• RiNan

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

"Mosa en avokado och blanda med en msk mjölk, en msk av ditt favoritbalsam samt en msk valfri olja(oliv, jojoba, cocos m.m.). Rör alla ingredienser till en röra och låt det stå i kylen tills smeten är sval. Därefter är det bara att massera in i håret och hårbottnen och vira in i en varm fuktig handduk."

Denna hårinpackning har jag tänkt testa. Någon som provat den som har åsikter eller någon som har recept på något bättre? Tror jag har rätt normalt hår nu. Kan fortf bli lite fet i botten men tar mycket längre tid än förut.

• RiNan
    idiblon skrev 2010-01-03 21:39:22 följande:
    Jag hittade ingen silikon i innehållsförteckningen på mitt Head&Shoulders Classic. Nu är håret ursköljt iallafall, men någon utvärdering har jag inte förrän håret är torrt, för det är först då jag kan se om det är flottigt eller inte.
    Dimethicone står det på våran Head&Shoulders classic flaska. Letade du silikon eller efter -cone eller -conol? Det står som de senasnämnda. Hoppas du blev nöjd med sin behandling. Själv har jag inte gett mig på ägg och balsam funkar illa eftersom jag inte hittat rätt balsam. Även om de är utan silikon så känns inte alla bra på alla hår.

Jag rengör med bikarbonat och sen sköljer jag med citronsaft utblandad med likadelar vatten för att återställa ph-värdet. Tidigare körde jag med en äppelcidervinäger/vatten sköljning efteråt som jag inte lät ligga i utan som jag lät vara ett tag och sen sköljde jag bort den. Äcv håller även mjäll borta om man har några. Citronvatten vet jag inte hur det funkar mot mjäll men mot mitt hår funkar det finfint. Låter inte det heller ligga kvar utan sköljer lätt efter att jag haft i den efter ett tag.
  • RiNan
    Finns det någon bra inpackning som innehåller kokosmjölk? Såg att vi har massor av det hemma Måste nog börja köra med lite inpackningar. Gjorde aldrig det förut men nu har jag ju fått upp blicken för hur bra håret kan må och hur fint det kan vara!
  • RiNan
    Mamma Freja skrev 2010-01-04 00:42:15 följande:
    Kör enbart på kokosmjölk!  Jag sköljer igen håret och handdukstorkar, sedan i med kokosmjölken och på med en duschmössa och låter de sitta i 1½-2 timmar. Sköljer bort det värsta och sen SMT med extra honunh i 30 minuter.
    Men skrösikken på alla dessa uttryck Vad är en SMT? Vad har kokosmjölk för effekt? Måste gå och köpa en duschmössa!
  • RiNan
    Vad gör kokosen? Googlade på smt och hittade svar Vad blir det för skillnad mellan att ha klick eller aloe vera gel?
  • RiNan

Just det! Mera frågor. Vilka ämnen i schampon är mineraloljor etc? Och vilka fler ämnen ska undvikas?

• RiNan

Guuuuuud vad det pratas här Man hinner ju inte med.

Tack alla ni som svarat på mina frågor! För miljoner sidor seda

• RiNan

Vilket är ert favioritbalsam? Jag har använt naturelle rödklöver men den känns inte bra. Känns som att det blir en hinna över håret fast ändå mycket bättre känsla än med balsam som har silikon. Någon mer som har fint och rakt skandinaviskt hår? Vad har du för balsam? Måste hitta ett annat. Vill hitta en favorit!

• RiNan
    Taggtroden skrev 2010-01-05 11:26:16 följande:
    Jag har fint, rakt, tunnt, långt, skandinaviskt hår. Jag älskar coop xtras balsam! Fast jag försöker undvika balsam, men ibland är det bra för att få ur inpackningar osv.
    Ja du ser ju ut att ha sånt hår som jag har Finns det bara en eller för vilken hårtyp har du? Hur känns den efteråt?
  • RiNan
    SweetNilam skrev 2010-01-05 11:32:06 följande:
    Naturals i hårbotten och Lush i längderna
    Fattar inte hur man kan komma fram till nåt sånt Jag kan ju bara jämföra med den dåliga kvalitén jag hade på håret innan detta och tycker att det mesta känns bra så jag kan nog inte känna mitt hår och hårbotten så bra att jag skulle kunna komma fram till att jag måste ha två olika grejer.

Kör ju bara bikarbonat och äcv eller citronsaft ändå, kanske skulle komma fram till det ifall jag körde co. Måste dock hitta ett bra balsam till smt.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo