Inlägg från: sweetie77 |Visa alla inlägg
  • sweetie77

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

Personligen skulle det kännas fel eftersom jag förknippar det med ett lite förlegat synsätt. Jag är inte en egendom som ska lämnas över till en annan man.
    Isåfall kanske min exman ska lämna över mig då jag gifter om mig? Som en stafettpinne liksom

• sweetie77
    Nightswimmer skrev 2009-11-08 11:05:30 följande:
    Ha ha! Klockrent!Jag har funderat lite i samma banor... Har dock ingen ex-make, men kanske det sista one night-standet innan jag träffade sambon skulle kunna funka?
    Exakt, det viktiga är ju att någon man lämnar över!
  • sweetie77

Att föräldrarna "tagit hand om" bruden är ju inte heller något som är speciellt vanligt nuförtiden. De flesta kvinnor har levt ensamma innan , och därefter med sin blivande man. Åtminstone jag är uppfostrad att ta hand om mig själv som vuxen, dvs försörja mig och sköta mitt eget hem. Visst, mina föräldrar har alltid ställt upp, men att säga att de tar hand om mig är att förminska mig själv.

• sweetie77
    Mjolle skrev 2009-11-08 11:41:08 följande:
    Vänd på resonemanget. En vacker dag kanske ditt barn skall "lämnas bort". Det är ju ett symboliskt värde som bejakar det vackra och trevliga i relationen, inte någon slags slavhandel (om man nu vill dra det till sin absoluta spets, vilket ju ofta är fallet i internetdebatter).:)
    Ja, och varken jag eller min man skulle "ge bort" vårt barn till en man, som en slags egendom. Om blivande maken också skulle lämnas bort av båda sina båda (obs! båda) föräldrar skulle vi nog överväga saken. I övrigt så går det stick i stäv med den uppfostran vi ger våra döttrar, dvs vi uppfostrar dem till självständiga individer som ska göra rationella val.
  • sweetie77
    Tawaret skrev 2009-11-08 11:59:43 följande:
    Haha, nä man vill ju inte vara en stafettpinne som slussas mellan männen. Man förstår det kanske i en tid där man ser kvinnan som omyndig och under pappans ansvar tills man gifter sig och blir omyndig under äkta makens ansvar istället, men ett sådant samhälle avskaffade vi som tur är. Hur kan man vilja ha tillbaka något sådant? Om det inte är att man vill symbolisera detta vet jag inte vad man tänker. Varför är det bara pappan och inte mamman eller båda som för fram en till altaret? Varför ska inte mannen föras fram också? Och varför behöver inte mannen ha med sina föräldrar på bröllopet på det sättet, om det är något allmänt symboliskt med föräldraskapet och nya familjeband?
    Exakt!
  • sweetie77
    Nightswimmer skrev 2009-11-08 12:12:01 följande:
    Vad skönt! Min pappa är för sjuk för att komma till kyrkan, så jag har varit lite orolig för det där med överlämnandet. Nu gäller det bara att få tag på numret till sista ONS'et... Undra just om man kan få det via smittsskyddsinstitutet - det var så han hörde av sig senast!
    Precis, annars kanske du kan anlita en eskort. Det är av största vikt att det framgår att man inte träder in i det äkta ståndet av egen fri vilja
Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?