• RiNan

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Björnmossa skrev 2010-01-21 13:35:55 följande:
    Gör väl inget om det luktar?
    Det gjorde inte det i början men efter ett tag började jag må illa av lukten. Speciellt en gång när de hade regnat och mitt hår var fuktigt, då kände jag lukten igen. Jag låter äcv sitta i håret i några minuter och sköjer av lite snabbt efteråt. Inte så att allt sköljs bort men så att det blir mer utspätt det som är kvar. Läste det tipset någonstans och håret känns faktiskt precis lika mjukt och skönt förutom att det luktar mindre efteråt och inget alls när håret blivit fuktigt/blött.
  • RiNan
    smula86 skrev 2010-01-21 23:46:39 följande:
    Tack för ett långt svar, har ingen äppelcidervinäger hemma, använder man detsom balsam, eller räcker det med en bikarbonatsblandning och sedan ingenting efter?
    Balsam använder man oftast för att dölja skadorna som schampo gör men äppelcidervinäger använder man för att återställa ph-värdet i botten och göra det mjukt och lent. Kör du utan äppelcidervinägerskölj kommer du nog inte känna några tjohoo resultat som får dig att vara inspirerad till att fortsätta men håret lär väl ändå må bättre än efter vanlig schampo Men jag skulle rekommendera att köpa lite lite ÄCV, kostar inte så mycket och testa efter det!
  • RiNan
    Hypnotica skrev 2010-01-21 20:55:19 följande:
    Vilket balsam har du använt till CO:n? Som jag har nämt tidigare i tråden idag, så revolterade mitt hår efter ett tag på BS, det blev torrt. Och jag fick problemet med flottiga längder med vissa balsam (det är nån ingrediens som orsakar en vaxig hinna på mitt hår).
    Låter som mitt hår efter diverse testningar efter bla balsam!
  • RiNan
    smula86 skrev 2010-01-21 23:58:49 följande:
    Ok, har faktiskt tänkt på hur risigrt håret känns innan man slänger i balsam, men har aldrig tänkt på att det är schampoots fel ^^ Så saken är den  att man blir lurad att använda schampoo, och schampoot innehåller så mycket skumma saker som gör att håret snabbare blir fett, så att man ska använda ännu  mer schampoo, samt att schampoo gör håret risigt så man måste använda balsam? Eller ^^
    Presajs! Håret blir snabbare fett bla av att sebuminet (hårets egen återfuktning) tvättas bort och då måste mer av ämnet produceras och då blir det flott. Mineraloljorna i vissa schampon täpper till porerna vilket också ställer till med problem. Om en hårsäck blir täppt växer hårstrået innåt och bidrar till inflamation i hårsäckarna vilket visar sig som små finnar i hårbotten och då kliar det och vissa får exem. I de flesta balsam finns silikon som maskerar det som schampot gör. Och för att få bort silikonet behövs ett schampo med SLS (ett ämnde som är extra tuft mot sebuminet). Tvättar man inte bort silikonet blir håret trist och matt i längden. En ond cirkel det där
  • RiNan
    smula86 skrev 2010-01-22 00:03:48 följande:
    Vilken härlig affärsidé, synd att man inte kom på den :P
    Ha ha ha!
  • Meddelande borttaget
  • RiNan
    Hypnotica skrev 2010-01-22 06:07:10 följande:
    Vad jag har funnit, finns det ingen vetenskaplig data som säger att mineralojla täpper till porerna?
    Va?
  • RiNan
    RiNan skrev 2010-01-22 07:54:47 följande:
    Va?
    Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig riktigt tänkt på detta med vetenskapliga bevis. Om man säger att man får ont i magen av att äta deg, vilket många många får, eller att lite skit (bakterier/smuts) rensar magen (ger diarré) vilket alla eller åtminstone de flesta vet om... det är fakta som vi besitter men vet inte hur mågna som besitter vetenskaplig data om det. Vissa saker vet vi genom vad vi lärt oss men hur många sätter en källhänvisning i minnet? Börjar man leta efter allt man kan på nätet så får man en massa massa träffar men hur lätt hittar man vetenskaplig dokumentation för allt.

Vad gäller hudvård etc så har jag varit intresserad av det för mesta delen av mitt liv, arbetar även en del med hudvård så mycket har jag helt enkelt lärt mig utan att ta fasta på källorna.

Jag har inte vetenskaplig data för detta heller men en form som mineralolja är parraffin. Parrafin är en destillation av råolja. Vasselin är en annan form av minrealolja. Parrafin gör man bla ljus av. Jag vet inte om jag skulle vilja ha det i min hårbotten eller någon annanstans på huden. Varför mineraloljor/flytande parrafin började användas inom hudvård var som skydd. Det bildar en skyddande barriar på huden. Den bevarar kroppens fukt genom att hindra fukt att både tränga in och avgå. Torr och narig hud mjukas upp av den feta ytan men för att behålla mjukheten krävs det att man styker på och stryker på eftersom huden efter ett tag förlorar sin förmåga att tillverka och bibehålla fukt. Varför smörja in något som ändå redan är insmort?  Vi vet ju att lypsyl och vaselin på läpparna är något som man blir "beroende" av utifrån egena erfarenheter. När jag bytte till ett bra läppbalsam behöver jag smörja in mycket mer sällan men jag måste fortfarande smörja in.

Letade fram lite information om detta alldeles nu. Du kan läsa om detta på:
    www.shenet.se/ravaror/paraffin.html längst ner finns källhänvisning om du på allvar vill ta reda på hur det ligger till kan du ju ta dig igenom den.

..........................................................................................................................

En fråga till folk (blev förrvirrad) : Parrafin är inte vattenlösligt. Något jag visste sedan tidigare men när jag läste på shenet så stod det att det svårlösligt i kall alkohol och är lösliga i uppvärmd alkohol. Skulle vara en viss procent också. Sen är det även lösligt i bensin, lacknafta och terpentin.

Så nu började jag fundera på om man blivit kvitt parrafinet som man fått på sig genom schampo hur blir man det? Det finns ju alkohol i schampo och då får man ju en snabb tanke av att sista schampot tog hand om det men så mycket alkohol är det ju inte i schampo så att det löser upp parrafin. Eller gäller det bara den fasta formen av parrafin eller även den flytande tro? Vad har ni för tankar om allt detta???
    Min teori är att det är så pass lite parrafin i schampo att det löses av den mängd alkohol och andra straka ingredienser i schampot som man tvättar sig med varje dag. Men då borde man ju inte får problem med innåtväxande hår (finnar, klåda, exem etc) ifall man ändå varje dag tvättar bort parrafinet så att en hårsäck inte kan bli täppt. Fast det kanske blir så om man inte tvättar varje dag utan låter det ligga på ett tag? Vad tror ni om den teorin???

• RiNan
    Denebola skrev 2010-01-22 08:43:01 följande:
    Jag har nog tänkt att hänvisa. Men att skriva att slilkoner och mineraloljor är dåliga, typ.
    Här har du ju skrivit om mineraloljor! Har du vetenskaplig data om att det täpper till porerna eller varför det är dåligt som Hypnotica frågar om?

Hypnotica: Alltså jag har ingen lust med diskussioner. Menar inte att låta otrevlig men jag är inte den diskuterande typen. Rent spontant känner jag att om du tror att mineraloljor är okej så är det bara att använda det Vad du använder och inte använder stör inte mig men jag vet skillnaden på min egen hy i längden när jag använt produkter med mineraloljor och produkter utan mineraloljor. Vet också vad jag har med mig för fakta i ryggen men bada du i babyolja om du vill, det är mineralolja i det me

Men är du seriöst intresserad och vill leta fram information kan du ju börja med källorna på shenet i länkten som jag skickade till dig. På shenet fanns allt det jag skrev om plus mycket mycket mer.
  • RiNan
    Hypnotica skrev 2010-01-22 08:21:31 följande:
    Ja? www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ne... Artikeln hänvisar till en studie 2005 som visar på att mineralolja inte täppar till porerna.
    Den där artikeln handlade ju om finnar i ansiktet. Nu pratade jag ju tidigare om innåtväxta hårstrån i hårbotten som ger bla exem pga att en hårsäck blir täppt och man får en inflammation. Jag är ingen expert inom detta område och vem vet, kanske handlar det om helt olika mängder parrafin etc i hudvård och hårvård?

Men som jag skrev i inlägget ovan, tuta och kör om du tyker att mineraolja är okej. Jag föredrar att använda annat istället för säkerhetsskull
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo