• RiNan

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Läste lite om American Cream balsamet och nu har jag en fråga? Sls, varför har man det i ett balsam?

• RiNan
    Denebola skrev 2010-01-05 12:36:02 följande:
    Emulgeringsmedel! Det är helt okej om det finns SLS i balsam, för det är så lite att det inte räknas.
    I see

Någon med fint nordiskt hår som testat nån av lush balsam och kännt sig nöjd och glad? :)
  • RiNan
    Andersson1 skrev 2010-01-05 14:06:14 följande:
    nu vill jag bara berätta att jag har testat no poo och har gjort som alla tipsat. Bara använt balsam och tvättat ur det ordentligt väldigt noggrant. Men så fort håret torkat så var det helt fett i hårbotten och topparna var som vanligt. Det kännns jättehemskt och jag kan inte ha det utsläppt för det ser skitigt ut. Jag gav det en dag men nu måste jag gå och tvätta om håret för det ser hemskt ut. Har jag gjort nåt fel?
    Så blir jag också av balsam, även när det är ett lätt balsam utan silikon. Jag gav upp det och började köra med bikrabonat istället.

Jag tillsätter några droppar vatten i den mängd bikarbonat som jag tagit ur burken, så att det blir lite krämigt. Sen masserar jag in den i torrt hår, i hårbotten. Jag är inte helt bra på att fördela den så jag går sen in i duschen har i lite vatten och masserar mer. Sen tvättar jag bort det och häller i en blandning av antingen 1 del äppelcidervinäger och 10 delar vatten eller 50/50 av citronsaft och vatten. Det masserar jag in i hela håret och låter sitta i ett tag (medan jag badar, scrubbar kroppen, rengör ansiktet, rakar benen eller liknande) och sen sköljer jag av lite lätt och torkar håret med handduk. Vissa lämnar i sköljen men för mig fungerar det bättre att lämna i en stund och skölja av av. Det funkar absolut bäst för mig. Balsam är inget för mig. Inte alls. Ska dock ha det i smt och hoppas det funkar bättre där.
    Vill du klara dig lite längre (beroendes på hur du tvättar) rekommenderar jag att massera i duschen med vatten i några minuter. Då är håret som nytt i några dagar till
  • RiNan
    Mamma Freja skrev 2010-01-04 00:42:15 följande:
    Kör enbart på kokosmjölk!  Jag sköljer igen håret och handdukstorkar, sedan i med kokosmjölken och på med en duschmössa och låter de sitta i 1½-2 timmar. Sköljer bort det värsta och sen SMT med extra honunh i 30 minuter.
    Nu fastnade jag på denthär inlägget
    Varför köra först kokosmjölk och sen smt? Jag som tyckte att jag är jätte duktig om jag gör en sak för att vårda håret (har typ aldrig brytt mig) och nu gör andra 2 grejer på raken Jag som tänkte köra med bara kokosmjölk och sen sköja ur. Men då kanske inte allt kommer bort? Eller varför kör du en smt efteråt?
  • RiNan

Eller såhär. Mitt hår är inte torrt men jag skulle vilja vårda det lite, speciellt hårbotten. Kör man smt för att håret är torrt eller av den anledning som jag har?

• RiNan
    Denebola skrev 2010-01-05 17:40:39 följande:
    Tur för dig =) När jag gjorde en sån inpackning var jag tvungen att ta till schampo för att få ur den. Så det är jätteolika vad man behöver göra efteråt.
    Huuuuuu läskigt. Sitter här nu med en kokosinpacking och vet inte hur jag ska fixa att ha i detta en längre tid. Har inte ingredienser till en smt hemma och mitt balsam är dåligt. Men jag skulle inte sabba nåt om jag tvättade med bikarbonat och äcv efteråt va? Hoppas på att slippa men vill ju att håret ska bli rent också

Återfettande och återfuktande? När behöver man vilket? Om jag bara vill tillföra min skalle lite näring och inte vet jag, vad kör man då?
  • RiNan
    Mamma Freja skrev 2010-01-05 17:50:48 följande:
    Eftersom jag har färdig smt står, så använder ja den och tillsätter bara extra honung för att få bort fettet efter kokosmjölken.. Sen kanske man inte behöver låta de sitta i 30 minuter, men de gör jag av gammal vana.. :) 50/50 honung och balsam e de många som rekomenderar att tvätta ur kokosmjölken me..
    Och vi som inte hade det minsta med honung hemma. Läste någonstans att det funkar att försöka få bort så mycket som möjligt och sen till morgonen har skallen sugit upp det sista men jag funderar på att ta lite bikarbonat och äcv efteråt. Någon som vet om det sabbar nåt eller om det kvittar??? Usch med äcv efter dog kokosmjölk. Huuuu. Får kanske ta lite citronsaft istället.
  • RiNan

Kan inte påstå att jag känner så mycket skillnad. Vad brukar ni känna?
    Det var inte så mycket av det feta på toppen av burken heller så det kanske inte blev så oljigt. Läste fram på nätet att rapsolja och solrosolja är lättare och tynger inte ner lika mycket som kokosfett eller olivolja.
    Fast iofs så känns hårbotten mjukare eller nåt... kan inte beskriva. Kanske inbillar mig Men jag känns strävare i övriga håret. Fick tvätta av med bikarbonat och citronsaft. Kanske det som gjorde att det blev stävare. Och så luktar det som en väldigt skum blandning av kokos och bikarbonat. Brukar aldrig lukta bikarbonat annars.

• RiNan
    Björnmossa skrev 2010-01-06 01:36:42 följande:
    Jag har börjat med raps till OCM nu när jag inte hittade tistel och har tänkt testa till håret också. Gillar raps, det är så halt och lagom fett på nåt sätt. Jag berättar vad jag tyckte om ett par dagar, gör gärna samma så kan vi jämföra =)
    Låter bra
  • RiNan
    Andersson1 skrev 2010-01-06 01:51:49 följande:
    Jo jag masserade länge och lät det sitta i några minuter och sköljde jätte noggrant efteråt så att jag verkligen fick ut allt och jag överdoserade inte balsamet heller. Det är samma balsam som jag använt tidigare från Dermanord och det har jag varit nöjd med. Jag ger det kanske ett försök till men är nästan rädd för att detta inte kommer att vara min grej. Jag gillar känslan av rent hår som fladdrar runt...´=)
    Men ta för tusan och testa bikarbonat med äcv skölj! Mitt hår känns rent när jag gör så (kanske inte första gången men då kändes det mjukt och skönt åtminstone), det känns rent och fladdrar runt. Men jag gör inte som alla säger att man ska göra med äppelcidervinäger sköljet, som jag skrev tidigare, jag lämnar inte kvar det för det luktar så starkt. Det får ligga i ett tag och sen sköljer jag ur det... lite lätt sådär. Numera kör jag äppelcidervinäger skölj bara ibland. Ofast är det citronsaft som gäller för det luktar bättre

Idag hade jag förresten totalkatastrof med mitt hår. Någon som vet varför??? Det var stripigt och kändes helt torrt och slitet. Tvättade med schampo och försökte sköja med citron men det hjälpte inget. Tog lite mer schampo (Weledas baby) och sen jätte mycket ÄCV som fick ligga och dra i håret ett bra tag. Kändes fortf torrt och slitet men inte som innan. Vad kan ha gått fel och hur ska jag reparera detta?

Såg att jag råkade ha Lush "American cream" i skåpet så jag kanske får testa den i en smt och köpa in honung. Fick den i present för 2 år sen men visste inte vad det var och trodde det var nå budget skit och så använde jag ändå inte balsam och mixade definitivt inte märken (tur att jag inte slägt det!!!) Står på den att den är dubbelt styrkande men ändå lätt och fuktgivande. Det låter ju jätte bra tycker jag så jag hoppas att det funkar!!!! Borde det hjälpa?
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo