ungefär hur mkt de kan gå åt?Vill bara räkna ut lite om man ens tjänar in på o köpa tyg...
    Du får ut både kroppen och ärmarna på den bredden, så endast längden på tröjan borde räcka, kanske 70 cm. Vad säger ni andra, jag är ju ingen expert på den storleken då lillemannen inte har  kommit dit än, dessutom har jag ju för vana att köpa minst 3 m av alla tyger
  • Mimmi 71
    Annamamma 83 skrev 2010-02-19 11:10:44 följande:
    Ok.Mätte på en ny otvättad tröja från kappahl. Den var bara 42 på längsta stället. Från axel och ner... Den var i storlek 98/104..
    Tänk på att det skall räcka till fåll, sömsmån och att tyget krymper i tvätten också. Mätte på tröjan jag sydde nyss i stlk 86/92 och den är 39 cm lång. Jag skulle nog köpa 60 cm för att vara på den säkra sidan.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd