• RiNan

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Halloj. Jag är inte det mista insatt i denna tråden förutom att jag kikat in här lite nu och då och kan inget om att tvätta håret utan schampo heller men det kan vara något för mig.

Har ni lust att dela med er lite över era erfarenheter med att inte använda schampo? Vad använder ni istället? Varför började ni med detta? Vad är resultatet?

Jag börjar bli tokig på mitt hår och alla dessa schampon som bara gör allt värre. Är torr i håret men blir fet i hårbotten snabbt. Använder jag schampo mot det feta blir håret ännu torrare och använder jag något mot det torra blir hårbotten fetare snabbt. Duschar jag mig på kvällen så känns håret ofräscht på morgonen och börjar se flottigt ut och ändå försöker jag låta det gå 3 dagar mellan tvättningarna. Kan detta vara något för mig???

• RiNan
    vanilla skrev 2009-11-12 13:24:53 följande:
    Det kan det absolut! Läs första trådstarten i ts ovan för att få tips på vad det finns för metoder. Jag har gått från att tvätta håret varje dag med schampoo till att tvätta det en gång i veckan.
    Omen guuuuuud, det är precis dit jag vill komma Överlycklig att jag stannat till här och börjat läsa på lite. Håller nu på att läsa igenom första tråden och det är så spännande!

En sak jag undrar över, jag är mest intresserad av tvätt med balsam/bikarbonat eller ägg för att sen skölja med ÄCV. Förstår inte riktigt skillnaden mellan att tvätta med balsam/bikarbonat och ägg. Vilket borde funka bäst på mig? Vilket funkar bäst på er och varför?
  • RiNan

Mamma Freja skrev 2009-11-12 14:21:20 följande:

De innehåller SLS, men saknar mineraloljor och sillikoner och behövs för att få bort de sistnämnda..
    Va? Vart hittar jag det?? Jag som hade tänkt börja ikväll. Hmpf.

Har svårt att ta till mig detta med balsam eftersom en frisör sa till mig att håret lättare blir fettigt vid användning av balsam men att det också tar ner det statiska. Men ska nog ta och testa på balsam som du säger för att återfukta ordentligt.
  • RiNan

Hittade att bamse schampo är ett sista-schampo. Då ska jag köra med det ikväll då. Hur kommer det sig att ett annat schampo tar bort mineraloljor och silikoner? Måste de tas bort och är det säkert att de tar bort dem? Läste i någon av trådarna om någon som gått till en ekologisk frisör för att ta bort dem.

• RiNan
    Denebola skrev 2009-11-12 16:23:28 följande:
    SLS som är huvudingrediensen i schampo är ett kraftigt rengörande medel. Därför får det bort silikoner och mineraloljor. Men eftersom det är så starkt är det också uttorkande (vilket gör att man brukar "återfukta" det med balsam, men det man egentligen gör är att man maskerar skadan, då silikonerna lägger sig som en hinna kring hårstrået känns det mjukt och slätt, men det är det inte).
    Aaaah, I fatt I fatt
  • RiNan

Nu har jag läst så mycket att jag börjat blanda ihop allt. Balsam och bikarbonat tycker jag låter bra men skulle man inte använda ÄCV om man har i bikarbonat? Nu känner jag mig helt snurrig Känns som att jag måste börja om med läsningen.

• RiNan
    RedTopaz skrev 2009-11-12 22:21:58 följande:
    Eller citronvatten om man kräks av doften på ÄCV ;)
    Hur mycket av vad och vad gör det? Återställer det på samma sätt på ÄCV?

Läste i den första tråden att ts rekommenderade någon att lägga lite bikarbonat i balsamet, när man kör bm. Ska man ändå skölja med ÄCV då?
  • RiNan
    Whintra skrev 2009-11-12 22:33:52 följande:
    Citron har samma funktion som ÄCV, dvs. sänker PH som behöver återställas efter tvätt med bikarbonat som är väldigt basiskt. Om du således blandar i bikarbonat i balsamet så behöver du skölja med något surt efteråt.
    Aha. Hur mycket citron blandar man med hur mycket vatten och kör man samma doppa-doppa-skölj med citronvatten principen eller gör man på annat sätt?
  • RiNan

En fråga till. Hur gör ni när håret ska torka efter ÄCV? Blir inte handduken sunkig och börjar lukta? Kan man hänga upp den och använda den igen eller gäller ny handduk efter varje tvätt?

• RiNan
    Taggtroden skrev 2009-11-12 23:20:46 följande:
    RiNan: jag använder den flera gånger. När handduken torkat upplever i alla fall inte jag att den luktar något.
    Okej, ska gå och tvätta på en gång! Tänkte köra med bamse schampo men sen skrev någon (förlåt att jag inte minns vem just nu) att man lika gärna kan köra med bikarbonat så det ska jag ta och göra nu. Ska bli spännande. Hoppas jag inte blir besviken
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo