• MelvinMeja

Gastric by pass opererad och gravid

Dags att förnya tråden.

Här träffas vi som är Gastric by pass opererade och gravida/planerar att bli gravid och pratar av oss.

Välkommen hit

Här kan du hitta vår www.familjeliv.se/Forum-2-14/m48406482.html

• Svar på tråden Gastric by pass opererad och gravid
  • MelvinMeja
    Anna Paulita skrev 2010-02-17 15:16:12 följande:
    Okej, tack för infon. Jag har just spenderat tre dagar på sjukhus, fick i måndags oövervinnerligt förbannat djävla ont i magen. I övre delen av magen alltså, inte bebismagen. Jag fick göra både UL och gastroskopi men inga fel hittades, och nu är jag bara livrädd för att äta även om det gick bra tidigare idag. Så nu är jag hemma igen och har ingen som helst aning om vad felet är.:( De skickar min journal till Norrtälje och så får vi se. Känns lite mysko att bli släppt så där, samtidigt fanns det inget mer de kunde göra.
    Känns det som krampanfall? Låter lite som det jag har haft under graviditeten. Hoppas att det inte kommer tillbaka.
    Krya på dig.
    AjLavJo skrev 2010-02-17 16:11:03 följande:
    SKROTIS77 har fått en liten FLICKA i dag 
    Jag var inne och tittade på det lilla underverket. Jissis vad söt hon var.
    Melvin 010101 Meja 050425 My 100208
  • Anna Paulita
    MelvinMeja skrev 2010-02-17 18:37:33 följande:
    Känns det som krampanfall? Låter lite som det jag har haft under graviditeten. Hoppas att det inte kommer tillbaka.Krya på dig. Jag var inne och tittade på det lilla underverket. Jissis vad söt hon var.
    Jag vet inte hur ett krampanfall känns. :/ Men det höll i sig i 4 timmar i princip och gick få inte över förrän jag fick ordentlig smärtlindring. Jag hade så ont att jag kräktes och det har jag inte gjort på 10 år, vare sig av magsjuka, balfylla, graviditet eller något annat.

En läkare hade ngn teori om att jag fått brock på tarmen, men som sagt, ingen vet något. :(

Hur ofta hade du dessa anfall och hur länge höll de i sig?
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • ImLost

nej men oj vad kul med en sån här tråd !
    hoppas att jag också får vara med här fast jag inte är gravid men är gbp o´pererad och efter det fått 2 söner ;)! Allan 2 år och Hannes 3,5 månader ! ?!

• livet från ljusa sidan
    Anna Paulita skrev 2010-02-17 18:42:46 följande:
    Jag vet inte hur ett krampanfall känns. :/ Men det höll i sig i 4 timmar i princip och gick få inte över förrän jag fick ordentlig smärtlindring. Jag hade så ont att jag kräktes och det har jag inte gjort på 10 år, vare sig av magsjuka, balfylla, graviditet eller något annat. En läkare hade ngn teori om att jag fått brock på tarmen, men som sagt, ingen vet något. :( Hur ofta hade du dessa anfall och hur länge höll de i sig?
    Jag har också haft samma problem som melvinmeja, dock inte alls i samma omfattning som henne  
    Men i vecka 20 åkte jag in till akuten då jag hade haft fruktansvärd smärta i flera timmar som inte gick över. Jag grät och ville bara dö så ont gjorde det. Det satt under brösten och ovanför magen. För mig kändes det lite åt magkatarr anfall om du haft det? Det lättade ngt när läkaren tryckte på magen och gick över med morfin som jag fick. Det var som att komma till himlen när smärtan släppte, teorin var gaser som satt fast högt uppe i tarmen som inte kunde komma ut dels på grund av bebisen och dels på grund av att tarmarna är lite omrörda efter open. Detta har tack och lov inte kommit tillbaka för mig, men har varit noga med att försöka äta mat som inte är gasbildande,som kål, kolsyra och lök. Och försök att dricka mycket vatten så du inte blir förstoppad för det kan även förvärra det.
    Jag har läst att även om man inte är gbp opad så är detta vanligt under grav!
    Nu behöver det ju inte vara det men ville bara säga hur det var för mig
    GRATTIS Skrotis!!!1{#lang_emotions_flower}
  • Anna Paulita
    livet från ljusa sidan skrev 2010-02-17 18:55:08 följande:
    Jag har också haft samma problem som melvinmeja, dock inte alls i samma omfattning som henne   Men i vecka 20 åkte jag in till akuten då jag hade haft fruktansvärd smärta i flera timmar som inte gick över. Jag grät och ville bara dö så ont gjorde det. Det satt under brösten och ovanför magen. För mig kändes det lite åt magkatarr anfall om du haft det? Det lättade ngt när läkaren tryckte på magen och gick över med morfin som jag fick. Det var som att komma till himlen när smärtan släppte, teorin var gaser som satt fast högt uppe i tarmen som inte kunde komma ut dels på grund av bebisen och dels på grund av att tarmarna är lite omrörda efter open. Detta har tack och lov inte kommit tillbaka för mig, men har varit noga med att försöka äta mat som inte är gasbildande,som kål, kolsyra och lök. Och försök att dricka mycket vatten så du inte blir förstoppad för det kan även förvärra det. Jag har läst att även om man inte är gbp opad så är detta vanligt under grav! Nu behöver det ju inte vara det men ville bara säga hur det var för mig GRATTIS Skrotis!!!1
    Tyvärr har jag inte haft magkatarr heller. Det är det som är så jobbigt, jag har inget att relatera till. :( Jag är ju bara i v 12 så för mig känns det som om att inget direkt kan vara i vägen ännu. :/
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • livet från ljusa sidan

Men tarmarna blir luftfyllda även om inte bebisen tar så stor plats ännu...De saktar av i sina rörelser, det är därför vissa kan behöva börja använda grav kläder så tidigt för magen blir svullen på grund av det.....

Förstår om det är svårt att sätta ord på smärtan om man inte varit med om ngt liknande... 
    jag fick också ont i samband med matintag...
  • ImLost

ni vet inte ifall det finns nån gbp opererad och fått barn eftertråd ?

• LykkesMamma

Hej igen....det går länge medan gångerna då jag skriver här...GRATTIS till alla som fått sina underverk! Själv har jag 9 dagar kvar till BF...
    IDAG är det 1 ÅR sedan jag låg på operationsbordet och -56 kg!
    Så idag hade det ju egentligen varit häftigt att fått bebis just för att det redan är en sådan speciell dag! Men tror inte det kommer att hända...
    Var hos bm i tisdags och jag hade lite för högt blt 158/88 och lite äggvita i urinen, så det e en början till HF...Dom gjorde då en hinnsvepning för att hoppas att det skulle gå igång då tappen e mogen o så, men än har det inte hänt något.....Så nu ska jag upp till mvc och ta ett nytt tryck sen får vi se vad som händer!

• Michelle Ö

Hej på er! Har varit inne här och kikat ett tag men inte vågat ge mig till känna! Jag opererade mig i Augusti förra året och har nu blivit "ofrivilligt" gravid. Är i v.13.

Inte så smart att bli gravid när det bara gått ca 4-5 månader men vad gör man. Har ätit p-piller hela tiden och blev ändå gravid! Skönt att få prata av sig med andra i samma situation som en själv. Får man vara med här?
    Grattis till er alla som redan fått sina små undervärk!
Svar på tråden Gastric by pass opererad och gravid