• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • BlommyNess12

Folk får väl göra som de vill, men ingen ger bort mig iallafall, jag väljer själv vem jag vill vara med, jag kan inte ges bort eller fås som gåva.

• Suri

Jag tycker det är jättelarvigt. Vill mycket hellre se brudparet komma gående tillsammans istället för bruden och hennes far... Varför liksom? Nä, det är töntigt. Och jag gillar inte heller symboliken att pappan "ger bort" sin dotter.

• dellelgarin

jag vill gärna bli bortgiven av min pappa tycker det är fint, men jag förstår de som inte vill.

Min karl skall ge bort sin vännina på hennes bröllp för hon har alltid drömt om att bli "bortgiven" men har ingen ´pappa som kan göra det.
    Så vill hon ha det och det är hennes dag så...

• SaharaSara

Tycker det är löjligt, men ja folk gör som dom vill. Själv vill jag gå in med den jag skulle gifta mig med

• Viewsonic

Ingen big deal alls, folk gör väl som de vill. Man kan väl låta mamman lämna över också, eller vem som helst...

Fascinerande hur saker blir heta potatisar... jösses.

• Clobberella

Jag gifte mig helt frivilligt med min man, och min pappas åsikt om det hela var ointressant för mig. Min man och jag gick därför in tillsammans i kyrkan.

• JuliaåRonjasmammis

Röstade Annat. Gillar det inte , dels för att det är en föråldrad syn på kvinnan som en ägodel för mannen att ge bort, och dels för att det känns som något taget ur en dålig amerikansk film.

Min pappa frågade om han förväntades "lämna över" mig, han hade ju hört och sett att "det var så man gjorde nuförtiden". Jag tackade vänligt men bestämt nej, och påpekade att om några öht hade någon rä'tt att lämna bort mig, så var det faktiskt mina två barn!

DET tyckte min pappa var en mycket bättre idé, och den fanns faktiskt med under vår planering, men hur det nu kom sig så gick vi sida vid sida in i kyrkan, jag och han som nu är min make! Barnen fick vara ringbärare och näbb!

• dellelgarin

Äsch vad ni tar allvarligt på det

Jag avgudar min pappa och för mig skulle det betyda massor om han ville följa mig fram.

Jag kan inte på något sätt se det som nervärderande om man väljer det själv för att man tycker det är fint.

Jag tror att han skulle bli väldigt glad och hedrad om han fick frågan, det har (inte i mitt fall iallfall) något att göra med att han äger mig eller att han väljer min make.

• Teskedsmamman

Tycker diskussionen om att det skulle vara kvinnoförnedrande osv är skitlöjlig. Både min pappa och min farfar (jag har varit gift 2 ggr) såg det som en ära att få följa mig till altaret, där var det inte snack om att lämna över utan att visa hur stolta de var att jag skulle gifta mig.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Airlee

Tycker att symboliken är ganska tydlig och förstår inte varför någon väljer att frivilligt framställa sig som osjälvständig. Plus att det är ganska tacky om man inte har någon som helst anknytning till den traditionen.

Jag gick in tillsammans med min man som den vuxna människa jag var.

Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?