Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

Röstade Annat. Gillar det inte , dels för att det är en föråldrad syn på kvinnan som en ägodel för mannen att ge bort, och dels för att det känns som något taget ur en dålig amerikansk film.

Min pappa frågade om han förväntades "lämna över" mig, han hade ju hört och sett att "det var så man gjorde nuförtiden". Jag tackade vänligt men bestämt nej, och påpekade att om några öht hade någon rä'tt att lämna bort mig, så var det faktiskt mina två barn!

DET tyckte min pappa var en mycket bättre idé, och den fanns faktiskt med under vår planering, men hur det nu kom sig så gick vi sida vid sida in i kyrkan, jag och han som nu är min make! Barnen fick vara ringbärare och näbb!

• JuliaåRonjasmammis
    siamusen skrev 2009-11-08 00:14:31 följande:
    Bryr mig inte. Och vi har ju plockat up seder lite här och där sa varför skulle det vara sa hemskt att det är "amerikanskt"?Nåväl, jag gick in sjâlv med mina tärnor.
    Hmm, varför kom jag att tänka på "Sound of music" nu då?
  • JuliaåRonjasmammis
    siamusen skrev 2009-11-08 00:26:48 följande:
    För att jag är så enormt klämkâck? Gick hon in själv i kyrkan i filmen? Man kanske inte "ska" gå in sjâlv enligt svenska traditioner? Vi hade ju ett blandbröllop så vi blandade lite av allt.
    Ja nu när du säger det så är det lite Maria von Trapp över dig!

Jo, i filmen går hon in själv, utan tärnor tom. Mycket pampigt och tårdrypande vackert. *Sound of music-junkie*
  • JuliaåRonjasmammis
    Danitrass skrev 2009-11-08 01:44:13 följande:
    O ja, och det är mängder av folk där och hennes släp är oändligt långt.

Och nunnorna sjunger!

Hade jag inte haft mitt minisizebröllop så hade jag gjort en kopia av det!

*Super-sound of music-junkie*
    Skönt att det finns fler Sound of music-nördar! Har just försökt hitta filmklippet på Youtube, men misslyckats. Däremot hittade jag en massa andra klipp från filmen, så nu sitter jag och tittar, lyssnar och njuter!

Filmen till söndagskvällen är vald!
  • JuliaåRonjasmammis

Undrar lite om det finns någon som faktiskt gjort det vi funderade på; att barnen går in med och "ger bort" mamman?

• JuliaåRonjasmammis
    siamusen skrev 2009-11-08 02:06:29 följande:
    Hur gör kungahuset förresten? Fördes Silvia in av nagon? Kommer Viktoria föras sin av nagon?
    Kungen och Silvia gick in tillsammans. Har svårt att tro att Viktoria skulle låta sig ledas fram till altaret av pappsen, i hennes fall så tror jag det är extra viktigt att faktiskt få visa att man gjort ett eget val.
  • JuliaåRonjasmammis

Molson Canadian skrev 2009-11-08 02:37:38 följande:

Det är inte upp till paret om paret vill gifta sig i kyrkan. Då är det upp till kyrkan.
    Oftast är det upp till den enskilda prästen. Åtminstone inom Svenska kyrkan.
Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?