idiblon skrev 2009-11-08 17:56:29 följande:
Det är lite så jag tänker också. Ungefär som att inte säga "negerbollar". Så jag skulle absolut kunna bojkotta hela konceptet, om så bara en enda kvinna känner så. (Och så är då tydligen fallet?)
Jag har massor av både religiösa och politiska skäl till varför jag är emot brudöverlämning. Men jag har också ett känslomässigt skäl.
Jag pratade för några år sedan med en muslimsk kvinna. (Kan tillägga att jag känner hennes man, och han är sannerligen ingen mansgris. Snarare tvärtom. Han vabbar när hon har viktiga saker på sitt jobb

). Hon var förvånad över hur svenska kvinnor, som kvinnor från många andra kulturer ofta anser ha en hög grad av frihet, frivilligt kunde underkasta sig en sed som brudöverlämning när det inte ens var en tradition i Sverige.
Jag hade inget bra svar till henne just då. Idag skulle jag nog svara att jag är rädd för att många tjejer i min egen generation börjar ta friheten för given. Allt det som kvinnor tidigare kämpat för ses som förlegat, och man talar ganska nedlåtande om de kvinnor som stod på barrikaderna, främst under 60- och 70-talet. Det håller på att bli någon slags backlash för kvinnor idag. Tyvärr. Och önskan om brudöverlämning ser jag som en del i omedvetenheten om vår historia och vår omvärlds ganska hårda tillvaro för kvinnor i andra kulturer.