• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • Milkina cerka
    nano skrev 2009-11-08 10:28:26 följande:
    Det är inte förbjudet. Bara uttryckt att det inte är passande och biskopen (arna?) har sagt att de ogjärna ser det i svenska kyrkan. Men det är upp till varje präst/församling att i slutändan betsämma om de "går med" på det eller ej. Säger bara att det känns för mig konstigt att be om nåt som de ogillar väldigt stark.
    Samtidigt så tycker jag att präster inom SvK borde inse att det blir fler och fler som kommer utifrån som tar med sig traditioner därifrån o. önskar bibehålla dessa, trots att man gör valet att gifta sig med en svensk/a i en svensk kyrka.
  • sweetie77

Personligen skulle det kännas fel eftersom jag förknippar det med ett lite förlegat synsätt. Jag är inte en egendom som ska lämnas över till en annan man.
    Isåfall kanske min exman ska lämna över mig då jag gifter om mig? Som en stafettpinne liksom

• sisterinlaw

pepparkaka året om skrev 2009-11-08 08:31:28 följande:

Jag tycker att det är vackert. För mig symboliserar det att det är föräldrarna som tagit hand om mig innan och att man nu går över till att leva med sin man och att det då är vi som tar hand om varandra. :)
    Ok, men varför går man inte in med båda föräldrarna isf? Eller iaf med mamman som oftast är den som faktiskt har tagit hand om en med föräldrledighet, vab osv...

Brudöverlämning ser i bästa fall sjukt ogenomtänkt ut i mina ögon.
  • Mjolle

Trevlig tanke, vet inget om huruvida det är amerikanskt eller ej.

Om så är fallet bör det naturligtvis stanna där.

• Leone i Västerås

Jag gillar det inte.
     Jag tycker det är svårt att motivera en "överlämning" då det ju knappst är någon brud som kommer direkt från föräldrahemmet då hon gifter sig. Om så vore så skulle jag tycka det var helt okej, men idag har ju (nästan) alla brudar levt i eget hem och oftast tillsammans med sin blivande make i många år innan de gifter sig och står alltså knappst under föräldrarnas omsorg längre.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Nightswimmer
    sweetie77 skrev 2009-11-08 10:37:44 följande:
    Personligen skulle det kännas fel eftersom jag förknippar det med ett lite förlegat synsätt. Jag är inte en egendom som ska lämnas över till en annan man. Isåfall kanske min exman ska lämna över mig då jag gifter om mig? Som en stafettpinne liksom
    Ha ha! Klockrent!

Jag har funderat lite i samma banor... Har dock ingen ex-make, men kanske det sista one night-standet innan jag träffade sambon skulle kunna funka?
  • Milkina cerka
    Mjolle skrev 2009-11-08 10:41:59 följande:
    Trevlig tanke, vet inget om huruvida det är amerikanskt eller ej.Om så är fallet bör det naturligtvis stanna där.
    www.facebook.com/topic.php&topic=6070

Inte bara amerikanskt vad det verkar.. - nästan så att jag tycker synd om en och annan(utifrån härstammande) som gifter sig med en svensk/a, deras traditioner skall i så fall inte tas på allvar?
  • sweetie77
    Nightswimmer skrev 2009-11-08 11:05:30 följande:
    Ha ha! Klockrent!Jag har funderat lite i samma banor... Har dock ingen ex-make, men kanske det sista one night-standet innan jag träffade sambon skulle kunna funka?
    Exakt, det viktiga är ju att någon man lämnar över!
  • lilla sandra

Röstade annat.
    Hade det inte själv då vi slog ihop vigseln med dopet. Men annars hade jag haft det.
    Tycker att det är upp till var o en.

• Jaja88

pepparkaka året om skrev 2009-11-08 08:31:28 följande:

Jag tycker att det är vackert. För mig symboliserar det att det är föräldrarna som tagit hand om mig innan och att man nu går över till att leva med sin man och att det då är vi som tar hand om varandra. :)
    Sant, men de flesta som gifter sig har ju redan varit tillsammans och bott ihop i flera år!
Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?