• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • Mary Lo

Jag är inte förtjust i den traditionen alls, har väldigt svårt att begripa mig på den. Jag gifte mig för en månad sedan och den här frågan dök upp ganska många gånger (från min familj) och till slut blev jag riktigt förbannad. Jag är 31 år, jag bekostade och planerade hela mitt bröllop tillsammans med min man, jag har en fullständigt jämlik relation till honom, vi är jämfördiga på alla sätt och vis. Här ska då fan ingen ges bort! Ska min far lämna över mig, från sina armar till en annan mans armar? Varför i hela fridens namn då? I sådana fall borde min man ha blivit överlämnad av sin mamma till mig!

Trams.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Dorian Ertymexx

Mary Lo skrev 2009-11-08 04:46:25 följande:

Jag är inte förtjust i den traditionen alls, har väldigt svårt att begripa mig på den. Jag gifte mig för en månad sedan och den här frågan dök upp ganska många gånger (från min familj) och till slut blev jag riktigt förbannad. Jag är 31 år, jag bekostade och planerade hela mitt bröllop tillsammans med min man, jag har en fullständigt jämlik relation till honom, vi är jämfördiga på alla sätt och vis. Här ska då fan ingen ges bort! Ska min far lämna över mig, från sina armar till en annan mans armar? Varför i hela fridens namn då? I sådana fall borde min man ha blivit överlämnad av sin mamma till mig!Trams.
    Kan bara hålla med.
  • Limpan1234

Precis så tycker jag också. Jag har inte den minsta lust att "bli överlämnad" till någon!

Airlee skrev 2009-11-08 00:00:04 följande:
    Tycker att symboliken är ganska tydlig och förstår inte varför någon väljer att frivilligt framställa sig som osjälvständig. Plus att det är ganska tacky om man inte har någon som helst anknytning till den traditionen. Jag gick in tillsammans med min man som den vuxna människa jag var.
  • Boothwalker

Jag tycker det är en fin tradition även om jag inte skulle vilja ha det så själv. Jag vill hellre gå in tillsammans med den jag ska gifta mig med. (eller ev på ett annat sätt.) Men att bli överlämnad av min far är inte första valet även om jag skulle kunna tänka mig det med.

Jag tycker nog inte det symboliserar förtryck utan att det är en fin gest att inkludera sin pappa i det hela...

Knock knock - Whos there? - Boo - Boo who? - Dont cry, its just me =)
  • Neko

Jag tycker inte det spelar så stor roll. En tradition eller en annan tradition. Kristendomen som sådan innehåller en hel del förtryck så ett extra gör inte så stor skillnad. Vill man ha det så visst =) Tycker man ska ta det som man tycker känns mest festligt och traditionellt för en själv. Har man inte varit på så många bröllop men sett en del på tv så kan jag förstå att man vill ha med det =)

Varför inte ha det så att båda blir överlämnade av sina respektive föräldrar? (eller ex hade varit lite roligt =P)

• dellelgarin

Skall väl kanske säga att om vi gifter oss kommer det vara både borgligt, utomhus och säkerligen med buffe istället för sittande middag inget av detta är heller svensk tradition men det spelar inte ett dugg roll för mig

Tycker förtfarande att det är löjligt att människor tycker det är förtryckande att min pappa skulle sällskapa mig fram.
    Har ni inte en modernare tanke än så?

Jag är och har alltid varit mycket stark och självständig och det finns inte en själ som skulle närvara på bröllopet som skulle tveka om mitt val av make var mitt eller ej, det skulle aldrig få den betydelsen bland folk jag känner, sen att den har det bland folk på fl, det kommer ju knappast påverka mig på mitt bröllop

• dellelgarin
    Neko skrev 2009-11-08 07:51:06 följande:
    Jag tycker inte det spelar så stor roll. En tradition eller en annan tradition. Kristendomen som sådan innehåller en hel del förtryck så ett extra gör inte så stor skillnad. Vill man ha det så visst =) Tycker man ska ta det som man tycker känns mest festligt och traditionellt för en själv. Har man inte varit på så många bröllop men sett en del på tv så kan jag förstå att man vill ha med det =)Varför inte ha det så att båda blir överlämnade av sina respektive föräldrar? (eller ex hade varit lite roligt =P)
    haha jo den pojkvännen man hade innan, det hade varit skoj
  • zanna80

Föråldrad - Jag är självständig och ingen "ger bort" mig.

• Milkina cerka

Annat - Tycker det är vackert, men upp till de inblandade att välja hur de vill ha det(hade det inte själv).

Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?