• MelvinMeja

Gastric by pass opererad och gravid

Dags att förnya tråden.

Här träffas vi som är Gastric by pass opererade och gravida/planerar att bli gravid och pratar av oss.

Välkommen hit

Här kan du hitta vår www.familjeliv.se/Forum-2-14/m48406482.html

• Svar på tråden Gastric by pass opererad och gravid
  • MelvinMeja
    Lexie skrev 2010-01-30 08:59:18 följande:
    MelvinMeja: Vilken landsting tillhör du? AnnaSol: Jag har än så länge gått upp 3 kg. Gick först upp ca 7 kg men tappade allt när jag började få magsmärtor i v.25-26. Jag är i v. 35+3. Jag är långtidsoperad sen -06. Gick ner Ca 50 kg första året och var helt normalviktig när jag blev gravid.
    Jag tillhör Hallands landsting. Går på mvc i Kungsbacka och ska föda i Varberg.
    Gravid med nr.3 i v38 BF 100216
  • Mrs Kaffelatte
    Viljabebis skrev 2010-01-30 10:15:14 följande:
    Är i V:20 nu och har gått upp 4,5kg hitills.
    Mifuna skrev 2010-01-30 09:28:10 följande:
    Min första graviditet efte op gick jag upp 5 och ner 15. Än så länge har jag inte gått upp något under den här graviditeten, är i v.18 nu
    OKej..

Ja även om man är skitfrånig så tycker jag det är jobbigt att gå upp i vikt.. Det har liksom något negativt över sig.. Visst hade man fattat att man nu mer är 2 så okej men när jagint eförstår att jag är gravid så är det lite jobbigt..
    Iofs nu har jag bara gått upp 4-5 kilo och är i vecka 17 men ändå.. Man är så fruktansvärt inställd på att man ska gå ner och försöka hålla nere vikten..

Men sen som Du skrev Mifuna så är det ju flera som går ner mer efteråt än vad de gått upp under graviditeten..
    Och det i sig är väl inte heller bra för min del... Hua..

Förlåt för allt gnäll det är verkligen inte meningen men ingen annan kan ens föreställa sig vad jag går genom mer än möjligtvis ni...

Ni som har varit med om min resa och dessutom går genom eller har gått genom en graviditet efter op.

Jag har flera opade vänner men alla har barn sedan före open så..

Jaja nu var det mycket tugg på Fru Kaffe här... hahahaha

ha en underbar lördagkväll.

ps är det bara jag som längtar efter ett glas vin??
    Det går inte att förklara för dem som ingenting begriper...
  • Viljabebis

Tycker oxå det känns jobbigt med viktökningen   men hoppas kilona försvinner igen efter förlossningen.

• LykkesMamma

jag är ju gravid i v 36 & har gått ner 12 kg hittills under graviditeten, men sedan jul har jag gått upp 1 kg.....men fortfarande då -11kg sedan v 8.....undrar hur mycket till man kommer tappa efter förlossningen???

• Mrs Kaffelatte
    LykkesMamma skrev 2010-01-31 09:14:55 följande:
    jag är ju gravid i v 36 & har gått ner 12 kg hittills under graviditeten, men sedan jul har jag gått upp 1 kg.....men fortfarande då -11kg sedan v 8.....undrar hur mycket till man kommer tappa efter förlossningen???
    Hur mycket övervikt hade du kvar innan du blev gravid då??
    Jag menar har du gått ner bara en liten del av övervikten så är det ju en förklaraing varför du går ner nu åxå...
  • Irene Panik

Tror det eller ej..., har ju tidigare skrivit att jag gick upp 7 kg under graviditeten och nu har jag i skrivande stund gått ner 15 kg (fick barn 19/1)
    Känner mig faktiskt lite besvärad över viktnedgången som gått så snabbt och jag känner inte igen mig när jag ser mig själv i spegeln....
    Har alltid varit lite småmullig och har svårt att se mig som en "smal" tjej...
    Nu är nästan mina stora bröst ett minne blott, rumpan syns knappt och jag har inte tillstymmelse till valk...
    KONSTIG KÄNSLA - och ändå är jag inte nöjd...

Jag tyckte ju att det var jättejobbigt att gå upp i vikt under graviditeten även om det inte var så många kilo så var det en besynnerlig känsla att vågen rörde sig uppåt, trodde väl aldrig att jag skulle känna mig besvärad eller orolig över kommande viktnedgång...
    Förmodligen så stabiliseras väl vikten och jag får se det som en "vinst" att jag gått ner några kilo på köpet....

Så..., ni som oroar er över viktuppgång under graviditeten...., lägg inte för mycket fokus på det.... Det är ju trots allt en av de gånger i livet det faktiskt är "nyttigt" och finns en anledning till varför man kanske lägger på sig...

• LykkesMamma
    Mrs Kaffelatte skrev 2010-01-31 09:28:45 följande:
    Hur mycket övervikt hade du kvar innan du blev gravid då??Jag menar har du gått ner bara en liten del av övervikten så är det ju en förklaraing varför du går ner nu åxå...
    jag opades den 18 feb 2009 och blev ju gravid redan efter 3 månader och hade då gått ner 40kg, nu är jag ju nere på min målvikt och väger 72kg har 3 veckor kvar till bf
  • Skrotis77

Hej tjejer...

Jag skrev in på  hos  Barnmoskan  på 98 KG....
    Sedan gick jag NER till  92 KG
    och nu  låg jag vid senaste besöket på  101 KG

Så jag har väl inte gått upp så mycket...

Irene Panik :  Hur mycket gick du ner nu EFTER förlossningen ????

Minus - 65 KG efter GBP op nu GRAVID
  • Mrs Kaffelatte
    Irene Panik skrev 2010-01-31 10:45:24 följande:
    Jag tyckte ju att det var jättejobbigt att gå upp i vikt under graviditeten även om det inte var så många kilo så var det en besynnerlig känsla att vågen rörde sig uppåt, trodde väl aldrig att jag skulle känna mig besvärad eller orolig över kommande viktnedgång...Förmodligen så stabiliseras väl vikten och jag får se det som en "vinst" att jag gått ner några kilo på köpet....Så..., ni som oroar er över viktuppgång under graviditeten...., lägg inte för mycket fokus på det.... Det är ju trots allt en av de gånger i livet det faktiskt är "nyttigt" och finns en anledning till varför man kanske lägger på sig...
    Ja jo det är ju som det ska vara men som sagt var en konstig "negativ" känsla.. Man är ju så inpräntad på att gå upp är inte bra liksom..  Även om man VET att man SKA gå upp nu..

Jag vägde 60.8 vid inskrivningen och i dag väger jag väl ca 65 kilo... Och är i vecka 17+5 så enligt alla tabeller så är det som det ska vara..

Jag är lite "rädd" att aldrig komma tillbaka till min "målvikt" efter barnafödandet..

By the way: Jag är såååå nöjd. Har fått tag på en Brio Nova i dag. Sittvagn med mjuklift, regn och myggskydd för 900:-. Iofs en 05:a men va sjutton.. 900:- Liksom.... Nästan gratis jue!
Svar på tråden Gastric by pass opererad och gravid