RiNan skrev 2010-01-22 07:54:47 följande:
Va?
Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig riktigt tänkt på detta med vetenskapliga bevis. Om man säger att man får ont i magen av att äta deg, vilket många många får, eller att lite skit (bakterier/smuts) rensar magen (ger diarré) vilket alla eller åtminstone de flesta vet om... det är fakta som vi besitter men vet inte hur mågna som besitter vetenskaplig data om det. Vissa saker vet vi genom vad vi lärt oss men hur många sätter en källhänvisning i minnet? Börjar man leta efter allt man kan på nätet så får man en massa massa träffar men hur lätt hittar man vetenskaplig dokumentation för allt.
Vad gäller hudvård etc så har jag varit intresserad av det för mesta delen av mitt liv, arbetar även en del med hudvård så mycket har jag helt enkelt lärt mig utan att ta fasta på källorna.
Jag har inte vetenskaplig data för detta heller men en form som mineralolja är parraffin. Parrafin är en destillation av råolja. Vasselin är en annan form av minrealolja. Parrafin gör man bla ljus av. Jag vet inte om jag skulle vilja ha det i min hårbotten eller någon annanstans på huden. Varför mineraloljor/flytande parrafin började användas inom hudvård var som skydd. Det bildar en skyddande barriar på huden. Den bevarar kroppens fukt genom att hindra fukt att både tränga in och avgå. Torr och narig hud mjukas upp av den feta ytan men för att behålla mjukheten krävs det att man styker på och stryker på eftersom huden efter ett tag förlorar sin förmåga att tillverka och bibehålla fukt. Varför smörja in något som ändå redan är insmort?
Vi vet ju att lypsyl och vaselin på läpparna är något som man blir "beroende" av utifrån egena erfarenheter. När jag bytte till ett bra läppbalsam behöver jag smörja in mycket mer sällan men jag måste fortfarande smörja in.
Letade fram lite information om detta alldeles nu. Du kan läsa om detta på:
www.shenet.se/ravaror/paraffin.html längst ner finns källhänvisning om du på allvar vill ta reda på hur det ligger till kan du ju ta dig igenom den.
..........................................................................................................................
En fråga till folk (blev förrvirrad) : Parrafin är inte vattenlösligt. Något jag visste sedan tidigare men när jag läste på shenet så stod det att det svårlösligt i kall alkohol och är lösliga i uppvärmd alkohol. Skulle vara en viss procent också. Sen är det även lösligt i bensin, lacknafta och terpentin.
Så nu började jag fundera på om man blivit kvitt parrafinet som man fått på sig genom schampo hur blir man det? Det finns ju alkohol i schampo och då får man ju en snabb tanke av att sista schampot tog hand om det men så mycket alkohol är det ju inte i schampo så att det löser upp parrafin. Eller gäller det bara den fasta formen av parrafin eller även den flytande tro? Vad har ni för tankar om allt detta???
Min teori är att det är så pass lite parrafin i schampo att det löses av den mängd alkohol och andra straka ingredienser i schampot som man tvättar sig med varje dag. Men då borde man ju inte får problem med innåtväxande hår (finnar, klåda, exem etc) ifall man ändå varje dag tvättar bort parrafinet så att en hårsäck inte kan bli täppt. Fast det kanske blir så om man inte tvättar varje dag utan låter det ligga på ett tag? Vad tror ni om den teorin???