• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • siamusen
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-11-08 00:47:48 följande:
    Ja nu när du säger det så är det lite Maria von Trapp över dig! Jo, i filmen går hon in själv, utan tärnor tom. Mycket pampigt och tårdrypande vackert. *Sound of music-junkie*
    Visste jag inte. Har inte sett filmen sen jag var barn

Trodde det var vanligt att gå in sjâlv?

Här annars förs brudgummen in av sin mor och bruden av sin far. Min make gick dock in med sina bestmen och jag med mina tärnor.
  • Joual

Jag undrar varför det inte är några brudgummar som överlämnas av sin far eller mor?

• siamusen
    Joual skrev 2009-11-08 00:51:23 följande:
    Jag undrar varför det inte är några brudgummar som överlämnas av sin far eller mor?
    Inte en svensk sed I utlandet finns det dock.
  • Joual
    siamusen skrev 2009-11-08 00:54:47 följande:
    Inte en svensk sed I utlandet finns det dock.
    Det är inte heller en svensk sed att bruden överlämnas av sin far, men det verkar ju förekomma (eller åtminstone önskas) ändå..
  • siamusen
    Joual skrev 2009-11-08 00:56:38 följande:
    Det är inte heller en svensk sed att bruden överlämnas av sin far, men det verkar ju förekomma (eller åtminstone önskas) ändå..
    Jo, jag vet.

Men är det fel att anamma amerikanske seder skulle jag gissa att det är lika fel att anamma franska seder tex.
  • LAV0LINA

Upp till var och en, men skulle själv aldrig få för mig att be min pappa leda mig fram till min sambo/blivande make. Jag står min pappa mycket nära, vi kan prata om allt och ingenting och han är nog den av mina föräldrar som jag först vänder mig till när det gäller att få råd och stöd.
    Men nej, jag ska gå tillsammans med min blivande make fram till prästen, skulle aldrig få för mig att "lämnas över".
    Såvitt jag vet har brud och brudgum länge varit de två som tillsammans går längs altargången, i alla fall här i Sverige? Varför ta femton steg tillbaka nu i moderna tider?

• Shadilly

Nej när jag gifter mig är det frivilligt, så jag tänker hedra vår svenska tradition och gå själv till altaret

• Joual
    siamusen skrev 2009-11-08 00:57:59 följande:
    Jo, jag vet. Men är det fel att anamma amerikanske seder skulle jag gissa att det är lika fel att anamma franska seder tex.
    Jag är emot brudöverlämning, men inte för att det är en amerikansk sed, utan för att symboliken i seden är klar och tydlig även för en femåring. Jag valde min man själv, och även om jag tycker om min pappa så handlade vår bröllopsdag inte om mig och pappa - det handlade om mig och maken.

Jag känner kvinnor som är underordnade sina män (av fri vilja), och i deras fall tycker jag att brudöverlämning är logisk. Det betyder inte att jag skulle vilja leva som dem, men jag respekterar deras val.
  • siamusen
    Joual skrev 2009-11-08 01:03:24 följande:
    Jag är emot brudöverlämning, men inte för att det är en amerikansk sed, utan för att symboliken i seden är klar och tydlig även för en femåring. Jag valde min man själv, och även om jag tycker om min pappa så handlade vår bröllopsdag inte om mig och pappa - det handlade om mig och maken. Jag känner kvinnor som är underordnade sina män (av fri vilja), och i deras fall tycker jag att brudöverlämning är logisk. Det betyder inte att jag skulle vilja leva som dem, men jag respekterar deras val.
    Jag misstänker att de som förs till altaret av sin pappa ändå anser att bröllopet handlar om henne och maken, inte om pappan.
  • Cornellia
    Shadilly skrev 2009-11-08 01:03:01 följande:
    Nej när jag gifter mig är det frivilligt, så jag tänker hedra vår svenska tradition och gå själv till altaret
    Den svenska traditionen är väl att man går in tillsammans?
Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?